پرونده اختلاس به مشایی نزدیک می‌شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نگرانی احمدی‌نژاد برای دست راست خود؟

نهمین جلسه پرونده دادگاه اختلاس٬ در حالی با محاکمه برخی مسوولان سابق دولتی برگزار شد که محسنی‌اژه‌ای خبر از محاکمه غیابی محمدرضا خاوری داده و رسانه‌های اصول‌گرا خواهان حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در دادگاه شده‌اند.

نهمین جلسه این دادگاه با حضور مدیرکل سابق دفتر طرح٬ برنامه‌ریزی و بودجه وزارت راه٬ مدیر راه و ترابری شهرستان لارستان و مجری طرح راه‌آهن شیراز - بندرعباس٬ یکی از اقوام یک وزیر دولت نهم و ۵ متهم دیگر برگزار شده است.

پیش از این و در جلسات گذشته دادگاه مهدی فراهانی٬ نماینده دادستان٬ نماینده دادستان گفته بود که برخی از نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضایی- امنیتی، اطلاعاتی، سازمان خصوصی سازی و مدیران بانک‌ها نیز در این اختلاس دست داشته‌اند.

تاکنون نام برخی از مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس در این پرونده مطرح شده است. از جمله افراد بازداشت شده در رابطه با این پرونده می‌توان از حمید پورمحمدی٬ قائم‌مقام بانک مرکزی و یکی از اقوام اسفندیار رحیم‌مشایی نام برد. همچنین نام حمید بهبهانی و یکی از معاونان وزیر صنایع نیز در دادگاه مطرح شده بود. همچنین محمد جهرمی عضو اسبق شورای نگهبان و مدیرعامل سابق بانک صادرات نیز از دیگر متهمان این پرونده است. حدود ۱۶ نماینده مجلس نیز در این پرونده به عنوان متهم حضور دارند.

تاکنون هیچ خبری از برگزاری دادگاه احتمالی این افراد و یا زمان تشکیل‌ آن منتشر نشده است. پیش از این مصطفی پورمحمدی٬ رییس سازمان بازرسی کل کشور در این‌باره گفته بود: “دولت هم حساس بود و کلی مقاومت می‌کرد برای اینکه اصلاً پرونده مطرح نشود، علنی نشود، این‌جور پیگیری جدی نشود… با این استدلال که نظام اقتصادی مختل می‌شود، نظام بانکی و پولی کشور آسیب می‌بیند و جبرانش سخت است؛ از این دست استدلال‌ها که کردند و می‌کنند”.

در همین حال٬ محسنی‌اژه‌ای٬ سخنگوی قوه‌قضاییه٬‌ خبر از آن داده است که پرونده محمدرضا خاوری٬ مدیرعامل سابق بانک ملی “در حال تکمیل شدن و ارسال به دادگاه است. علاقه‌مند بودیم خاوری برگردد زیرا اگر محاکمه هم می‌شد به نفع خودش بود و بهتر از وضعیتی است که الان دارد”.

محمدرضا خاوری٬ مدیرعالم سابق بانک ملی٬ پس از متهم شدن در پرونده اختلاس و چند جلسه بازجویی٬ از کشور خارج و در کانادا ساکن شد.

اما روند دادگاه اختلاس در روزهای گذشته٬ تحت تاثیر مطرح شدن نام اسفندیار رحیم‌مشایی بوده است. در هشتمین حلسه این دادگاه٬ یکی از متهمان خبر از جلسه خود و امیرمنصور آریا٬ با اسفندیار رحیم‌مشایی داده بود. بعد از این اعتراف رسانه‌های اصول‌گرا خواستار حضور مشایی در این دادگاه شد‌ه‌اند.

رسانه‌های اصول‌گرا پیش از این اعلام کرده بودند که “جریان انحرافی” - نامی که آن‌ها برای رحیم‌مشایی و اطرافیان برگزیده‌اند - عامل اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است.

در دادگاه اختلاس مدیرعامل سابق شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) گفته بود: “اصل فساد از آنجا شروع شد؛ من ۶ محرم دو سال قبل با «الف.م» در هتل لاله جلسه داشتم اما او تمام جلسه خواب بود؛ کاری که «الف.م» پشتش باشد اصلا مناقصه ندارد. ما با او کاری نداریم اما او پدر ما را درآورده است؛ من اولین بار قرارداد را به هزار روش ندادم. من جریان انحرافی را بسیار قوی می‌دیدم، در این پرونده ۴۰ میلیارد تومان اصلا معلوم نبود قرار است به چه کسی داده شود”.

وی همچنین اضافه کرده بود: “درطبقه هفتم هتل لاله با یک مقام دولتی(الف.م) و مه آفرید جلسه داشتیم. قرار بود پروژه دو طبقه شدن اتوبان رامسر به نور را به ما واگذار کنند. این مقام دولتی تازه از سفر استانی بازگشته بود و در تمام جلسه خوابید. 20 روز بعد نیز جلسه ای در نهاد ریاست جمهوری داشتیم که ادامه جلسه اول بود. در مورد این پروژه قرار شد 50.5 درصد سهام فولاد را به مه آفرید خسروی واگذار کنند”.

اکنون سایت جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ از اصو‌ل‌گرایان منتقد احمدی‌نزاد٬ دراین‌باره نوشته است: “اعترافات اخیر این فرد در جریان دادگاه برگ فساد ملی در کنار سندی که در شهریور ماه سال گذشته توسط برخی رسانه‌ها افشا شد و با فاصله کوتاهی در کمال بهت و حیرت ناظران از سوی وابستگان جریان انحرافی صحت آن تایید شد، می‌تواند پرده از حقایق بزرگی بردارد”.

سند مورد اشاره جهان نیوز٬ نامه‌ای است که توسط رحیم‌مشایی پاراف شده است. وی دراین نامه خطاب به دو وزیر کابینه خواستار تسریع در واگذاری سهام شرکت فولاد خوزستان به گروه “امیر منصور آریا” شده بود.

جهان نیوز نوشته است: “اما عزم راسخ نظام و دستگاه قضایی در به سرانجام رساندن قاطعانه پرونده بزرگ فساد مالی و رسیدگی بدون اغماض به اتهام تمام کسانی که در این پرونده دست داشته‌اند ـ بدون توجه به جایگاه و وابستگی‌ آنها به مسئولان ارشد ـ امید زیادی را در اقشار مختلف مردم برای به پای میز محاکمه آوردن لیدر جریان انحرافی ایجاد کرده است”.

پیش از این صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه نیز با اشاره به دیدارهای خود با رهبر جمهوری‌اسلامی٬ گفته بود که “مقام معظم رهبری هم در سخنرانی‌ها و هم در دیدارهای خصوصی به بنده گفته‌اند در این پرونده پیگیری قاطع داشته باشید و تا هر کجا که رفت، ادامه دهید”.

وی پس از برگزاری جلسه هشتم دادگاه نیز٬ گفته بود: “یک رده پنهانی از فساد نیز وجود دارد به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است. مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم”.

رهبر جمهوری‌اسلامی نیز هفته گذشته در یک سخنرانی٬ خواستار برخورد با مفسدان مالی و اقتصادی شده بود. او بر لزوم برخورد با “خائن ها و دزدان کیسه ملت” تاکید کرده و گفته بود اقدام کسانی که “با یک عنوان و برای کاری خاص، تسهیلات کلان بانکی می گیرند اما در جایی دیگر از این تسهیلات استفاده می کنند، مصداق خیانت و دزدی از کیسه ملت است.” او تاکید کرد که “باید با این افراد برخورد شود.”

محمود احمدی‌نژاد٬ پیش از این چندین بار مانع برخورد یا بازداشت اطرافیان خود شده است وی سال گذشته و پس از بازداشت نزدیک به ۲۵ نفر از دیران میانی دولتی٬‌که گفته می‌شد از نزدیکان مشایی بوده‌اند٬ گفته بود که کابینه خط قرمز وی است و اگر قرار بر بازداشت نزدیکان وی باشد٬ اوواکنش نشان خواهد داد.

رسانه‌های اصول‌گرا اما مصرانه خواستار محاکمه رحیم‌مشایی شده و نوشته‌اند: “باید منتظر بود و دید که در پرونده فساد بزرگ مالی که به صورت شفاف و علنی بر نقش کلیدی “الف.م” تاکید شده، دادگاه چه زمان و با چه کم و کیفی به سراغ این متهم پرده نشین خواهد رفت و به اسنادی که درخصوص دست داشتن وی در این فساد موجود است، رسیدگی خواهد کرد”.