شروع قطع یارانه بنزین

نویسنده

» گزارش الجزیره از کاهش یارانه‌ها در ایران

مقامات ایران روز دوشنبه اعلام کردند که این کشور از این هفته قطع یارانه بنزین را شروع خواهد کرد. این اقدام حمایت عمومی از حسن روحانی را، با بالارفتن قیمت بنزین و تورم در کشوری که هم‌اکنون نیز به خاطر تحریم‌های اقتصادی زیر فشار شدید است، محک می‌زند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از محمد شریعتمداری، معاون رئیس‌جمهور ایران، گفت: “قیمت جدید بنزین طی دو یا سه روز آینده اعلام می‌شود.”

میزان کاهش یارانه در این چند روز اعلام خواهد شد. این اقدام در میانه اعتراضات تندروها به حسن روحانی، به خاطر نزدیک شدن به غرب، از زمان انتخاب به ریاست‌جمهوری، صورت می‌گیرد.

هدف از کاهش یارانه‌ها که سابقه‌اش به پیش از دولت روحانی بازمی‌گردد، آزاد کردن پول دولت به منظور سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و کاهش بدهی دولت به بانک‌هاست تا بتواند به بخش خصوصی بیشتر وام بدهد و از خودکفایی انرژی حمایت کند.

پیش از این، کاهش یارانه‌ها در دوران محمود احمدی‌نژاد، باعث تورم بسیار شد که در کنار تحریم‌های آمریکا و اروپا بر سر برنامه هسته‌ای، به حدود ۴۰ درصد رسید.

روحانی می‌گوید مقابله با تورم در اولویت است، این نرخ در حال حاضر به ۳۵ درصد رسیده است. دولت او سیاست پولی و مالی محافظه‌کارانه‌تری را اتخاذ کرده‌ است اما حداقل در حال حاضر اصلاح یارانه‌ها می‌تواند وضعیت را دوباره به شکل سابق درآورد.

ایرنا به نقل از روحانی گزارش داده که افزایش قیمت‌ها تدریجی خواهد بود.

وی گفته است: “به خاطر تورم، ما تضمین می‌کنیم که قیمت‌ها به تدریج افزایش یابد تا تورم بدتر نشود. برخی افراد ممکن است سودجویی کنند یا از افزایش قیمت‌ها سوءاستفاده کنند و با دادن اطلاعات غیردقیق در مردم ترس ایجاد کنند.”

اولین اقدام روحانی برای اجرای هدف‌مندی یارانه‌ها یک فاجعه بود؛ او قصد دارد از تکرار آن اجتناب کند.

در ماه فوریه دولت او یارانه نقدی را با ارائه سبد کالا جایگزین کرد. اما تصاویر مردم که به خاطر چند کیسه میوه و تره‌بار ساعت‌ها منتظر مانده‌ بودند، وجهه روحانی را به عنوان یک مدیر لایق خدشه‌دار و در برابر حملات تندروها آسیب‌پذیرتر کرد. انتقادها آن‌قدر شدید بود که روحانی در تلویزیون رسما عذرخواهی کرد.

در حال حاضر، خودروها ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای به قیمت ۴۰۰۰ ریال دریافت می‌کنند که معادل لیتری ۰.۱۶ دلار است. ایرانی‌ها برای دریافت بنزین بیشتر باید لیتری ۷۰۰۰ ریال، معادل ۰.۲۷ دلار بپردازند.

منبع: الجزیره، 21 آوریل 2014