شکست مذاکرات هسته ای

نویسنده

» گزارش گاردین از بازدید دوم هیات آژانس از تهران

آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل آخرین دیدار بازرسان خود از ایران را یک شکست توصیف کرده است، چرا که رژیم ایران دسترسی به سایت اصلی نظامی، که ظن آن می رود که برای تحقیقات نظامی هسته ای مورد استفاده قرارمی گیرد، را ممنوع کرده است. همچنین هیچ توافقی نیز در زمینه چگونگی پاسخ به مواد پاسخ داده نشده صورت نگرفته است.

اطلاعیه آژانس هسته ای کمی بعد از آن منتشر شد که یک فرمانده نظامی ایران نسبت به حمله  پیشگیرانه به کشورهایی که ایران را تهدید می کنند هشدار داد.

در بیانیه آژانس آمده است: “ما با روحیه ای سازنده حرکت کردیم ولی هیچ توافقی صورت نگرفت.”

در این بیانیه گفته شده که ایران اجازه بازرسی از تاسیسات پارچین را، که گفته می شود برای آزمایش چاشنی های سلاح های هسته ای بکار می رود، به بازرسان آژانس نداده است. یوکیو آمانو دبیر آژانس هسته ای سازمان ملل این تصمیم را “ناراحت کننده” خوانده است. در بیانیه آژانس آمده است که “هیچ توضیحی در باره اینکه موارد حل نشده مرتبط با برنامه هسته ای ایران چگونه باید حل شوند داده نشده است؛ بخصوص در رابطه با وجوه نظامی این برنامه.”

این نکته که این بیانیه کمی بعد از نیمه شب که بازرسان آژانس تهران را ترک کردند منتشر شد، نشان از فوریتی دارد که آژانس برای اعلام این شکست قائل بوده است. زبان این بیانیه تلویحا تهران را مسئول این عدم پیشرفت معرفی می کند.

خبرگزاری دولتی فارس از قول محمد حجازی، معاون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: “استراتژی ما اکنون این است که اگر احساس کنیم  دشمنان ما می خواهند منافع ملی ما را به خطر بیاندازند، ما بدون اینکه منتظر اقدام آنها باشیم، عمل خواهیم کرد. ما صبر نمی کنیم دشمن علیه ما اقدام کند.”

نتیجه بازدید آژآنس انرژی هسته ای از ایران، آخرین نشان از تصمیم ایران به مقاومت در برابر فشار بین المللی در زمینه برنامه های هسته ای خود است. آمریکا و اسرائیل تهدید کرده اند که اگر دیپلماسی با ایران به نتیجه نرسید به اقدام نظامی روی خواهند آورد.

احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی در تلویزیون ایران گفته است که ایران قصد دارد حضور خود را در آب های بین المللی بیشتر کند.

بازدید بازرسان آژانس هسته ای از تهران، دومین بازدید آنها ظرف یک ماه است و انتظار می رفت گزارش آنها درآمد مناسبی برای دور تازه ای از مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ باشد. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس هسته ای گفته است “مذاکرات در آینده ادامه خواهد داشت.”

بازرسان آژانس اکنون می باید گزارش خود را در باره بازدید از تهران در وین منتشر سازند.

دیپلمات ها در وین گفتند آژانس به دنبال بازدید از یک سایت نظامی و مصاحبه با کارشناسان هسته ای که در تحقیقات هسته ای شرکت دارند است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه گفت بازرسان آژانس در واقع برای بازرسی از تاسیسات هسته ای به تهران نیامده اند. وی گفت: “عنوان اعضای هیات بازدید کننده بازرس نیست.  این یک هیات کارشناسی است. هدف این هیات بازرسی نیست.” وی گفت: “هدف، مذاکره در باره همکاری میان ایران و آژانس برای تعیین چهار چوب مذاکرات آینده است”.

لحن گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای که منتشر خواهد شد اثر قاطعی بر مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 خواهد داشت. اهمیت دیپلماسی در حال حاضر زیاد است زیرا دولت اسرائیل ظاهرا در حال بررسی احتمال حمله نظامی به ایران است، چرا که برنامه هسته ای ایران چالشی در برابر اسرائیل، به عنوان تنها کشور دارای سلاح هسته ای در خاورمیانه، به شمار می آید.

هفته پیش ایران اعلام کرد سانتریفوژهای سریع تری را بکار گرفته  و نیز میله های سوخت هسته ای تولید داخلی را در راکتور هسته ای خود بکار برده است.

برنامه هسته ای ایران در سال های اخیر با تاخیر ها و موانع متعددی روبرو بوده است. ویروس استاکس نت، که گفته می شود توسط مخالفان رژیم طراحی شده بود به سیستم های غنی سازی ایران آسیب زد و از سوی دیگر چهار کارشناس هسته ای ایران ظرف دو سال گذشته به قتل رسیده اند.

تنش ها و تحریم های بیشتر علیه ایران با انتشار گزارش آژانس هسته ای در ماه نوامبر شدت گرفت. ایران نیز در برابر این تحریم ها و فشار ها، تهدید به بستن تنگه هرمز کرده و از قطع صدور نفت به کشورهای اروپایی سخن گفته است.

رژیم ایران همچنان تاکید می کند که برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور برای مقاصد صلح آمیز، از جمله تولید نیروی برق دنبال می شود.

منبع: گاردین -  22 فوریه 2012