ایران پرده آهنین الکترونیک را تقویت می کند

نویسنده

» گزارش صدای آمریکا از محدودیت بیشتر در ایران

ایران یک قدم دیگر در جهت تقویت دیوار الکترونیکی به دور مردم ایران برداشته است.

وزیر مخابرات ایران اعلام کرده است که استفاده از پست الکترونیکی یا ایمیل های با آدرس خارجی، مانند یاهو، جی میل، هات میل و امثال آنها برای بانک ها، شرکت های بیمه و غیره ممنوع است. در عوض آن دولت آدرس های ایمیل خاص خود را برای آنها تامین می کند.

دانشگاه و موسسات مرتبط با دولت ایران نیز مشمول این قانون هستند. به گفتن رضا تقی پور، وزیر مخابرات و فناوری ایران، ایمیل های خارجی در کار “انتقال اطلاعات به خارج از کشور هستند” و به این دلیل یک تهدید امنیتی به شمار می آیند.

در واقع، استفاده از ایمیل های تامین شده از سوی دولت، توانایی رژیم ایران در نظارت و کنترل مردم ایران در فضای مجازی افزایش می دهد.

پس از اعتراضات گسترده مردم در دفاع از دموکراسی پس از انتخابات بحث انگیز سال 2009، و استفاده وسیع مردم از ایمیل، وبلاگ و شبکه های اجتماعی برای تظاهرات و گردهم آیی ها، رژیم ایران اسنفاده از اینترنت را در ایران به شدت محدود کرده است.

 یک ارتش سایبری در ایران مامور ردیابی ناراضیان و سانسور خبری است؛ تعداد زیادی از وبلاگ نویسان دستگیر شده اند و ده ها هزار وب سایت مسدود شده اند؛ سرعت اینترنت بسیار کم شده است؛ صاحبان کافی نت ها موظف شده اند مشخصات شخصی مشتریان خود را اخذ کنند و آنها را ذخیره کنند. رژیم در حال ایجاد یک اینترنت ملی است که دسترسی ایرانیان را به ایترنت جهانی محدود سازد.

باراک اوباما گفت “محدودیت های اینترنتی در حدی جدی است که بسیاری از ایرانیان نمی توانند با عزیزان خود تماس برقرار کنند.”

وی گفت: “فناوری که برای توانمند سازی شهروندان ایجاد شده است اکنون برای سرکوب آنان مورد استفاده قرار می گیرد.”

اوباما افزود: “آمریکا به این پرده آهنین الکترونیکی که مردم ایران را از خارج بریده است توجه خواهد کرد. امیدواریم بقیه هم به تلاش برای تامین آزادی های اساسی برای مردم ایران بپیوندند: آزادی ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و با انسان های دیگر در نقاط محتلف جهان.”

منبع : صدای آمریکا – 21 مه