از گزینه خود پشیمان نیستیم

نویسنده
جلال یعقوبی

» دفاع چهره های اصلاح طلب از مواضع سال ۱۳۸۸

برنامه شناسنامه که از شبکه سوم تلویزیون حکومتی ایران پخش میشود، چند روز پیش گفتگویی با اسماعیل محمد کوثری، نماینده مجلس برگزار کرد. او از فرماندهان سابق سپاه پاسداران است که مدتی فرمانده لشگر ۲۷ محمد رسول الله و زمانی هم جانشین قرارگاه ثار الله تهران بوده است. کوثری در انتخابات دوره هشتم مجلس از جمله نمایندگانی بود که سپاه پاسداران وارد مجلس کرد. او همچنین همراه با گروهی از فرماندهان سپاه نامه تهدید آمیز به سیدمحمد خاتمی را بعد از ۱۸ تیر امضا کرده بود.

کوثری در این گفتگو به بحران سال ۱۳۸۸ بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم پرداخت و گفت: “در سال ۸۸ با آقای رضایی، آقای موسوی، آقای هاشمی، آقای کروبی و آقای ناطق دیدارهایی داشتیم. به قم هم رفتیم و با مراجع جلسه داشتیم و در جهت برقراری امنیت در کشور صحبت کردیم. وقتی با آقای موسوی صحبت کردیم وی گفت من نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور را قبول ندارم.” او اضافه کرد: “کروبی هم می‌گفت چرا دور قبل من ۴ میلیون رای آورده‌ام اما این دوره ۳۰۰ هزارتا ، ما در جواب گفتیم که نزدیک‌ترین فرد به شما آقای کرباسچی بود اما وی روز رای گیری در دانشگاه امیرکبیر گفت مصلحت بر این است که به آقای موسوی رای بدهیم.”

سخنان کوثری پاسخ سریع غلامحسین کرباسچی را به دنبال داشت. او در نامه ای به رئیس صدا و سیما ضمن تکذیب سخنان کوثری نوشت: “ بنده و دوستانم همچون اصولگرایان نیستند که از گزینه‌ی خود در انتخابات ۸۸ شرمسار باشیم و آقای احمدی‌نژاد را انتخابی انحرافی بخوانیم و انتخابمان را انکار کنیم و هنوز همچون گذشته از انتخاب ۸۸ خود دفاع می‌کنیم و با وجود میل اجماع در جیهه‌ی اصلاحات، در انتخابات دوره‌ی قبل تا لحظه‌ی آخر و پس از آن مدافع جناب آقای کروبی بودیم.”

کرباسچی اضافه کرد: “در مقام تحلیل هم عرض می‌کنم که لازم نیست که برای علت عدد آرای آقای کروبی در سال ۸۸ به ایشان تحلیل‌های غیرواقعی بدهیم، گذشته از جمع‌بندی شخصی خود ایشان که در رفتارشان نسبت به دوستان شما مشهود است کافی است که یک بار منصفانه و واقع بینانه به واکنش مردم فکر کنید، آن گاه علت واقعی را خواهیم یافت. گناه خود را به پای دیگران ننویسیم!”

نامه کرباسچی و دفاع دوباره او از گزینه انتخابات سال ۸۸ نارضایتی راستگرایان تندرو را به دنبال داشت. سایت جهان نیوز وابسته به زاکانی در گزارشی با عنوان “ نسخه جدید نظریه داماد لرستان!” نوشت: “دبیرکل حزب کارگزاران، «خیانت» خود به مهدی کروبی را رد کرد و مدافعان عملکرد دوگانه اش در انتخابات سال ۸۸ را دروغگو خطاب کرد.”

این سایت اضافه کرد: “کرباسچی سپس با بیان استدلالی جالب، تجمعات و شورش های خیابانی سال ۸۸ را دلیل نادرست بودن رای پایین کروبی عنوان کرده است.”

نهادهای امنیتی-نظامی و راستگرایان تندرو از اینکه چهره های سرشناس اصلاح طلب حاضر به “عذرخواهی” از “فتنه” نشده اند، نگران هستند.

چند روز پیش بهزاد نبوی و عبدالله رمضان زاده،با پایان یافتن دوران محکومیتشان از زندان آزاد شدند. ایستادگی آنان در زندان و اینکه حاضر به عقب نشینی نشده بودند، حتی مورد توجه بخشی از بدنه راست هم قرار گرفته است. رضا نساجی از نویسندگان سایت مبارزه و مجله پنجره که زمانی از عوامل شکاف در تحکیم وحدت بود، بعد از آزادی بهزاد نبوی در مطلبی با عنوان “حقیقت و دروغ، قهرمان و خائن” که در صفحه گوگل پلاس خود بصورت عمومی منتشر کرد، نوشت: “اصولگرایان می‌گویند ادعای تقلب اصلاح طلبان، یک دروغ بوده است. اما هر چه باشد (که نظر من هم چنین است)، اصلاح طلبانی چون بهزاد نبوی به عنوان منتقدان این نظام، پای این دروغ، حقیقتاً ایستادند، هزینه انتقاد خود را (که تعبیر به مخالفت و محاربه هم شد) از عمر و آزادی خود پرداختند و به رهبران خود (موسوی و کروبی) خیانت نکردند. اما مدعیان دفاع از نظام چه؟ کسانی چون مرتضوی و احمدی‌مقدم، نقاب ایدئولوژیک دفاع از نظام مقدس بر چهره خود زدند و از حقیقت، با انحاء دروغ دفاع کردند. “

 او اضافه کرد: “اینست که امروز با گذشت پنج سال از حوادث سال ۸۸، وقتی بهزاد نبوی از زندان آزاد می‌شود و سعید مرتضوی هم همچنان آزاد است، بهزاد، قهرمان است و سعید، خائن. نه تنها موافقان جنبش سبز، که حتی بسیاری از مخالفان آن، بهزاد نبوی را برای ایستادن بر سر مواضع خود ستایش می‌کنند، اما هیچ کس از سعید مرتضوی و احمدی‌مقدم به نیکی یاد نخواهد کرد. اینجاست که معلوم می‌شود نظام، موافقانی سفله ‌و ابله و فرصت‌طلب پرورش می‌دهد و منتقدانی… حال معلوم می‌شود که کسانی چون بهزاد نبوی در انتقاد خود از نظام صادق‌ترند تا امثال مرتضوی‌ و احمدی‌مقدم‌ در دفاع از نظامی که سالها آنها را پرورده تا در وقت لزوم از آن دفاع کنند. “

زمانی علی مطهری درباره علت مخالفت راستگرایان تندرو با دولت روحانی گفته بود: “برخی اصولگراها نگاه خاصی به اصلاح طلبان دارند و آنها را برانداز و خارج از دایره نظام می دانند. به کارگیری آنها در دولت را خلاف مصلحت نظام و راه رهبری می​دانند، لذا با این دولت مخالفت می​کنند.” او تاکید داشت: “همه اینها در کینه و دشمنی با اصلاح طلبان تقریبا یکسانند. در این موضوع، نگاه آقای حدادعادل با نگاه کیهان و رسایی و کوچک­زاده خیلی فرق ندارد.”

گفته می شد که علت اصلی این دشمنی آن است که علی رغم خواسته آیت الله خامنه ای،رهبران جنبش سبز حاضر به عذرخواهی از ماجرای سال ۸۸ نیستند. خامنه ای در مرداد سال گذشته صریحا این خواسته را مطرح کرد و گفت: “بارها و بارها این سئوال را نه در مجامع عمومی بلکه به شکلی که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده ایم پس چرا جواب نمی دهند، چرا عذرخواهی نمی کنند؟”

 چند روز بعد آیت‌الله امامی کاشانی در یک برنامه تلویزیونی از رهبران جنبش اعتراضی مردم خواست که عذرخواهی کنند. او گفت: “افرادی که در فتنه نقش داشتند اگر از مردم و رهبری عذرخواهی کنند نه تنها کوچک نمی‌شوند بلکه بزرگ می‌شوند و خداوند تواب را دوست دارد.”

با اینهمه آنها حاضر به عذرخواهی نشدند و حتی مصطفی تاج زاده، یکی از چهره های موثر اصلاح طلبان طی نامه ای به آیت الله خامنه ای از او خواست که عذرخواهی کند. تاج زاده نوشته بود: “انتظار این بود که رهبری از خطاهای گذشته خود و قوای سه‌گانه، که ایران و مردم را با مخاطرات و مشکلات فراوانی مواجه کرده است، عذرخواهی کنند.”