استاندار تهران: ترافیک راه حل ندارد

نویسنده
فیروزه متین

» افزایش ۳۰ درصدی شلوغی شهرها

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید که با افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در سطح کلان شهرها همراه بود، استاندار تهران اعلام کرد که راه حلی برای معضل ترافیک وجود ندارد.این سخن در حالی مطرح شده که طی سال های اخیر و با افزایش خودروهای تک سرنشین و نیز تغییر الگوی زندگی در ایران، لزوم مهار ترافیک به نیاز فوری جامعه ایران تبدیل شده است.

مهرایی رئیس پلیس ترافیک شهری درباره وضعیت ترافیک در آغاز سال تحصیلی، آنطور که فارس گزارش داده، گفته است: “ترافیک شهری تا ۳۰ درصد از روز اول مهر به ویژه مراکز استان‌ها افزایش یافته است. این میزان ترافیک با توجه به نوع شهر، وضعیت جغرافیایی و جمعیتی متغیر بوده است. تهران، این روزها بیشترین حجم ترافیک را شاهد است. تمهیدات و پیش بینی های لازم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای بازگشایی مدارس و نیز جلوگیری از ایجاد گره های کور ترافیکی در معابر شهری اتخاذ شده است”.

او افزوده است: “در اولین روز سال تحصیلی، علیرغم توصیه های پلیس، احساسات خانواده‌ها مانع از عدم حضور آنها در مدارس نشده است. در صورتی که سرویس مدارس، فعالیت پررنگ و مطلوبی داشته باشند، قطعاً ترافیک در سطح معابر کاهش پیدا می‌کند. به منظور جلوگیری از ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح معابر، شهروندان از خودروهای تک سرنشین کمتر استفاده کنند تا سطح معابر بیشتر در اختیار وسایل نقلیه عمومی قرار گیرد”.

مهرایی در ادامه گفته: “پلیس در تقاطع و محل های ویژه عابران به افرادی که عرض خیابان را طی می‌کنند، توجه بیشتری دارند و تاکید شده به شهروندان کمک کرده تا ایمنی عابران و دانش آموزان به مخاطره نیفتد”.

 این آمار در حالی منتشر شده که حسین هاشمی، استاندار تهران به فارس گفته است: “زمان شروع به کار ادارات، موسسات و مدارس به عنوان قانون باید اجرا شود. همزمانی آغاز به کار این مراکز ممکن است عوارضی هم داشته باشد، اما استانداری مجری قانون است. در خصوص ساعات کاری ابلاغ شده و کاستی های موجود در جامعه از قبیل وجود ترافیک صبحگاهی هم باید بگویم که این قانون است، اگر دولت قانون گرا قانون را اجرا نکند چه کار کند؟! باید توجه داشت که من مجری قانون هستم، قانون گذار نیستم! من زمانی قانون گذار بودم که در مجلس بودم؛ اما هم اکنون قانون وقتی ابلاغ شد باید اجرا شود”.

استاندار تهران در پاسخ به این سئوال که همزمانی آغاز ساعت کاری اداره ها با زمان شروع مدارس در این ساعت از صبح ترافیک و مشکلات عدیده ای برای مادران شاغل ایجاد کرده است،به این اکتفا کرده که بگوید: “ترافیک راه حلی ندارد”.

او این سخنان را در واکنش به گفته های فرمانده پلیس تهران بیان کرد که همزمانی بازگشایی ادارات و مدارس را عامل ترافیک دانسته بود.

ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفته بود: “بازگشت ساعت کار ادارات به روال گذشته و همزمانی آن با شروع به کار مدارس، موجب افزایش ترافیک صبحگاهی شده است. تمام نیروهای پلیس تهران اعم از انتظامی و ترافیکی تا ۱۵ مهر ماه در آماده‌باش کامل هستند. پیش‌بینی می‌کنیم بار ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی پایتخت تا ۱۵ مهر سنگین باشد که امیدواریم با حضور موثر پلیس و همکاری مردم شاهد بهبود وضعیت باشیم”.

او افزوده: “بازگشت ساعت کار ادارات به روال گذشته موجب افزایش بار ترافیک صبحگاهی شده است. از والدین دانش‌آموزان می‌خواهیم در مقابل مدارس توقف دوبله نداشته باشند. یکی از مشکلات سرویس مدارس تردد در محدوده زوج و فرد بود که با برچسب‌های جدید این خودروها می‌توانند در ساعت جابجایی دانش‌آموزان در این محدوده تردد کنند. از دو فروند بالگرد نیز برای کنترل ترافیک صبحگاهی تهران استفاده می‌کنیم. امسال همیاران پلیس در مدارس فعال‌تر خواهند بود و از رانندگان نیز می‌خواهیم تذکرات آنها را جدی گرفته و در نیمه اول مهر به منظور تسهیل ترافیک با پلیس همکاری لازم را داشته باشند”.

 پیش از این، میزان خسارت مالی که ترافیک بر تهران تحمیل می‌کند به طور روزانه معادل روزانه ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

گفتنی ست ترافیک تهران در اولین روز گشایش مدارس به گونه ای بود که آخرین تمرین تیم ملی والیبال ایران که قرار بود از ساعت ۱۱ دیروز در سالن فدراسیون والیبال برگزار شود به دلیل اینکه بازیکنان نتوانستند در ساعت مقرر خود را به محل تمرین برسانند لغو شد.

خبری که حکایت از وضعیت بحرانی ترافیک در شهرهای ایران دارد.