هیات منصوب خامنه ای رای به ضرر هاشمی داد

نویسنده
آرش معتمد

» همزمان با خبر تایید نشده برکناری جاسبی

خبرگزاری های نزدیک به دولت دیروز از برکناری رئیس دانشگاه آزاد خبر دادند و همزمان برای دومین بار اعلام کردند هیاتی که بررسی وقف دانشگاه آزاد را عهده دار بوده آن را “غیر شرعی” دانسته است. این در حالیست که معاون پارلمانی دانشگاه آزاد خبر کنار گذاشته شدن عبدالله جاسبی را کذب خوانده است.

“پایان 28 ساله مدیریت عبدالله جعفر علی جاسبی بر دانشگاه آزاد”، این تیتر خبری بود که ساعت ده صبح روز گذشته خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی منتشر کرد.

فارس همچنین خبر داد که “هیات موسس” به زودی سرپرست جدید دانشگاه آزاد را معرفی خواهد کرد.

این خبرگزاری از حمید میرزاده، دبیر هیات موسس هم به عنوان گزینه ای نام برده که “آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی علاقه دارد او سرپرست جدید دانشگاه آزاد باشد.”

 

تکذیب تردید آمیز

این خبر خیلی زود تکذیب شد. در حالی که خبرنگار فارس برای گمانه زنی پیرامون جانشین جاسبی به سراغ فرهاد دانشجو ـ برادر وزیر علوم دولت مستقر و عضو هیات امنای دانشگاه آزاد- رفته بود، کریم زارع، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی برکناری جاسبی را تکذیب کرد: “هیچ‌گونه صحبتی درباره تغییر ریاست دانشگاه نشده است، بنابراین هرگونه خبری در این مورد در حد اطلاع من تکذیب می‌شود.”

کریم زارع در مصاحبه با خبرگزاری کار - ایلنا- البته تاکید کرد که آخرین اطلاعات وی مربوط به جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات امنای دانشگاه آزاد است. و همین فاصله زمانی باعث شده تا خبر برکناری و یا ابقای عبدالله جاسبی کماکان رازآلود باقی بماند.

 

جانشینان جاسبی

در همین ارتباط فرهاد دانشجو، اسامی چهار نفر را به عنوان جانشینان احتمالی جاسبی معرفی کرده است : فرهاد رهبر، غلامحسین الهام، شجاعی‌فرد و میرزاده.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران است که برخی ناظران وی را همراه شورای تامین استان تهران در سرکوب خونین دانشجویان دانشگاه تهران در نیمه شب 25 خرداد معرفی می کنند.

غلامحسین الهام مرد چند شغله کابینه های احمدی نژاد و محمدحسن شجاعی نیز از افراد نزدیک به حلقه وی در دانشگاه علم و صنعت هستند، شجاعی یکی از پنج نفری است که به دستور رئیس دولت اوایل بهار از سوی شورای انقلاب فرهنگی به عضویت هیات امنای دانشگاه آزاد در آمد.

در این میان اما حمید میرزاده چهره ای نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی است. وی از اعضای 9 نفره هیات موسس در دانشگاه آزاد است که نامش در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی و علی اکبر ولایتی دیده می شود. وی در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، ریاست سازمان برنامه و بودجه را برعهده داشت.

 

هیات موسس سرپرست را تعیین نمی کند

گفتنی اینکه فرهاد دانشجو نیز که همزمان با شجاعی فرد به دستور محمود احمدی نژاد به هیات امنای دانشگاه آزاد راه یافته است، اینک برای همراهی با رئیس دولت، حتی حق انتخاب سرپرست موقت را برای هیات موسس بر نمی تابد و تاکید دارد تعیین سرپرست و رئیس جدید هر دو بر عهده هیات امنای دانشگاه آزاد است: “اگر قرار باشد رئیس و یا سرپرست جدیدی برای دانشگاه آزاد معرفی شود، این کار باید توسط هیات امنا انجام شود چون هیات مؤسس در اساسنامه جدید و حتی گذشته دانشگاه آزاد وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.”

با این همه در روزهای گذشته سایت اصولگرای جهان نیوز تاکید کرده اکثریت اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد بر انتخاب گزینه مورد نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی اصرار دارند. هاشمی رفسنجانی خود ریاست این هیات را عهده دار است.

همزمان با این تحولات فارس دقایقی پس از انتشار خبر وداع جاسبی با ریاست دانشگاه آزاد، خبر دیگری منتشر کرد که می تواند یک پیروزی برای رئیس دولت مستقر تلقی شود. “هیات فقهی وقف اموال دانشگاه آزاد را غیرشرعی دانست.”

 

تاریخچه نزاع و تشکیل هیات فقهی

اوایل بهار محمود احمدی نژاد برای افزایش حوزه نفوذ خود در دانشگاه آزاد اسلامی  تصمیم به تغییر اساس نامه دانشگاه آزاد گرفت.

وی به عنوان رئیس شورای انقلاب فرهنگی اساسنامه ای تصویب کرد که بر اساس آن اعضای هیات امنای دانشگاه باید تغییر می کردند. این تغییر موجب می شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی در اداره این دانشگاه دست بالا را پیدا کند. به دیگر بیان ترکیب هیات امنا به گونه‌ای چیده می شود که هیات موسس دانشگاه ـ نزدیک با آیت الله هاشمی رفنسجانی- قدرت کمتری نسبت به نمایندگان دولت و شورای عالی داشته باشد.

اما در جناح اصولگرا خیلی ها با قدرت گیری رئیس دولت در دانشگاه آزاد اسلامی مخالف بودند. هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایران با استناد به اینکه در شهریور ماه سال ۸۸ کلیه اموال منقول و غیرمنقول این دانشگاه وقف توسعه آموزش، پژوهش و فناوری شده است، تغییر در اساسنامه دانشگاه آزاد را در حوزه اختیارات شورای انقلاب فرهنگی ندانست و شکوائیه ای علیه آن شورا تنظیم و به دستگاه قضائی تسلیم کرد.حکم دادگاه به سود اکبر هاشمی رفسنجانی بود و مصوبه شورای انقلاب فرهنگی رد شد.

24 ساعت پس از آن نیز مجلس هشتم کلیات طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن مصوبه این شورا در مورد تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد لغو می شد.

این دو شکست برای محمود احمدی نژاد تحمل ناپذیر بود. او بیکار ننشست و حامیان خود  را به مقابل پارلمان فرستاد تا شعار هایی تند علیه پارلمان جمهوری اسلامی سر دهند. نوک پیکان این شعارها متوجه رئیس مجلس هشتم  بود: “لاریجانی حیا کن ریاست رو رها کن.”

احمدی نژاد همچنین پای یکی از متحدان اصلی خود را نیز به میان کشید، آیت الله احمد جنتی به سرعت در شورای نگهبان تشکیل جلسه داد تا مصوبه مجلس را خلاف شرع و قانون اعلام کند.

اینجا بود که پای رهبر جمهوری اسلامی به این منازعه باز شد. آیت الله علی خامنه ای که برای هشتمین بار مجبور به دخالت در اختلافی بنیادین میان رئیس دولت و رئیس مجلس خبرگان بر سر دانشگاه آزاد می شد، با “ملال انگیز” توصیف کردن مجادلات میان احمدی نژاد و هاشمی راه سومی پیشنهاد کرد: “متوقف شدن همزمان وقف دانشگاه آزاد و تصویب اساسنامه جدید.”

در آن زمان ناظران با اشاره به حمایت قاطع آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد در نماز جمعه 29 خرداد سال 88 و تاکید بر اینکه وی نزدیکی کمتری با آیت الله هاشمی رفسنجانی دارد، موضع گیری وی را تلاشی برای جلوگیری از بیشتر شدن شکاف میان وی و رئیس مجلس خبرگان قلمداد کردند.وی همزمان هیئت فقهی و حقوقی را مامور بررسی وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعی و قانونی کرد.

 

رای به ضرر هاشمی رفسنجانی

حالا پس از یک ماه از تشکیل چنین هیاتی، بار دیگر خبرگزاری های نزدیک به دولت خبر داده اند این تیم که متشکل از کارشناسان فقهی و حقوقی است پس از بررسی‌های گسترده به این نتیجه رسیده که وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعی “جایز نیست.”

البته این نمی تواند پایان کار باشد. اواخر ماه گذشته نیز خبری مشابه منتشر شد. اما چند ساعت پس از انتشار خبر و در حالی که ساعتی به نیمه شب مانده بود، خبری در سایت دانشگاه آزاد منتشر شد که براساس آن هاشمی در جریان گفت وگو با رئیس قوه قضائیه از وی شنیده بودآن خبر درست نیست.

هنوز مشخص نیست اعلام نظر جدید هیات مذکور تا چه اندازه صحت دارد، اما برخی تحلیل گران می گویند در صورت تایید این خبر و غیرقانونی اعلام شدن وقف دانشگاه آزاد، ممکن است نزاع میان محمود احمدی نژاد و متحدانش از یک سوو  آیت الله هاشمی رفسنجانی و جریان حامی وی در مجلس شورای اسلامی بار دیگر اوج بگیرد.

برخی دیگر از تحلیلگران  نیز می گویند ممکن است با انتخاب کاندیدای دلخواه هاشمی رفسنجانی برای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از سوی هیات امنای این نهاد، تنش ها برای مدتی فرو نشیند.