دست خطاکار دیپلمات ایرانی و دختربچه آلمانی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از آزار جنسی کودکان برزیلی

دو ماه پس از آزار جنسی چند دختربچه و نوجوان برزیلی توسط یک دیپلمات جمهوری اسلامی در این کشور، رسانه ها و دولت آلمان از تعرض یک دیپلمات دیگر به دختربچه ای در آلمان خبر دادند. جمهوری اسلامی اما می گوید که این خبر دروغ محض و ساخته و پرداخته منافقین و رسانه های صهیونیستی است و از دولت آلمان به دلیل برخورد خشن پلیس این کشور با دیپلمات خود شکایت کرده است.

وزارت امور خارجه و منابع دیگر هنوز نام این دیپلمات را اعلام نکرده اند اما سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت آلمان یکی از مهمترین دفاتر دیپلماتیک حکومت ایران در جهان است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه 14 تیرماه با احضار سفیر آلمان در تهران، نسبت به آنچه که “برخورد خشن” پلیس این کشور با یکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت خواند، اعتراض کرد.

حسن قشقاوی، معاون وزارت امور خارجه در این خصوص توضیح داده که روز ۱۲ تیرماه یکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت آلمان مورد حمله یک زن آفریقایی تبار قرار گرفته است.

او گفته: “متاسفانه پلیس کشور آلمان به جای برخورد با فرد مهاجم، رفتار خشن، ناشایست و خارج از عرف دیپلماتیک با عضو سرکنسولگری کشورمان داشته است.”

در پی بروز این حادثه، سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه احضار و “مراتب اعتراض شدید” دولت جمهوری اسلامی نسبت به “برخورد ناشایست” پلیس آلمان به وی اعلام و خواسته شد که “دولت آلمان سریعا ضمن بررسی موضوع، توضیحات لازم را ارائه کند.”

اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم در این خصوص اعلام کرد که “بر اساس یک سناریوی از پیش تعیین شده”، یکی از اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت، هنگام عزیمت از محل کار خود به منزل، “به بهانه‌ای واهی مورد حمله یک زن آفریقایی‌تبار” قرار گرفت.

در این گزارش هم با انتقاد از “رفتار ناشایست، خشن و خلاف عرف دیپلماتیک پلیس آلمان” با دیپلمات جمهوری اسلامی، اتهام “آزار جنسی” یک کودک توسط این دیپلمات “توطئه از پیش طراحی شده” توصیف شده است.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه نیز در گفت و گو با سایت خبرآنلاین، انتشار این خبر را ناشی از “حرکت هماهنگ منافقین [سازمان مجاهدین خلق] و نشریه زرد و صهیونیستی بیلد” دانست و کادر پرسنلی وزارت امورخارجه را “ایثارگرترین، بسیجی‌ترین و تحصیلکرده‌ترین کادر در کشور” عنوان کرد.

او برای اثبات این حرف خود گفت: “از مجموع ۴۰۰۰ پرسنل موجود در وزارت خارجه ۲۸۰۰ نفر بسیجی عادی و ۱۷۰۰ نفر بسیجی فعال هستند.”

 

روایت متضاد آلمان

اما روایت رسانه های آلمانی و دولت این کشور از این واقعه با آنچه دولت جمهوری اسلامی و رسانه های حکومتی به تصویر کشیده اند، تفاوت دارد.

روزنامه بیلد، چاپ آلمان در این باره نوشت که دختربچه ای ۱۰ ساله که آلمانی با تبار آفریقایی است، عصر روز دوشنبه ۲۵ ژوئن در خیابان مشغول بازی بوده که مردی به او نزدیک می‌شود و او را نوازش می‌کند. دختر می‌کوشد از دست مرد غریبه بگریزد اما مرد با زور می خواهد او را ببوسد و باسنش را لمس کند.”

به نوشته بیلد، پس از جیغ های دختربچه مرد او را رها کرده اما تا خانه اش دختر را تعقیب می کند. دختر کوچک ماجرا را در خانه برای مادرش شرح می‌دهد. در پی آن مادر با پلیس تماس می‌گیرد، اما پلیس نمی‌تواند کاری بکند، چون مرد ناشناخته بوده است. یک هفته پس از آن دختر مرد را بار دیگر می‌بیند و می‌شناسد. مادر دوباره به پلیس تلفن می‌کند. ماموران نخست مرد را بازداشت می‌کنند اما پس از آنکه او گذرنامه دیپلماتیک خود را نشان می‌دهد، آزاد می‌شود.”

به گزارش رسانه های آلمان پس از آنکه مرد تلاش می کند تا اندام دختربچه را به طور نامتعارفی لمس کند، مادر کودک در صدد دفاع از دخترش برمی آید و چند بار فریاد می زند: بچه باز، بچه باز!

پلیس آلمان نیز با فریادهای مادر بلافاصله وارد عمل می شود و مرد مزاحم را دستگیر می کند هرچند به علت مصونیت دیپلماتیک او ناچار به آزادیش می شود.

دوریس مولرشوی٬ سخنگوی دادستانی فرانکفورت در این خصوص گفته است که بررسی اتهام معاون سرکنسولگری جمهوری اسلامی، بر اساس “گفته‌های دختربچه” انجام می‌شود.

این در حالی است که مصونیت قضایی و دیپلماتیک این دیپلمات جمهوری اسلامی در آلمان هم اکنون محل بحث رسانه ها و محافل حقوقی این کشور است.

دوریس مولر شوی، سردادستان و سخنگوی دادستانی شهر فرانکفورت، به خبرنگار روزنامه بیلد گفت که واقعه فرانکفورت و اتهام‌های وارده در حال بررسی هستند و در این مورد نیز تحقیق می‌شود که آیا این مرد به عنوان عضو کنسولگری از پیگرد جزایی توسط مقامات آلمانی مصون است.

این روزنامه روز یکشنبه در همین زمینه نوشت که بر اساس تحقیقاتش، عضو کنسولگری جمهوری اسلامی از “مصونیت دیپلماتیک کامل” برخوردار نیست، به این معنی که “برای اشتباهاتی که نه حین انجام وظیفه شغلی، بلکه در زندگی خصوصی‌اش مرتکب می‌شود، مسئول است.”

 

پس از تفاوت فرهنگی

جنجال رسانه‌ای و دیپلماتیک بر سر تعرض جنسی دیپلمات جمهوری اسلامی در آلمان به یک دختربچه ۱۰ ساله در حالی رخ داده که پیش‌تر نیز دیپلمات دیگری در برزیل در همین خصوص خبرساز شده بود.

حکمت‌الله قربانی، اواخر فروردین‌ماه، پس از آنکه در استخری در برازیلیا، پایتخت برزیل، بدن دختران ۹ تا ۱۵ ساله را در زیر آب لمس می‌کرده، به طور موقت بازداشت شد. وی به فاصله کمی از این حادثه به ایران بازگشت.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی ابتدا این اتهامات را رد کردند و سفارت ایران در برزیل اعلام کرد که اتهام تعدی جنسی علیه این فرد نادرست و “حاصل سوءتفاهم ناشی از تفاوت در رفتارهای فرهنگی بوده است.”

با این حال، نزدیک به یک ماه پس از انتشار این گزارش‌ها اعلام شد که این کارمند وزارت امور خارجه بعد از فراخوانده شدن به تهران، اخراج شده است.

حسن قشقاوی به سایت خبرآنلاین گفت که با این دیپلمات به دلیل حضور در یک استخر مختلط برخورد شده است.

او اضافه کرد: “صرف حضور یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در یک استخر مختلط قطع نظر از انتساب یا عدم انتساب سایر داستان‌سرایی‌های رسانه‌ای، یک تخلف آشکار انضباطی است و بر همین اساس، مرجع قانونی رسیدگی به تخلف انضباطی، با وی در مرحله بدوی برخورد کرده، ولی حکم نهایی هنوز صادر نشده است.”