تذکر خامنه ای به مجلس در حمایت از احمدی نژاد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نمایندگان ادب را رعایت کنند

هیات رئیسه مجلس هشتم به علت مخالفت گسترده نمایندگان با سخنان چند روز گذشته محمود احمدی نژاد در صحن پارلمان، با ناراحتی و تذکر رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده اند.به گفته  برخی نمایندگان آیت الله خامنه ای به علت “رفتار کینه جویانه” مجلس با احمدی نژاد در جلسه رای اعتماد به گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان “ناراحت” شده و از این بابت “گلایه” کرده است.

این تذکر رهبر جمهوری اسلامی توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس به نمایندگان منتقل شده است. او پیش از آغاز جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه پنجم تیر، جلسه ای غیر رسمی و غیر علنی ترتیب داده و با انتقال ناراحتی آیت الله خامنه ای به نمایندگان، به آنها تذکر داده و خواستار آن شده که نمایندگان از “کارهای دون شان” مجلس خودداری کنند.

سایت خبری جهان، متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده ارشد فراکسیون اصولگرایان مجلس هم روز گذشته این خبر را تایید کرد.

او در جلسه رای اعتماد مجلس به علی نیکزاد، گزینه پیشنهادی رئیس دولت برای تصدی وزارت جدیدالتاسیس راه و شهرسازی هم به طور ضمنی به ناراحتی رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد تند مجلس در قبال احمدی نژاد اشاره کرد.

لاریجانی در آن جلسه، با تشکر از نمایندگان به خاطر “حفظ نظم جلسه” گفت: “درست است که شما در روز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش با دو- دو گفتن، نظر مخالفتان را می​​گفتید، اما ممکن است که در بیرون از مجلس تصور اسائه ادب بشود و مقامات ارشد نظام از جمله رئیس​جمهوری از این موضوع دلگیر شوند.”

عدد دو در مجلس به معنی مخالفت و عدد چهار به معنی موافقت است.

 

انتقاد همزمان  از مجلس و صدا و سیما

چند نماینده حامی و منتقد دولت در مجلس نیز تذکر آیت الله خامنه ای به هیات رئیسه در حمایت از رئیس جمهور را تایید کرده اند.

سید محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در گفت وگو با جهان از “احضار اعضای هیات رئیسه مجلس و روسای برخی کمیسیون های تخصصی” توسط رهبر جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: “ایشان از مدیریت در مجلس گلایه کردند و خواستار برخورد علاج جویانه با مسایل شدند نه کینه جویانه.”

به گفته او، آیت الله خامنه ای در این جلسه مجلس را “عصاره فضایل ملت” خوانده اما تاکید کرده که “باید شان مجلس را رعایت کرد.”

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس (حامیان احمدی نژاد) تصریح کرد: “روز یکشنبه و قبل از جلسه مجلس لاریجانی بخشی از این گلایه رهبر معظم انقلاب را برای نمایندگان تشریح و تاکید کرد که نمایندگان از رفتارهای خلاف شرع خودداری کنند.”

ابطحی همچنین از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی از صدا و سیما به همین علت خبر داد و گفت: “رهبر معظم انقلاب همچنین از عملکرد صداوسیما و پخش «دو دو کردن» نمایندگان هنگامی سخنرانی رئیس جمهور، انتقاد کردند.”

سید رضا اکرمی، عضو همزمان دو فراکسیون اصولگرایان و روحانیون مجلس نیز این خبر را تایید کرده است.

او که رئیس ستاد اصولگرایان حامی میرحسین موسوی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بود به جهان گفت: “آقای لاریجانی از نمایندگان مجلس خواست تا از این کار در صحن مجلس خودداری کرده و شان مجلس را حفظ کنند.”

حسین ابراهیمی، دیگر نماینده عضو فراکسیون روحانیون نیز با انتقاد از رفتار نمایندگان در قبال احمدی نژاد افزود: “دکتر لاریجانی به نمایندگان مجلس تذکر داده و از آنها خواست دیگر این حرکات را تکرار نکنند.”

 

حمایت در دوران اختلاف

استقبال سرد و برخورد تند نمایندگان مجلس با احمدی نژاد، در هفته گذشته در گزارش  رسانه های رسمی از جمله خبرگزاری “خانه ملت” که زیر نظر هیات رئیسه مجلس فعالیت می کند نیز مورد تایید قرار گرفت.

این خبرگزاری در گزارش خود در مورد “حاشیه های” جلسه رای اعتماد هفته پیش نوشت که در حالی که پیش از آن، هنگام حضور رئیس جمهوری در مجلس استقبال گرمی از او به عمل می آمده، در روز رای اعتماد به حمید سجادی، “اطراف جایگاه احمدی نژاد در صحن علنی مجلس خلوت و خالی بوده است.”

مجلس در نهایت به حمید سجادی برای تصدی مسئولیت وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نداد.

انتشار خبر تذکر آیت الله خامنه ای به مجلس به علت مخالفت گسترده با احمدی نژاد در حالی است که روابط میان رهبر جمهوری اسلامی و طرفداران او با دولت احمدی نژاد و برخی منسوبانش در ماه های گذشته، متشنج بوده است.

در این شرایط، اکثریت اصولگرای مجلس هشتم تلاش کرد تا با حمایت تمام و کمال از آیت الله خامنه ای، قرابت بیشتر خود با وی را به نمایش بگذارد.

به دنبال استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، پذیرش آن از سوی احمدی نژاد و ابقای بلافاصله او در سمت خود توسط آیت الله خامنه ای بحرانی کم نظیر، جناح حاکم در جمهوری اسلامی را در بر گرفت.

در این مدت، آیت الله خامنه ای چندین بار به طور رسمی و علنی از احمدی نژاد و دولتش انتقاد کرده و طرفداران و مقامات ارشد حامی او نیز علیه دولت و “جریان انحرافی” به افشاگری و موضع گیری پرداخته اند.

“جریان انحرافی” عنوانی است که حامیان رهبر جمهوری اسلامی در توصیف اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد و نزدیکان او استفاده می کنند. در هفته های اخیر چند تن از مقامات و مدیران میانی دولت احمدی نژاد به دلیل وابستگی به این جریان بازداشت شده اند.