محدودیت های اینترنت افزایش می یابد

نویسنده

internetmazb.jpg

شروین امیدوار

وزیر ارشاد از اقدامات جدید برای رسیدن فیلترینگ سایت های اینترنتی به نقطه مورد نظر نهادهای دولتی خبر داد. وی گفت: “گروهی همراه با نرم افزارهای نظارتی جدیدی شروع به کار کرده اند که فعالیت آنها هر روز قوی تر از روز پیش، برآورد شده است”.

وزیر ارشاد با دفاع از آئین نامه مصوب در هئیت دولت آن را برگرفته از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و “وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، قوه قضائیه، مخابرات، وزات اطلاعات و سازمان صداو سیما” را متولیان اصلی رسیدگی به فیلتر شدن سایت ها اعلام کرد

خبرگزاری مهر همچنین به نقل از وزیر ارشاد نوشت حضور وزارت اطلاعات در کمیته فیلترینگ سایت های اینترنتی “به منظورشناسایی جنبه های امنیتی و جاسوسی بیگانگان” است.

به گفته صفار هرندی “داشتن نظارت بر مجموعه سایت های اینترنتی را از جمله وظایف این کارگروهها” خواند ولی در عین حال “ فیلتر شدن تعدادی از سایت ها به واسطه بخشی از نام افراد را جزء پیگیری های این کارگروه ندانست”.

یک ماه قبل که اکبر اعلمی، نماینده تبریز در سئوالی از وزیر ارتباطات با اشاره به فیلترشدن ده میلیون سایت اینترنتی در ایران که اغلب سایت های علمی و تخصصی و یا سایت های سیاسی و خبری اند، در مورد “استفاده ناصحیح از کلمات کلیدی برای فیلتر کردن سایت‌های اینترنتی که سبب مسدود شدن بسیاری از سایت‌های مجازی که ادامه فعالیت آنها منع قانونی ندارد شده است” پرسید، وزیر ارتباطات این حرف را “نادرست و غیر واقعی” اعلام کرد.

محمد سلیمانی هم چنین با اشاره به اینکه”فیلترینگ بحثی علمی است” و “فیلتر از درس‌های اساسی در رشته‌‌های مختلف مهندسی است و این امر پالایشی برای جدا سازی موارد مناسب از موارد نامناسب و مخرب است و این مسئله اجتناب ناپذیر می‌باشد” وزارت ارتباطات و فناوری را “مجری مصوبات کمیته تعیین مصادیق و تصمیمات قضایی” معرفی کرد و گفت: “از میان مصادیقی که نماینده سؤال کننده مطرح کرد، فقط یک سایت فیلتر شده و آن هم به دلیل مستهجن بودن آن است و بقیه پایگاه‌های عنوان شده باز است”.

کمترازیک ماه بعد، در 20 بهمن، مدیر کل دفتر امور اجرایی فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فیلترینگ وبلاگ‌های یاهو که در هفته اخیر رخ داده برداشته شده است، به ایرنا گفت: “این اشتباه درپی خطای فنی موجود در سیستم‌های فیلترینگ پیش آمده بود”.

اصغر انصاری افزود: “در زمان حاضر ما از سیستم‌های ‌ایرانی برای فیلترینگ استفاده می‌کنیم که به‌دلیل جدید بودن آنها در برخی موارد با اشکالات فنی مواجه می‌شویم”. وی حتی خبر داد که وزارت ارتباطات شماره فاکسی را برای پیگیری فیلترینگ اشتباهی و عدم معطلی مردم اعلام کرده است.

تهدید سایت های خبری

از سوی دیگر وزیر ارشاد در پاسخ به سئوال خبرگزاری مهر درباره ضرب الاجل 72 ساعته به سایت های خبری در مورد برداشته شدن نام خبرگزاری از ابتدای صفحه های سایت های اطلاع رسانی، گفت: “تنها 11خبرگزاری غیر دولتی ثبت شده و مجوز دار در کشور فعالیت می کند”. وزیر ارشاد در نامه قبلی خود به روزنامه ها در نیمه شهریور ماه تعداد خبرگزاری های دارای مجوز را 24 خبرگزاری اعلام کرده بود.

وی شروع فعالیت تعدادی از سایت ها را دلیل مجاز بودن فعالیت آنها ندانست و گفت: “با ابلاغ قانون نظارت بر خبرگزاری غیر دولتی، تکلیف فعالیت آنها روشن می شود”. وزیر ارشاد در مورد اینکه آیا آنچه به عنوان قانون نام می برد در مجلس به تصویب رسیده یا نه توضیحی نداد اما اعلام کرد: “آن دسته از پایگاههای اطلاع رسانی که نه خبرنگار و نه تشکیلاتی از جنس خبرگزاری دارند، نمی توانند به عنوان خبرگزاری فعالیت کنند و باید بر اساس برنامه های ساماندهی سایت ها، برای ثبت و معرفی خود اقدام کنند”.