ایران غرب را تهدید به تلافی کرد

نویسنده

» گزارش ایندیپندنت در بالا گرفتن تنش

دیوید رندال، دانالد مک اینتایر

روز جمعه جسد یک کارشناس هسته ای دیگر ایران، مصطفی احمدی روشن، در تهران تشییع شد. مسلما اگر حملات، تحریم ها و تهدید های رسمی کاهش پیدا نکند باید منتظر اجساد بیشتری هم بود. اگر بحران بر سر برنامه هسته ای ایران از کنترل خارج شود، جوانان بیشتری در تنگه هرمز و سایر نقاط کشته خواهند شد.

آمریکا برای اعمال فشار به تهران برای تغییر رفتار خود در زمینه برنامه هسته ای، در تدارک تحریم همه جانبه خرید نفت ایران، دومین تولید کننده نفت دنیاست. ایران نیز تهدید کرده است در صورت تحریم فروش نفتش با نیروی دریایی خود تنگه هرمز را خواهد بست. کاخ سفید این موضوع را “عبور از خط قرمز” تلقی کرده و گفته است که با نیروی نظامی پاسخ خواهد گفت. بریتانیا هم با همین موضع ناو اچ ام اس درینگ را روانه منطقه کرده است.

دیروز خبرگزاری نیمه رسمی ایران گزارش داد که تهران “عناصر پشت صحنه” قتل مصطفی روشن را تنبیه خواهد کرد. این هفته تنش ها بالا گرفته است.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی هسته گفت که ایران به غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را دست یافته است؛ درجه خلوصی که برای تولید سلاح هسته ای بکار می رود. 28 ژانویه سال جاری یک هیئت بلند پایه از سوی آژانس از ایران دیدن خواهد کرد تا به اتهامات مربوط به تلاش های ایران برای تولید سلاح هسته ای رسیدگی کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته تحریم های جدیدی علیه بانک مرکزی ایران وضع کرد که باعث کاهش توان ایران در فروش نفت می شود. لیکن اعمال این تحریم ها شش ماه به تاخیر افتاده است که ناشی از نگرانی از افزایش قیمت نفت د ربازار جهانی است. تلاش برای تحریم خرید نفت ایران از سوی چین با سردی استقبال شد و ژاپن و هند نیز از آن حمایت نکرده اند. اتحادیه اروپا نیز روز 23 ژانویه در باره تحریم واردات نفت ایران تصمیم می گیرد.

در همین حال شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه مصطفی روشن در تهران خشم خود را با شعار “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر آمریکا”  نشان دادند.

خبرگزاری ایرنا دیروز اعلام کرد ایران بریتانیا و آمریکا را مسئول قتل این کارشناس می داند. تهران دو یادداشت جداگانه به لندن و واشنگتن فرستاده است و در آن از “نقش آشکار” آنها در قتل روشن سخن گفته است. ایران قبلا موساد، سیا و سازمان جاسوسی بریتانیا را به دست داشتن در “تروریسم” زیرزمینی علیه دانشمندان هسته ای ایران متهم کرده بود. هر سه کشور این اتهامات را رد کرده اند.

روشن نیز مانند سایر کارشناسان هسته ای که قبلا به قتل رسیده اند، توسط یک بمب چسبنده که توسط یک موتور سوار به ماشین او وصل شده بود کشته شد.

هر چند قتل این کارشناسان توسط دشمنان رژیم تهران را نمی تواند به آسانی رد کرد، ولی گروه های مخالف و خرابکاران را نیز نمی توان از نظر دور داشت. با توجه به اینکه دو تن از دانشمندان برجسته هسته ای ایران قبلا به کشورهای دیگر پناهنده شده اند، فرضیه داخلی بودن این قتل ها چندان بی پایه هم نیست؛ اقدامی که افراد ناراضی بالقوه و یا غیر وفادار را هدف می گیرد، در عین اینکه می توان تقصیر آن را همواره به گردن خارجی ها انداخت. کمی بعید است ولی غیر ممکن نیست.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل در مصاحبه ای با سی ان ان اسپانیولی زبان گفت: “تا آنجا که خبر دارم اسرائیل در قتل روشن نقشی نداشته است.”

تردیدی نیست که اسرائیل در گذشته با همکاری سیا به ایجاد اخلال در برنامه هسته ای ایران مشغول بوده است.

گزارشی در فارین پالیسی فاش کرده است که در دوران جرج بوش، ماموران موساد با پاسپورت های آمریکایی به عنوان ماموران سیا، بخصوص در لندن، مشغول عضو گیری برای گروه سنی پاکستانی معروف به جندالله در سال های 2007 و 2008 بوده اند.

ناظران معتقدند زمان در حال گذشتن است و ایران در سال جاری از آستانه توان تولید سلاح هسته ای عبور خواهد کرد.

به همین دلیل تنش ها بالا گرفته است. تنها امید آن است که در میانه این تنش ها راه حل دیپلماتیکی به نتیجه برسد.

بینامین نتاهیاهو، نخست وزیر اسرائیل به هفته نامه استرالین گفت که تحریم ها علیه ایران اثر گذار بوده است. او دراین مصاحبه گفت: “اولین بار است که من می بینم فشارها بر تهران اثر گذاشته است، بخصوص تحریم بانک مرکزی این کشور.” وی گفت: “اگر این تحریم ها با قاطعیت جامعه بین المللی به رهبری آمریکا برای اقدام نظامی، در صورت شکست تحریم ها، توام شود، ایران ممکن است تغییر رویه دهد.”

تحریم ها، مانند عملیات مخفیانه با جنگ مانعه الجمع نیستند؛ ممکن است عملیات مخقیانه خود به جنگ منجر شود. ولی تا اینجا، کسانی که مخالف جنگ در خاورمیانه هستند باید امیدوار باشند که سخنان نتانیاهو واقعیت داشته باشد و ادامه پیدا کند.

منبع: ایندیپندیت – 15 ژانویه