یمن و درگیری‌های مرز پاکستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشت مامور مرزبانی توسط جیش العدل کشته شدند

گروه مسلح جیش العدل مسئولیت کشته شدن ۸ مامور مرزبانی جمهوری اسلامی در مرز ایران و پاکستان را به عهده گرفت. مقامات و رسانه‌های ایران با متهم کردن دولت پاکستان به کوتاهی کردن با آنچه “مبارزه با تروریست‌ها” خوانده‌اند خواهان “رویکرد مثبت منطقه‌ای” برای مقابله با ناآرامی ها شده‌اند.

همزمان امروز، چهارشنبه، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای گفتگو در مورد یمن  وارد پایتخت پاکستان می‌شود.

جیش‌العدل در وبلاگ منتسب به این گروه و صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس‌هایی از درگیری دوشنبه شب در مرز پاکستان، مسئولیت حمله به یک پاسگاه نظامی و کشتن ۸ نیروی مرزبانی را به عهده گرفته است.

این گروه در سال‌های گذشته هم مسئولیت شماری از درگیری‌های مسلحانه مرزهای شرقی را به عهده گرفته است.

درگیری دوشنبه شب در یکی از پاسگاه‌های مرزی بین پیشین و باهوکلات در استان سیستان و بلوچستان روی داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم در این حمله سه درجه‌دار، چهار سرباز و یک خدمه دیگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اثر شلیک آرپی‌جی و تک‌تیراندازان کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در حمله دوشنبه شب “مرزبانان بومی که تعدادی از آن‌ها از اهل سنت بودند هدف قرار گرفتند که  نشان دهنده ماهیت ضددینی و ضد مردمی تروریست‌هاست.”

علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی سیستان و بلوچستان دوشنبه شب با تائید این خبر گفته بود:‌ “نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه نگور حد فاصل میل مرزی ۲۳۹ پایین تر از جکیگور با عوامل تروریستی که از داخل پاکستان وارد مرزهای ایران شده بودند درگیر شدند.”

 ساعاتی قبل از این حمله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از “انهدام یک تیم تروریستی” در جنوب شرق ایران و کشتن اعضای آن خبر داده بود.

سپاه اعلام کرده که طی عملیاتی در روز دوشنبه، ۱۷ فروردین ماه در  قصر قند و نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان “مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی” به دست نیروهای این نهاد افتاده است.

اطلاعیه قرارگاه قدس سپاه پاسداران اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات این عملیات منتشر نکرده اما گفته است این “تیم تروریستی” به “سرویس‌های جاسوسی بیگانه” وابسته هستند.

 قصر قند و نیک‌شهر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و در ۱۳۰ کیلومتری مرز پاکستان واقع شده‌اند.

علی اصغر میرشکاری معاون امنیتی سیستان و بلوچستان از دولت پاکستان خواسته مسئولان  درگیری دوشنبه شب را دستگیر و تحویل ایران دهد.

در گذشته علاوه بر مسئولان نظامی و امنیتی، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو این کمیسیون با انتقاد از نهادهای نظامی و دولت پاکستان، این کشور را متهم کرده بودند که توان کنترل مرزهای خود راندارد.

جیش‌العدل که اینک مسئولیت درگیری دوشنبه شب را به عهده گرفته، یک گروه تندرو و مسلح سنی‌مذهب است که هدف خود را دفاع از بلوچ های اهل سنت ایران اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی، دولت پاکستان را متهم می‌کند که قادر به کنترل مرزهای خود نیست و “گروه‌های تروریستی از جمله جیش العدل” هم با استفاده از این شرایط در مرزهای ایران اقدام به فعالیت‌های مسلحانه می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا هم روز سه شنبه،‌ ۱۸ فروردین در زمینه خبر درگیری اخیر در مرز پاکستان نوشت: “کوتاهی پاکستان در مبارزه با این تروریست‌ها که در مرز این کشور قرار دارند چالشهای امنیتی برای منطقه و حتی پاکستان دارد که باید با رویکرد مثبت منطقه‌ای با آن مقابله کرد.”

با این همه، تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در همین روز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا “با یادآوری برنامه سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلام ایران به اسلام آباد، تاکید کرد که این گونه حوادث نمی‌تواند خللی در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه ایجاد کند.”

 محمد جواد ظریف،امروز چهارشنبه، برای دیدار با رهبران پاکستان وارد این کشور می‌شود. هرچند گفته شده این دیدار به منظور بررسی وضعیت یمن صورت می‌گیرد اما گمان می‌رود در حاشیه آن مساله امنیت دو کشور و به ویژه درگیری‌های اخیر در مرز مشترک طرفین مطرح شود.