سرعت انصار، از لاک پشت هم کمتر

نویسنده
مریم کاشانی

» یادی از دوران شهرگردانی ‌های دهه ۷۰

اعتراض ها به اقدامات غیرقانونی انصار حزب الله از دولت روحانی فراتر رفته است. آیت الله علم الهدی، امام جمعه تندرو مشهد در خطبه های نمازجمعه این شهر گفت: “مردم باید توجه داشته باشید که حرکت های افراطی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر آب ریختن به آسیاب دشمن محسوب می شود.” او با تاکید براینکه باید دنبال رو رهبری در همه زمینه باشیم اضافه کرد: “نباید بگذاریم دشمن با نام دین و واجب شرعی مردم را گول بزند.”

پیش از این حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز به خبرگزاری ایرنا گفته بود: “ما قانون داریم، اما نه تنها توده مردم و انصار حزب الله، بلکه رئیس جمهور هم در اقدامات خود باید ببینند که قانون چه می گوید. خوشبختانه ما در بحث عفاف و حجاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ را داریم که باید آن را اجرا کنیم.” او تاکید داشت: “رسانه ها باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند. البته تذکر لسانی وظیفه دینی همه ما مسلمانان است. حتی در مورد ریختن زباله در خیابان تا رعایت عفاف و حجاب باید عالمانه، عادلانه و محترمانه تذکر بدهیم اما این برخوردها باید طبق قانون باشند قطعا اینکه عده ای بخواهند با موتورسواری در خیابان ها راه بیفتند و کار فرهنگی انجام دهند، پسندیده نیست.”

از طرفی، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز طی سخنانی که چند روز پیش منتشر شد، تاکید کرد: “رفتارهای تندروها به عنوان امر به معروف و نهی از منکر را به عینه می‌بینیم؛ نگرانی ما از این رفتارهای غلط است. لازم است با توجه به بُعد اجتماعی، قضیه پیگیری بشود و باید تأمل عقلانی در حوزه اصلاحات دینی امری مستمر و فعال باشد.” لاریجانی اضافه کرده بود: “عقلانیت را باید درست به کار ببریم. ما نیاز به کار کردن و فکر کردن داریم. باید امر به معروف و نهی از منکر را با اصلاحات در جامعه پیش ببریم. این در حالی است که طی ۳۰ سال گذشته حتی از نظر تئوری هم به مقوله امر به معروف توجه نشده است.”

همزمان تلوزیون دولتی ایران نیز در برنامه خبری ۲۰:۳۰ در گزارشی با عنوان “سوژه های پر رنگ با کمرنگ شدن پایبندی به قانون؛ نتیجه برخوردهای سلیقه ای با هنجار شکنی های اجتماعی” به انتقاد تلویحی از رفتارهای خودسرانه پرداخت. سایت پیام نو که به دولت نزدیک است، در گزارشی با عنوان “فرمان ایست ضرغامی به گشت موتوری انصار حزب الله” نوشت: “ این بخش خبری تا پیش از این چند باری دولتی ها را به بهانه «وضعیت حجاب و عفاف» در جامعه به باد نقد گرفته بود. از همین رو است که هشدار آن به انصار حزب الله می تواند هشداری جدی قلمداد شود.” نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “ به نظر می رسد که داستان گشت های موتوری و عملیات خیابانی انصار حزب الله بعد از گزارش شب دوشنبه ۲۰:۳۰ از اقدامات این گروه سر و شکل متفاوتی خواهد گرفت. هر چند به نظر نمی رسد که این گروه برای عقب نشینی از مواضع خودش هنوز آمادی کامل داشته باشد اما تلاش در جهت یافتن راهی برای قانونی کردن فعالیت های انصار حزب الله احتمالا می تواند راهبرد بعدی این گروه برای کوتاه مدت باشد.”

یک ماه پیش از این که رویارویی انصار حزب الله و وزارت کشور جدی شود، رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفتگویی اعلام کرد که امکان صدور مجوز برای گشتهای موتوری انصار حزب الله وجود دارد. او گفته بود: “اینکه هرکسی و در هرروزی احساس تکلیف کرد، بخواهد بیاید در جامعه و احساس تکلیفش را عملیاتی کند قانون این اجازه را نمی‌دهد. در این خصوص هم ما محترمانه و مودبانه پیغام فرستادیم که اگر چنین نیتی دارید لطف کنید و از ما مجوز درخواست کنید. نه آنها از ما مجوز خواستند و نه ما رد کردیم، ولی از نظر ما قابل بررسی است.”

با اینهمه گروه انصار حزب الله نیازی به درخواست مجوز نمی دید. آنها در مرداد ماه گذشته وقتی که روح الله جمعه ای، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور به انصار حزب الله هشدار داد که باید برای اقدامات خود مجوز بگیرد و گرنه با آنها برخورد خواهد شد، در اطلاعیه ای اعلام کردند: “وقتی ریاست مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور انجام جمعی واجب الهی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر را ممنوع و تخلف می‌خوانند لازم است که مستندات حقوقی و قانونی خود را ارائه کنند!” آنها تاکید داشتند: “گزیده کلام آنکه اصل اجرای این فریضه در جامعه منوط به توافق و یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست.” انصار حزب الله در همین اطلاعیه، نکته مهم دیگری را هم فاش کرده بودند: “برادران پلیس امنیت نیروی انتظامی در جریان کم و کیف برنامه قرار داشته و این ارتباط و هماهنگی مستمر خواهد بود.”

پس از آن بود که رویارویی میان انصار حزب الله و وزارت کشور شدت گرفت. هفته گذشته پس از آن که سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که اگر انصار حزب الله بدون مجوز اقدامات خود را آغاز کند، نیروی انتظامی با آن برخورد خواهد کرد، دبیرکل انصار حزب الله از آغاز فعالیت گشت های ارشاد خبر داد. او به خبرگزاری آریا گفته بود که “سه هزار تن از خواهران و هزار تن از برادران” از هفته آینده کار خود را بصورت تمام عیار شروع می کنند. او همچنین خبر داده بود که “در مورد آقای رحمانی فضلی ما با ایشان مکاتبه داشتیم و تلاش کردیم دغدغه ایشان را بر طرف کنیم. امیدواریم که این چنین شده باشد.” محتشم درباره ابراز نگرانی علی لاریجانی از تندروها هم طعنه زده بود: “آقای لاریجانی چون در مجلس هستند دید سیاسی دارند و بحث تند رو و کند رو را مطرح می کنند. در حالی که در بحث های فرهنگی و اعتقادی اینگونه نیست. جهت اطلاع ایشان بنده که جلودار این جمع هستم سرعتم از لاک پشت هم کمتر است.”

در حالی که اعتراض ها به اقدامات گروه های فشار افزایش یافته است، نشانه ای از عقب نشینی این گروه دیده نمی شود. هرچند که حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی به خبرگزاری ایلنا گفته است: “آقای عبدالحمید محتشم خوب است به یاد داشته باشد دوران ترکتازی‌های دهه ۷۰ به پایان رسیده است. نه نیروی انتظامی و نه ارشاد و نه قوه قضائیه و نه وزارت کشور و نه حتی بسیج هیچ‌کدام از موتورسوارهای ایشان استقبال نخواهند کرد به خصوص اینکه اگر کلاه ایمنی به سر نداشته باشند.”