احمدی‌نژاد و خانواده‌های همراهش در نیویورک

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» برای دو وزیر ویزا صادر نشد

در حالی که آمریکا از صدور ویزا برای برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد از جمله دو وزیرش خودداری کرده، مجلس درباره تعداد همراهان احمدی‌نژاد و حضور خانواده‌های دولتمردان در سفر به آمریکا موضع‌گیری کرده است.

هم‌زمان اسراییل هم خواستار آن شده که مسوولان کشورها از ملاقات با احمدی‌نژاد خودداری کنند.

خبرگزاری فارس ـ– نزدیک به سپاه پاسداران -ـ نوشته است که معاونت تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری از دو ماه پیش برای ۱۶۰ نفر از همراهان احمدی‌نژاد درخواست ویزا کرده بود، اما دولت آمریکا برای ۲۰ نفر از جمله دو وزیر دولت، ویزا صادر نکرده است. به نوشته‌ی فارس این افراد شامل برخی از مقامات، تیم حفاظت و تشریفات و خبرنگاران هستند. این خبرگزاری اما نامی از دو وزیری که برای آن‌ها ویزا صادر نشده، به میان نیاورده است.

پیش از این سایت بولتن‌نیوز،نزدیک به نهادهای امنیتی نیز با اشاره به این‌که هنوز ویزای هیچ یک از اعضای هیات ایرانی صادر نشده، اضافه کرده بود: “به روال چنین سفرهایی، باید هیات پیش رو، حداقل یک هفته قبل از سفر اعضای اصلی هیات به محل عزیمت کرده و مقدمات سفر را فراهم کنند اما هنوز ویزای این افراد نیز به ایران نرسیده است”.

از افرادی چون محمد شیخان، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی و محمد جعفر بهداد، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور به عنوان کسانی یاد می‌شود که ویزا برای آن‌ها صادر نشده. اما محمد شریف ملک زاده، مشاور، لطف الله فروزنده، معاون پارلمانی، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر، غلامحسین الهام مشاور حقوقی و حمید بقایی معاون اجرایی، از جمله همراهان محمود احمدی نژاد در سفر به نیویورک هستند.

در همین حال زهره طبیب‌زاده نوری، نماینده مجلس، در تذکری کتبی خواستار توضیح احمدی‌نژاد درباره “علت درخواست ویزا برای ۱۶۰ نفر همراه رئیس جمهور” در سفر به نیویورک شد.

احمدی‌نژاد از زمان ریاست‌جمهوری خود در سال ۱۳۸۴ هر سال برای حضور و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، به آمریکا سفر کرده است. تعداد همراهان وی در سفر سال گذشته به نیویورک نیز مورد انتقاد رسانه‌های اصول‌گرا قرار گرفته بود.

برخی سایت‌های اصول‌گرا نوشته‌اند که خانواده‌ی بسیاری از اعضای هیات همراه احمدی‌نژاد در لیست مسافران هستند و “یکی از نزدیکان دولت، حتی مادر همسر خود را در این سفر همراه سایر اعضای خانواده خود که سال قبل نیز وی را در این سفر همراهی می کردند، به نیویورک خواهد برد”.

احمدی‌نژاد پیش از این در پاسخ به انتقادها پیرامون حضور اعضای خانواده‌ی خود در این سفر، گفته بود که اعضای خانواده وی از سفر، به ویژه به همراه خود رییس جمهور محروم هستند و لذا خیلی عجیب نیست اگر در سفر به نیویورک او را همراهی کنند.

سال گذشته هیاتی صد نفری احمدی‌نژاد را در سفر به نیویورک همراهی می‌کردند. برخی از نمایندگان مجلس به همراه افرادی چون رحیم مشایی، ثمره هاشمی، شیخ الاسلامی، حمید رسایی، میرتاج‌الدینی، نامجو، غضنفری، صالحی، مجتهدزاده و… از جمله این افراد بودند.

همچنین در آن سفر فراحی شاندیز (همسر احمدی‌نژاد)، مهدی احمدی‌نژاد (پسر احمدی‌نژاد)، طیبه رحیم‌مشایی (عروس احمدی‌نژاد)، فاطمه احمدی‌نژاد (دختر احمدی‌نژاد)، مهدی خورشیدی (داماد احمدی‌نژاد) و دختر مهدی خورشیدی و فاطمه احمدی نژاد (نوه احمدی‌نژاد) حضور داشته‌اند.

علاوه بر اعضای نزدیک فامیل احمدی‌نژاد، ذبیحیان لنگرودی همسر رحیم‌مشایی، طیبه ترکستانی همسر حمید بقایی، امیررضا بقایی فرزند بقایی، قصری ضرغامی همسر مجتبی ثمره هاشمی و نیز همسر علی‌اکبر صالحی از دیگر حاضران در این سفر بوده‌اند.

در تحولی دیگر، اسراییل، احمدی نژاد را “نماینده یکی از شرورترین حکومت های جهان” و نیز “خطری برای همه جامعه جهانی” توصیف کرده و خواستار آن شده است که مقامهای سیاسی کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ملاقات با او پرهیز کنند. پیش از این بنیامین نتانیاهو نیز گفته بود که امسال خود به سازمان ملل می رود تا حقایق را در باره ایران از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل بیان کند.