فیلم محمد؛ آمارسازی در تهران، اعتراض در مونترال

نویسنده

در ایران آمار اولیه‌ی فروش فیلم محمد از سایت سینما تیکت حذف می‌شود تا آمار تهیه‌کننده‌ی جای آن را بگیرد و در حاشیه‌ی جشن‌واره‌ی مونترال، ایرانیان به نمایش این فیلم اعتراض کرده‌اند.

پنج شنبه شب، سایت سینما تیکت آمار فروش اولین روز اکران فیلم محمد را اعلام کرد. طبق این اعلام این فیلم در پایان روز اول نمایش‌اش فقط سه میلیون و هشتاد هزار تومان فروخته. این رقم البته خیلی زود از روی این سایت برداشته و نام فیلم محمد و میزان فروش‌اش از جدول فروش فیلم‌ها به طور کل حذف شد. به فاصله‌ای کوتاه شرکت نور تابان، تهیه‌کننده‌ی فیلم، آماری را منتشر کرد که با رقم سایت سینما تیکت فاصله‌ی زیادی دارد. براساس گفته‌ی تهیه‌کننده در اولین روز نمایش فیلم محمد در تهران فروش فیلم به رقمی بیش از ۱۷۰ میلیون تومان رسیده! تهیه‌کننده‌ی این فیلم آمار دیگری را هم به عنوان فروش دومین روز نمایش در اختیار رسانه‌ها گذاشته و مدعی شده محمد با فروش چهارصد میلیونی در یک روز رکورد فروش در سینمای ایران را شکسته.

از سوی دیگر نمایش جشن‌واره‌ی تازه‌ترین اثر مجید مجیدی در مونترال با واکنش اعتراض‌آمیز برخی ایرانیان مواجه شده. معترضان عصر روز پنج شنبه در نزدیکی سینما “امپریال” مونترال که این جشنواره در آن برگزار می شود، گردهم آمدند و فریاد “مرگ بر حکومت اسلام گرا” و “شرم بر جشنواره، شرم بر مونترال و کانادا” سر دادند. معترضان که تعدادشان به پنجاه نفر می‌رسید، مجید مجدیدی، کارگردان این فیلم را، به “خیانت” و برگزارکنندگان جشنواره مونترال را به “کمک رسانی برای تبلیغات” ایرانی متهم کردند.

محمد هم اینک با حمایت رسانه‌های رسمی ایران و تبلیغاتی که در ایران تعبیر به اشرافی‌گری شده، در ۱۴۰ سینمای کشور در حال اکران است. مجید مجیدی کارگردان این فیلم که با بودجه‌ی چهل میلیون دلاری ساخته شده،  مدعی است که این فیلم چند ساعت قبل از افتتاحیه جشنواره در ایالت کبک، در سالن‌های پر از تماشاچی شهر تهران روی پرده رفته و از این اتفاق به عنوان بزرگ ترین موفقیت در تاریخ سینمای ایران یاد کرده.