جای خالی معترضان قدرتمند

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مونیتور از مراسم تنفیذ

ایاسون اتاناسیادیس

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد  توسط آیت الله علی خامنه ای، که سیاستمداران اصلاح طلب با عدم حضور در آن نشان دادند به نتیجه انتخابات که آن را تقلبی می دانندمعترضند، به شکلی نمایشی اجرا شد.

فاطمه شمس، فعال سیاسی و کاندیدای دکترای دانشگاه آکسفورد که همسرش  جلایی پور،درحال حاضر در زندا به سر می برد معتقدست مرافعه احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای بر سر معاون رئیس جمهور که خامنه ای خواستار برکناری او بود، با رویدادهای جدید فروکش کرده است.

او می گوید: “اگرچه خامنه ای بشدت از دست احمدی نژاد عصبانی است، اماهردو یک هدف را دنبال می کنندو این یک مواجه سطحی بود. آنها فقط می خواهند حواس مردم را پرت و از اعتراض دلسرد کنند.”

هزاران نفر در اعتراض به مراسم تنفیذی که برای اولین بار از تلویزیون مستقیما پخش نشد، در تهران و شهر های دیگر به خیابان  ها ریختند. مریم، زنی که ترس در صدایش موج می زد و فقط نام کوچکش را اعلام کرد، در تماسی از طریق تلفن همراهش به بی بی سی فارسی گفت که نیروهای امنیتی کنترل همه خیابان ها و میدان های شهر را در دست دارند و امنیتی ها  با مردمی که در خیابان هستند،درگیر شده اند. او گفت پلیس به میان تظاهر کنندگان گاز اشک آور پرتاب می کند و مردم را با دستبند در خانه هایشان دستگیر می کند. او صدای شلیک تیر هوایی را هم شنیده است.

اصلاح طلبان برجسته ای چون رئیس جمهور سابق، هاشمی رفسنجانی و میر حسین موسوی، کاندیدای شکست خورده از غایبان قابل توجه مراسم بودند. در روزهای اخیر، دولت در تلاش بود تا اعتراض های اوایل هفته را باپخش جلسه دادگاه 100 نفر از فعالان سیاسی، متوقف کند؛اما مخالفان این دادگاه را “نمایشی” خواندند.

 

لبخند و بوسه

بعد ازاتمام مراسم، تلویزیون ایران کلیپی از مراسم تنفیذ احمدی نژاد نشان داد. احمدی نژاد درحالی که در مقابل خامنه ای می ایستاد تا تبریکش را بپذیرد با خوشحالی لبخند می زد.رسانه های ایرانی یک بار چهار سال قبل احمدی نژاد را به دلیل اجرای نمایشی مشابه،   زمانی که دست خامنه ای را بوسید، مسخره کرده بودند. این بار بعداز اینکه دست خامنه ای را رد کرد، شانه اش را بوسد؛شانه مردی  که اوایل هفته “پدر” خطابش کرده بود.

خامنه ای به دولت جدید توصیه کرد: “دولت باید مشکلات کسانی را که در آشوب های اخیر  آسیب دیده اند حل کند.”

عده ای از مقامات رسمی، روحانیون و سفرای خارجی اتاق را پر کرده  بودند. صفی طولانی از روحانیون و نظامیان، تا پشت صحنه کشیده شده بود که قسمتی ازآن به پشت پرده می رسید. درعکسی که توسط گروه های اصلاح طلب دست به دست می چرخد، مجتبی خامنه ای، پسر رهبردر گوشه صحنه دیده می شود. پسر خامنه ای که سابقه عضویت در سپاه  پاسداران را دارد، ماه گذشته که  سرکوب معترضین را رهبری می کرد، شناخته شد.

 

ادای احترام

تنها کاندیدای ریاست جمهوری که در مراسم حضور داشت، محسن رضایی بود که در وبسایت اش، تابناک، نوشته شده بودحضور او در مراسم برای ادای احترام به رهبر بود نه تایید آقای احمدی نژاد.

 ده نماینده مجلس و برخی از اعضای مجلسی خبرگان در این مراسم حضور نداشتند و جای خالی آنها در کنار خامنه ای کاملا مشخص بود.

همچنین روحانی اصلاح طلب، مهدی کروبی که او هم مثل موسوی و رفسنجانی توسط آیت الله روح الله خمینی حمایت می شد، در این مراسم غایب بود.

فارس نیوز، خبرگزاری طرفدار احمدی نژاد اعلام کرد که روز دوشنبه آقای کروبی تظاهراتی علیه دولت به راه انداخته است.

فارس گزارش داد: “کاندیدای شکست خورده، مهدی کروبی، بین خیابان ولیعصر و خیابان بهشتی حضور پیدا کرد تا مردم را به تظاهرات غیر قانونی، تحریک کند”.

همزمان با برگزاری این مراسم،مامورین پلیس که یونیفورم تابستانی سفیدرنگ به تن داشتند تمام میدان های مرکزی تهران را که محل برگزاری تظاهرات مخالفان است، تصرف کرده بودند. سرباز ها با یونیفورم سبزرنگ در ماشین های پارک شده زندان نشسته بودند و بازداشت شدگان را به بازداشتگاه منتقل می کردند.

خانم شمس می گوید بسیاری از کسانی که در مراسم تنفیذ حضور نداشتند افراد نزدیک به خمینی بودند و رقابت سیاسی در ایران فقط بین جناح اصلاح طلب و محافظه کار نیست.

او معتقد است: “این شکاف فقط بین اصلاح طلبان و محافظه کاران ایجاد نشده است، بلکه بین خود محافظه کاران هم بوجودآمده است”.

منبع: کریستین ساینس مونیتور 3اوت