لغو بورسیه های دولت احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» علیرغم مخالفت اصولگرایان انجام شد:

انتشار گزارش وزارت علوم دولت روحانی درباره مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” و لغو بورس دکترای ۸۶۳ نفر، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده. آن‌ها معتقدند که دولت و رسانه‌های نزدیک به آن، در زمان اعلام این مساله، بزرگ‌نمایی کرده و از این کار اهداف سیاسی داشته‌اند.

وزارت علوم هفته گذشته اطلاعیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد که ۸۴۰ نفر از بورسیه شدگان گروه “تبدیل بورسیه به داخل” و بورسیه ۲۳ نفر از بورسیه شدگان “بخشنامه ایثارگران” را لغو بورسیه کرده و احتمال لغو بورسیه ۱۲۴۱ نفر دیگر نیز وجود دارد.

براساس اطلاعیه وزارت علوم، اگر این ۱۲۴۱ نفر تا پایان بهمن ماه نتوانند از دانشگاهها “اعلام نیاز” برای عضویت در هیات علمی دانشگاه را بگیرند باید با “با هزینه شخصی” ادامه تحصیل دهند.

تعداد کل بورسیه‌هایی که بررسی شده‌اند، ۳۷۷۲ نفر بوده که مربوط به بورسیه‌های سال‌های ۸۸ تا ۹۲ - دوره دوم دولت محمود احمدی‌نژاد - هستند.

وزارت علوم در اطلاعیه خود اعلام کرد که ۵۰۸ نفر از بورسیه‌های “تبدیل به داخل” فاقد یک یا چند شرط از شرط‌هایی چون معدل کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد یا سن بوده‌اند. همچنین ۳۶ نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست موثر در پذیرش از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی، مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداخت شده توسط وزارت علوم شده‌اند.

پیش از این حامیان دولت مدعی شده بودند که رضا فرجی‌دانا - وزیر علوم - به دلیل پیگیری بحث “بورسیه‌های غیرقانونی” توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد. برخی منابع نزدیک به دولت نیز گفته بودند نام برخی نمایندگان مجلس یا اقوام آن‌ها در میان بورسیه‌هاست.

چند ماه پیش ایلنا گزارش داده بود به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد هستند.

 

واکنش‌ها به گزارش وزارت علوم

اصول‌گرایان اما واکنش‌های مختلفی نسبت به گزارش وزارت علوم داشتند. رسانه‌های اصول‌گرا این گزارش را نشان‌دهنده “دروغ‌گویی” حامیان دولت توصیف کردند، دو وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد از این اطلاعیه و اطلاعاتی که پیش از این منتشر شده انتقاد کردند و هم‌زمان “کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه” که توسط افراد بورسیه شده در دولت قبل تشکیل شده است،اعلام کرد از از رضا فرجی دانا، مجتبی صدیقی رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم و روزنامه‌هایی که فرآیند پذیرش این دانشجویان را “غیرقانونی” خوانده‌اند، شکایت خواهد کرد.

محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم در دولت احمدی‌نژاد، در واکنش به گزارش تازه وزارت علوم، گفت که آیین‌نامه اعزام دانشجو به خارج بدون امتحان در دولت محمد خاتمی “تدوین” شده است.

زاهدی با اشاره به اینکه “این بیانیه نشان داد که میزان تخلفات ادعا شده بسیار کمتر از از آن حدی بود که پیشتر اعلام شده بود”، اضافه کرد: “این آیین‌نامه در زمان دولت اصلاحات و مدیریت چپ‌ترین وزیر علوم تاریخ بعد از انقلاب تدوین و اجرایی شده است و مستندات آن نیز موجود است، پس چگونه آن را به دولت احمدی‌نژاد نسبت می‌دهند؟”

وزارت علوم در اطلاعیه خود همچنین نوشت که کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد، درجلسه شورای مرکزی بورس در سال ۹۱ اعلام کرده است که افرادی که “وفاداری خود را در برهـه هـای حساس و صحنه‌های مختلف انقلاب نشان داده‌اند بایستی در اولویت باشند”.

دانشجو در گفت‌وگویی با فارس، پیرامون بحث بورسیه‌های غیرقانونی گفت: “قضیه بورسیه‌هاعده زیادی را یاد بگم، بگم زمان انتخابات سال ۸۸ می‌اندازد که خیلی از همین آقایان که الان مسوول هستند و این بگم، بگم جدید را به راه انداخته‌اند آن را خلاف اخلاق و حتی خلاف قانون می‌دانستند”.

پیش از این رسانه‌های حامی دولت روحانی نوشته بودند که نام فرزند و مسوول دفتر محمدمهدی زاهدی و دختر کامران دانشجو، در میان نام دریافت‌کنندگان بورسیه است.

هم‌زمان حجت‌الله درویش‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت که برخی در تلاشند تا تخلفات در پرونده بورسیه‌ها را “بسیار محدود جلوه دهند” و افزود: “این در حالی است که در بندهای مختلف اطلاعیه وزارت علوم میزان تخلفات کاملا مشخص است.”

رضا منصوری، معاون وزیر علوم در دولت محمد خاتمی، نیز در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: “نگرانی و ترس عده‌ای در مقابل برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی به این دلیل است که آنها سکوت دیروزشان را توجیه می‌کنند یا آن که برخی در این کار غیرقانونی شریک بوده‌اند و باید جوابگوی این تخلف باشند”.

حسن روحانی چند بار وعده داده که دولت او بحث “بورسیه‌های غیرقانونی” را با جدیت پیگیری خواهد کرد؛ مساله‌ای که به نظر می‌رسد اکنون به وقوع پیوسته. باید منتظر ماند و دید که انتشار این گزارش تاثیری در روند رای اعتماد به وزیر علوم پیشنهادی دولت هم خواهد داشت یا خیر.