بریتانیا به ایران: کمک نظامی نکنید

نویسنده

» گزارش رویترز در مورد رابطه با سوریه

روز سه‌شنبه بریتانیا به ایران گفت تا کمک نظامی به دولت سوریه را قطع و در عوض از تلاش‌های صلح در این کشور حمایت کند.

ایران و حزب‌الله که متحد شیعه لبنانی این کشور است از اسد حمایت می‌کنند و دیپلمات‌های غربی می‌گویند تهران برای رهبر سوریه سلاح و نفرات ارسال می کند تا در جنگ سبعانه‌اش علیه شورشیان پیروز شود.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس که در شروع کنفرانس صلح سوریه سخنرانی می‌کرد گفت، مشارکت ایران در صلح آتی بسیار مهم خواهد بود و گفت که این کشور باید به سرعت در مورد سیاست‌های خود در قبال سوریه تجدید نظر کند.

هیگ با اشاره به گزارش شکنجه سیستماتیک و کشتار ۱۱ هزار زندانی توسط رژیم اسد گفت: “ما از ایران می‌خواهیم حمایت از وحشیگری رژیم اسد را کنار بگذارد. ما همیشه سعی می‌کنیم ترغیب کنیم اما در آخر این به نفع ایران است چون در سوریه صلح خواهد بود و برای همین از ایران می‌خواهیم از این فرصت استفاده کند.”

هیگ پس از این بیانات، تلفنی با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صحبت کرد و به او گفت ایده دولت انتقالی راهی برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه بوده  و لندن آماده است تا در آینده بر این اساس با ایران همکاری کند.

وی به قانونگذاران گفت، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، تصمیم درستی گرفت که دعوت از ایران برای شرکت در مذاکرات صلح سوئیس را پس گرفت، چون تهران از دولت انتقالی حمایت نمی‌کند.

هیگ گفت: “ما در اصول با حضور ایران مخالف نیستیم اما می‌خواهیم تعهد روشن‌تر و سازنده‌تری از ایران در قبال هدف کنفرانس ژنو ۲ ببینیم.”

هیگ گفت که امید چندانی به پیشرفت مذاکرات سوئیس ندارد و آن را بسیار دشوار خواند. وی گفت: “در واقع ما تازه این روند را شروع کرده‌ایم.”

وی گفت، اگر دو طرف در مورد اقدامات اعتمادسازی، نظیر آزادی زندانیان و آتش‌بس داخلی، به توافق برسند، کمک شایانی خواهد کرد.

دیپلمات‌های انگلیسی می‌گویند که می‌خواهند ایران از ارتباط خود با دولت سوریه استفاده کند تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری به جنگ‌زدگان برسد.

یک دیپلمات گفت: “ما از حرف‌های آقای ظریف در مورد استقبال از راه‌حل صلح‌آمیز بدون دخالت خارجی‌ها حمایت می‌کنیم. با این حال، هنوز منتظر تغییر موضع ایران هستیم.”

منبع: رویترز - 21 ژانویه 2014