این فسقلی را آدم حساب نمی‌کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» تحلیل کیهان از تحولات قطر:

واکنش مقامات و رسانه‌‌های نزدیک به رهبری جمهوری اسلامی نسبت به دیدگاه ها و تحولات کشورهای منطقه می‌تواند بستر تنش های تازه ای شود. در تازه ترین نمونه، کیهان که مدیرمسوول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی تعیین می‌شود،با اشاره به کناره‌گیری امیر قطر از قدرت و استقبال نیروهای اپوزیسیون از این تحول، نوشت که “نمی‌توانیم هیچکدام از آنها را آدم حساب کنیم”.

شبکه تلویزیونی الجزیره، پیش از این در تحلیلی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، نوشت که این انتخابات غیردمومکراتیک بوده و استانداردهای انتخابات ازاد در آن رعایت نشده است. در واکنش به این تحلیل، روزنامه کیهان از قطر با عنوان یک کشور “فسقلی” یاد کرد که “پادشاه آن را انگلیس تعیین می‌کند”.

هم‌زمان سرلشکر فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، ضمن انتقاد از نحوه عمل کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحران سوریه، امیر قطر را “اولین قربانی سرمایه‌گذاری روی القاعده و دشمنی با جهان اسلام” نامید و خطاب به حاکمان دیگر کشورها گفت: “فکر نکنند که همکاری با آمریکا و صهیونیست‌ها و حمایت از خونریزی‌ها موقعیت‌شان را تثبیت خواهد کرد در واقع سرنوشت امیر سابق قطر آینه تمام‌نمای همفکران او در اجلاس-دوستان سوریه- در قطر است”.

فیروزآبادی تابستان گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، گفته بود عربستان سعودی، قطر و ترکیه مسئول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود و آن‌ها نباید به کمک اهداف جنگ طلبانه آمریکا بروند. او همچنین درباره این کشورها گفته بود: “باید بدانند که بعد از سوریه نوبت ترکیه و بقیه کشور‌ها خواهد بود”.

سخنان فیروزآبادی اما با واکنش تند مقام‌ های این سه کشور روبه‌رو شده بود. همان زمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، این سخنان را بسیار “قابل تفکر و تاسف دانسته” و گفته بود که “زمانی که هیچ کشوری در جهان کنار ایران قرار نگرفته بود، ترکیه تنها کشوری بود که با وجود کلیه مسائل، در کنارش جای گرفت”.

وی همچنین اضافه کرده بود: “ایران پیش از آنکه از ترکیه حساب بپرسد، باید رفتار خود را مد نظر قرار دهد؛ ترکیه شاید منبع الهامی برای جنبش‎های مردمی شده باشد ولی هرگز در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نخواهد کرد”.

حجم انتقادهای بین‌المللی از سخنان فیروزآبادی در حدی بود که واکنش علی‌آکبر صالحی، وزیر امورخارجه، را نیز به همراه داشت. وی در این زمینه گفته بود: “تقاضا داریم مسئولان در اظهارنظر‌ها رعایت جنبه‌های مختلف را داشته باشند”.

در نتیجه این فشارها، فیروزآبادی خود نیز محبور به تصحیح سخنانش شد و در مصاحبه‌ای گفت که منظورش از این سخنان، “امر به معروف و نهی از منکر” بوده و “بعضی اختلاف‌ها یا سوءتفاهم‌ها، تاثیری در روابط حسنه ایران و این کشورها نخواهد داشت”.

 این عضو شورای عالی امنیت ملی همچنین این کشورها را”دوستان ایران” توصیف کرد و گفت: “ترکیه دوست انقلاب اسلامی و حامی ایران است و قطر کمک‌های زیادی به حل مسئله لبنان کرد”.