محکومیت ایران در سازمان ملل

نویسنده

» مقاله سی ان ان درباره تصویب پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی

در حالی که ایرانیان به شدت عصبانی هستند و از شکست ماموریت جوادلاریجانی مذاکره گر بلند پایه شان هم دل خوشی ندارد یک کمیته حقوقی مهم سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه ای را که در آن “نسبت به موارد جدی نقض حقوق بشر در ایران” شامل اعمال شکنجه، ارعاب اقلیت های قومی و خشونت علیه زنان ابراز نگرانی شده است، به تصویب رساند.

کمیته سوم مجمع عمومی که مسائل حقوق بشر را مدیریت می کند، روز پنجشنبه در نیویورک با 80 رأی مثبت، 44 رأی منفی و 57 رأی ممتنع این قطعنامه را به تصویب رساند. قرار است این قطعنامه در ماه آینده به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل برسد و اینک کوشش های ایران معطوف به موفقیت در آن مرحله است.

جان مک نی نماینده کانادا در سازمان ملل ضمن حمایت از این قطعنامه گفت در طول سال گذشته، موارد “بسیار تأسف |آوری” از تخطی ایران از رعایت حقوق بشر صورت گرفته است.

محمد جواد لاریجانی نماینده ایران با انتقاد از این رویداد، اعلام کرد ایالات متحده “مغز متفکر و تحریک کننده اصلی در تنظیم پیش نویسی بوده که هیچ ربطی هم به حقوق بشر ندارد.”

ضمناً پیش نویس قطعنامه مصوب ، موضوع تعدد احکام اعدام صادر شده و نیز ارعاب پیروان آئین بهائیت را در فهرست موارد نگران کننده در خصوص اوضاع حقوق بشر ایران قرار داده است.

در عین حال، در آن نسبت به آنچه “بی توجهی ایران به رسیدگی و یا آغاز روندی معتبر در بررسی اتهامات مربوط به خشونت ها در فضای متعاقب انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2009” ابراز شده، “نگرانی ویژه ای” مطرح شده است.

دولت اوباما در ماه سپتامبر با اشاره به وجود “شواهد گسترده” در خصوص سرکوب مخالفان ایران، تحریم های وضع شده علیه مسؤولان دولت، اعضای سپاه پاسداران انقلاب و نیز سایر افراد متهم به دست داشتن در موارد نقض حقوق بشر در ایران را تشدید کرده بود.

این تحریم ها که خبر آن از سوی هیلاری کلینتون وزیر خارجه و نیز تیموتی گیتنر، معاون وزارت خزانه داری اعلام شده بود، اموال افراد موجود در فهرست یاد شده و از جمله رئیس سپاه پاسداران انقلاب، دادستان کل کشور و نیز وزرای اطلاعات و رفاه کشور را توقیف کرد و شهروندان آمریکایی را از هرگونه تجارت با این افراد منع کرد.

مک نی به کمیته گفت علیرغم درخواست های مکرر جامعه بین المللی، دولت ایران هیچ گامی برای رفع مشکلات حقوق بشر برنداشته است.

بر اساس خلاصه اظهارات مک نی در صورتجلسه منتشر شده از سوی سازمان ملل، وی گفت: “ادامه چنین رفتاری، نشان از بی احترامی ایران به سازمان ملل و مقررات بشردوستانه و روند های معمول آن دارد. سنگسار، تازیانه، قطع اندام، اعدام نوجوانان، اعدام با چوبه دار و تبعیض علیه زنان و اقلیت های قومی را نمی توان نادیده گرفت.”

اما لاریجانی، نماینده ایران، با حمله به این قطعنامه، آن را “غیرحرفه ای و پر از اتهامات بی اساسی” خواند که بررسی صحت هریک از آنها سال ها به درازا خواهید کشید. وی گفت کشورش پس از انتخابات سال 2009 به تحقیقات گسترده ای دست زده است. وی گفت تنها جرم کشورش این است که “فتوکپی” دموکراسی مدل غربی نبوده است.

نماینده ویژه اعزامی تهران حتی وعده داد برخلاف همه سال های گذشته نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل هم در ایران پذیرفته شود اما دیگر دیر شده بود و این وعده هم نتوانست جلو تصویب قطعنامه علیه ایران را بگیرد.

نمایندگان ونزوئلا، سوریه، تاجیکستان، سودان، کوبا، بولیوی و لیبی در مخالفت با این قطعنامه سخن گفتند و تعدادی از آنها از رویکرد غیرعادلانه آن به ایران حرف زدند.

آرون رودز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: “سخنان غیرصریح نمی تواند بر این واقعیت سرپوش بگذارد که رفتار غیر انسانی ایران با مردمش سبب برانگیخته شدن موج محکومیت ها ازسوی نمایندگان سایر کشورها شده است.”

این سازمان فعال در زمینه حقوق بشر، رأی گیری کمیته سازمان ملل را به عنوان “نخستین گام  برای ادامه تلاش جهت متوقف ساختن بحران حقوق بشر ایران” عنوان کرده است.

کمیته سوم سازمان ملل همچنین در روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه ای را به تصویب رساند که در آن وضعیت حقوق بشر در برمه و کره شمالی نیزمحکوم شده است.

سوزان رایس نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل پس از جلسه رأی گیری با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد کشورش از تصویب این قطعنامه استقبال می کند.

رایس اعلام کرد دولت ایران همچنان به “ارعاب، بازداشت خودسرانه و سرکوب خشونت بار شهروندان خود، از جمله بخش عظیمی از جامعه مدنی کشور” ادامه می دهد.

منبع: سی ان ان- 19 نوامبر