هزینه های میلیونی برای کرسی ریاست مجلس

نویسنده
آرش معتمد

» صادق محصولی؛ اسپانسر پروژه ریاست حداد

افتتاح مجلس نهم، رقابت میان حداد عادل و علی لاریجانی برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس نهم را علنی تر کرد.لاریجانی و حداد گرچه هر دو اصولگرا هستند اما اختلاف دیدگاهها و وابستگی آنان به جریان های مختلف جناح حاکم، موجب صف بندی میان نیروهای مختلف این جناح شده است، تا جایی که از یک سو خبرها از حمایت مالی سردار صادق محصولی از ریاست حداد حکایت دارد و از سوی دیگر جهان نیوز پرونده وابستگی وی به سازمان مجاهدین خلق را گشوده است.

حداد عادل که اکنون 12 سال است در مجلس حضور دارد، اولین بار به عنوان نفر سی ام تهران، و با شائبه های بسیار وارد مجلس ششم، موسوم به مجلس اصلاحات، شد. به جز او تمام 29 نفر نمایندگان فهرست سی نفری تهران را چهره های حامی اصلاحات تشکیل می دادند.در آن دوره بسیاری بر این باور بودند که او را به جای علیرضا رجایی چهره ملی ـ– مذهبی وارد پارلمان کرده اند.

در مجلس هفتم که انتخاباتش با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان و تحریم انتخابات همراه بود، حدادعادل به عنوان رئیس مجلس هفتم انتخاب شد اما همراهی های مجلس هفتم با دولت اول محمود احمدی نژادکار را به جایی رساند که صدای اعتراض برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس هم بلند شد.

در انتخابات مجلس هشتم اما نمایندگان اصولگرا تصمیم گرفتند حداد عادل را بر کرسی ریاست مجلس قرار ندهند و به جای او علی لاریجانی انتخاب شد؛ فردی که به تازگی از دبیری شورای عالی امنیت ملی برکنار و به عنوان نماینده قم وارد مجلس شده بود.

به این ترتیب بود که حداد عادل در چهارسال مجلس هشتم، به نوشته رسانه های جناح راست به یکی از کم کارترین نمایندگان مجلس تبدیل شد.

اینک مدت هاست که حداد عادل فعالانه به رقابت با علی لاریجانی پرداخته و از هفته ها پیش برنامه و نشست هایی را برای جلب نظر نمایندگان اجرا کرده است.در همین راستا او روز گذشته نشستی با نمایندگان راهیافته به مجلس نهم و در ساختمان مجلس برگزار کرد که در آن 100 نفر حضور داشتند. البته حتی اگر تمام این افراد در روز رای گیری ریاست مجلس به او رای مثبت بدهند بازهم این تعداد تنها یک سوم آرای نمایندگان خواهد بود.

در چنین شرایطی گفته می شود قرارست ثروت میلیاردی صادق محصولی، وزیر کشور پیشین دولت هشتم محمود احمدی نژاد، در تعیین رئیس مجلس نهم ایفای نقش کند. محصولی که به سردار میلیاردی شهرت دارد گفته حداد عادل از گزینه‌های جبهه پایداری برای ریاست مجلس نهم است.

این در حالیست که روح الله حسینیان عضو بانفوذ شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفته اعضای این جبهه، هم نگران ریاست غلامعلی حدادعادل بر مجلس نهم هستند و هم ریاست علی لاریجانی؛دو نفری که یکی رای اول تهران را به خود اختصاص داده‌ و دیگری نفر اول در شهر مذهبی قم و نفر اول در انتخابات مراکز استان های کشور شده‌است.روح‌الله حسینیان برای جلوگیری از ریاست این دو نفر پیشنهاد کرده بودکه “این بار ریاست مجلس را به عهده خانم‌ها ” بگذارند.

 به گزارش سایت خبری اعتدال، این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرده بود: “ ما نسبت به ریاست آقایان حداد و لاریجانی ذهنیت منفی داریم؛ در ریاست آقای حداد نگران این هستیم که ریاستش در دست یک عده افراد خاص از جمله آقای توکلی بیفتد و نگران این هستیم که چرخاننده مجلس با ریاست آقای حداد به دست یکی، دو نفر آدم خاص باشد؛ از آقای لاریجانی هم نگرانی‌هایی داریم و می‌ترسیم باز هم مدیریت مجلس هشتم ادامه یابد.”

 روح الله حسینیان همچنین در کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که شهریور 90 در شیراز برگزار شد، در پاسخ به سئوال دانشجویان درباره این موضوع گفته بود: “اعتقاد ما (پایداری) نسبت به آقای حدادعادل این است که وی فردی محافظه‌کار است و ما امیدی برای ایجاد تحول در زمینه کار انقلابی در وی نمی دیدیم، چون حدادعادل از افرادی بود که در مجلس ششم حضور داشت ولی ما اقدام خاصی ندیدیم و همچنین تجربه مجلس هفتم هم بود که باز بر ما ثابت شد که وی محافظه‌کار است.”

 با این همه حداد عادل به دیدار150 نماینده جدید و بعضا قدیم مجلس در یادمان شهدای شلمچه رفت و اصل حاکم بر مجلس جدید را«تغییر» دانست. پس از آن هم جلسه ای با چاشنی سبزی پلو ماهی ترتیب داد که از بیش از 50 مدعو تنها 24 نفردر آن شرکت کردند. پاتک این دوجلسه، برگزاری تشکیل جلسه رهروان ولایت با 173 نماینده جدید مجلس و به سخنرانی علی لاریجانی بود. حاضران این جلسه تاکید کردند رئیس آتی مجلس، علی لاریجانی خواهد بود.

 به دنبال آن حداد عادل نیز در جلسه ای با 150 نماینده راه یافته به مجلس اعلام کرد که حتی اگر یک نفر هم به او رای ندهد باز هم کاندیدای ریاست مجلس خواهد شد. به گزارش منابع مطلع و رسانه ها حدادعادل تاکنون برای قانع کردن نمایندگان به ریاست خود بر مجلس. پس از پایان انتخابات دور اول مجلس تا کنون، 21 گردهمایی، ضیافت یا سفر تبلیغاتی ترتیب داده است. لابی هایی هم از طرف او و حامیانش به هر سو روان شده اند تاتازه راهیافتگان به مجلس را متقاعد کنند که آراء خود را به نفع ریاست حداد عادل به داخل گلدان ها بریزند.گفته می شود هزینه های این کار از سوی محصولی پرداخت می شود؛ سرداری در میان سایر سرداران که اکنون پا دروادی دخالت در همه منافذ قدرت گذاشته اند.در واکنش به همین حمایت ها بود که علی مطهری، داماد خانواده لاریجانی از دخالت برخی فرماندهان نظامی در انتخابات خبر داد و اعلام کرد اگر این روند ادامه یابد اسامی افراد را اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا٬ مطهری با دفاع از اظهارات پیشین خود مبنی بر اینکه “سپاه در انتخابات مجلس از برخی از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کرد و تمام قد وارد شد” گفته است: بسیاری از فرماندهان سپاه نیز حرف من را قبول دارند برخی از افراد در سپاه هستند که این کار [دخالت در انتخابات] را کردند.”

بعد از این تهدید بود که سپاه پاسداران که نسبت به اظهارات نخست مطهری موضع گرفته و اعلام کرده بود از وی شکایت می کند، سکوت کرد.

علی لاریجانی ریاست مجلس نیز تنها به این تذکر نسبت به مطهری بسنده کرد که امر به معروف را باید با بیان بهتری ابراز داشت. این مواضع چند روزی جلو تبلیغات و جنگ روانی جبهه پایداری را گرفت ولی ظاهرا محصولی و ثروت افسانه ایش، شامل این بحث نمی شود.