تلویزیون سپاه در تسخیر جبهه پایداری

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» از یک شبکه‌ تازه، پرده‌برداری شد

هم‌زمان با انتقادهای صادق لاریجانی از صدا و سیما، نام برخی از همکاران یک شبکه تلویزیونی تازه تاسیس در صدا و سیما ـ که گفته می‌شود نزدیک به سپاه پاسداران است ـ اعلام شد؛نام‌هایی که وجه مشترک اکثر آن‌ها، نزدیکی‌شان به جبهه پایداری و محمدتقی مصباح‌یزدی است.

وب‌سایت “پارس” با اشاره به مشخص شدن مسوول این شبکه تلویزیونی، نوشت که “افرادی چون وحید جلیلی، نادرطالب زاده، احسان محمد حسنی، وحید یامین پور” در تولید برنامه‌های این شبکه جدید نقش خواهند داشت. سرپرست این شبکه نیز جواد رمضان‌نژاد است که پیش از این مدیر گروه مستند شبکه چهارم سیما بود.

این شبکه جدید تلویزیونی هم‌زمان با آن کار خود را آغاز می‌کند که طی روزهای گذشته اخباری درباره وظیفه و ماموریت سپاه برای برخورد با ماهواره منتشر شده بود. حسین‌علی یوسف‌علی‌زاده، از فرماندهان سپاه خراسان شمالی، در این‌باره گفته بود: “سپاه ماموریت یافته تا برای مقابله با آسیب‌های خانمان‌سوز برنامه‌های ماهواره‌ای وارد میدان شود”.

وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته است. وحید جلیلی در رسانه‌های اصول‌گرا فعال است.

وحید یامین‌پور، از مجریان صدا و سیما است که با برنامه “دیروز، امروز، فردا” برای مخاطبان شناخته شده است. وی از افراد نزدیک به جبهه پایداری و از حامیان محمود احمدی‌نژاد است. او به تازگی مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن بریتانیا، را به دلیل راه‌آندازی کمپین “آزادی یواشکی” در فیس‌بوک، “فاحشه” نامیده بود. مساله‌ای که با اعتراض برخی اصول‌گرایان هم مواجه شد.

نادر طالب‌زاده نیز از کارگردانان و مستندسازان نزدیک به اصول‌گرایان است. وی در سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، از حامیان وی بود.

روزنامه شرق نیز در گزارشی به خبرهایی که درباره انتساب این شبکه به سپاه پاسداران وجود داشت، پرداخته و درباره همکاران آن نوشته است: “از مدت‌ها قبل زمزمه‌ تاسیس نخستین شبکه تلویزیونی خصوصی شنیده می‌شد؛ شبکه‌ای که خبرهای تاییدنشده، از حضور فعالان رسانه‌ای منتسب به «جبهه پایداری» و اهالی نشریه «۹ دی» با مدیرمسوولی حمید رسایی عضو این جبهه، خبر می‌داد”.

خبر ایجاد چنین شبکه‌ای و انتساب آن به سپاه، زمستان سال گذشته مطرح شد. آن زمان رسانه‌ها خبر از آن داده بودند که تلویزیونی با نام “عصر” توسط سپاه پاسداران و با همکاری “سازمان هنری رسانه‌ای اوج” و زیر نظر قرارگاه قُرب سپاه پاسداران، راه‌اندازی شده است.

آن‌گونه که همان زمان یک خبرگزاری نزدیک به سپاه نوشته بود: “قرارگاه قرب با هدف فعالیت‌های فرهنگی در سپاه پاسداران تاسیس شده است، یعنی به همان ترتیب که قرارگاه خاتم‌الانبیا در بخش‌های عمرانی فعالیت دارد، قرارگاه قُرب هم در بخش‌های فرهنگی فعال خواهد بود”.

با این وجود رمضان شریف، مسوول روابط عمومی سپاه‌پاسداران، این خبر را تکذیب کرده و گفته بود که این تلویزیون خصوصی نیست، بلکه “از شبکه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در کنار ظرفیت‌سازی‌های دیگر رسانه ملی برای پاسخ به نیازهای مخاطبین پیش‌بینی شده است”.

به گفته شریف، همکاری در تاسیس این تلویزیون “در راستای وظایف ذاتی” سپاه پاسداران است که “از بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به صورت موردی حمایت به عمل آورده است”. وی از “سازمان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای اوج” به عنوان یکی از این سازمان‌ها نام برده بود.

وب‌سایت پارس درباره این شبکه جدید تلویزیونی نوشته است که این شبکه “قرار است به مسائل مهم انقلاب و دنیای اسلام بپردازد. بیداری اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، اصول و ارزش‌های فرهنگی ایرانی-اسلامی، مبانی دینی، پاسداشت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تقویت فرهنگ دینی از جمله سرفصل‌های برنامه‌های این شبکه تازه تاسیس است”.

پیش از این وب‌سایت آینده آنلاین درباره تلویزیون سپاه پاسداران نوشته بود: “برخی مسوولان فرهنگی این نهاد که منتقد برنامه های صداوسیما هستند و آنها را به حد کافی انقلابی نمی دانستند، از مدتها قبل رایزنی های گسترده ای را برای راه اندازی شبکه ای جدید آغاز کرده بودند. بعد از آن که صداوسیما مقابل این ایده مقاومت می کند، این گروه پیشنهاد می کنند شبکه مذکور به اسم سازمان صداوسیما راه اندازی شود، اما تولید محتوا و مدیریت آن بر عهده خودشان باشد… از آنجا که صداوسیما تمایل ندارد این شبکه به نام غیر خودش مطرح شده و دیگر نهادها هم به فکر تاسیس شبکه برای خود بیفتند، مقرر شده دست کم در ظاهر و ساختار، شبکه جدید زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت کند و به این ترتیب، صداوسیما نیز که متهم شده برنامه انقلابی نمی سازد، به این طیف امکان می دهد تا خودشان برنامه انقلابی بسازند.”

آینده آن‌لاین آن زمان نوشته بود که با توجه به بحران مالی کم سابقه صدا و سیما، احتمالا بودجه این شبکه جدید نیز از محل بودجه همان نهاد تامین خواهد شد.

مسوولان جمهوری‌اسلامی تاکنون بارها مخالفت خود را با تاسیس شبکه‌های تلویزیونی خارج از چهارچوب این مجموعه، اعلام کرده‌اند. براساس اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری‌اسلامی، صدا و سیما از جمله نهادهایی است که مالکیت آن عمومی و در اختیار دولت است. با وجود تجدیدنظر در اصل ۴۴ قانون اساسی، مسوولان جمهوری‌اسلامی همواره با تاسیس یک شبکه تلویزیونی غیردولتی مخالفت کرده‌اند.

از جمله نمونه‌های مشهور این مخالفت، می‌توان به تلویزیون صبا، متعلق به مهدی کروبی، اشاره کرد. کروبی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ قصد ایجاد یک شبکه تلویزیونی را داشت. تاسیس این تلویزیون چند روز پیش از آغاز کار، به دستور شورای عالی امنیت ملی متوقف شد.

جبهه پایداری - که برخی افراد نزدیک به آن در این شبکه جدید حضور خواهند داشت - سابقه تاسیس یک تلویزیون را دارد. این گروه سیاسی نزدیک به مصباح‌یزدی، چند سال پیش اقدام به تاسیس یک شبکه تلویزیونی اینترنتی کرده بود. اما به فاصله‌ی کوتاهی و پس از مخالفت‌هایی که با آن شد، ابتدا فیلتر و سپس تعطیل شد.

پیش از این و در انتقاد از حضور سپاه در عرصه رسانه‌ها، وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی، نماینده مجلس - پرسیده بود: “این همه سایت و خبرگزاری و پیامک با کدام توجیه از بودجه سپاه هزینه می شود؟ آیا واقعا سپاه چنین ماموریتی دارد”؟