سرمایه‌‌های ایران صرف بازسازی تونل‌های غزه می‌شود

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز

روزنامه بریتانیایی تلگراف روز یکشنبه به نقل از “منابع دستگاه های اطلاعاتی” نوشت که ایران میلیون ها دلار به حماس کمک مالی کرده تا تونل های خود را در نوار غزه بازسازی کند. این تونل ها در خلال جنگ تابستان سال گذشته توسط ارتش اسراییل تخریب شدند.

نیروهای مسلح اسراییل طی ۵۰ روز جنگ بیش از ۳۰ تونل را در نوار غزه تخریب کردند. این تونل ها که منطقه ای بسیار وسیع از نوار غزه را پوشش می دهند، برای انتقال موشک و مهمات مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از تروریست ها نیز از این تونل ها برای انجام حملات خود به خاک اسراییل استفاده کرده اند.

جمهوری اسلامی به حماس کمک مالی کرده تا موشک های جدیدی را تولید یا وارد کند، درحالی که اسراییل ذخایر تسلیحاتی حماس را در مدت درگیری ها منهدم کرده بود.

در مدت درگیری ها، حماس و دیگر گروه های تروریستی فلسطینی هزاران موشک و راکت  به سوی مناطق غیرنظامی اسراییل پرتاب کردند.

با این حال، اسراییل به لطف سیستم ضد موشکی خود تحت عنوان “گنبد آهنین” توانست به شکلی قابل توجه از وقوع خسارات بسیار جلوگیری کند.

ایران که رقبایش اغلب هشدار می دهند درحال تبدیل شدن به اولین قدرت منطقه است، از مدت ها پیش با این گروه اسلام‌گرای فلسطینی که نوار غزه را تحت کنترل خود دارد مشارکت داشته.

این کمک های مالی نشان از گرم شدن مجدد روابط میان ایران شیعه و حماس سنی دارد.

حماس به شکلی آشکار اعلام کرده که این تونل ها را بازسازی خواهد کرد و این درحالی است که اسراییل و جامعه بین‌المللی تمهیدات شدیدی را برای ورود سیمان و دیگر مصالح ساختمانی به این بخش فلسطینی تعبیه کرده اند.

تهران همچنین از دشمنان اسراییل که در مجاورت مرزهایش قرار دارند حمایت لجستیکی و مالی می کند: حزب الله در لبنان و حکومت اسد در سوریه.

ولی حمایت حماس از شورشیان سوری که برای سرنگونی اسد مبارزه می کنند باعث شده بود که روابط با اصلی ترین حامی اش قدری تیره شود و مقر خود در دمشق را ترک کند.

جمهوری اسلامی همچنین از پیکارجویان حوثی در یمن که در صدد به دست گرفتن قدرت در این کشور هستند حمایت می‌کند. این نیروها درحال حاضر هدف حملات هوایی یک ائتلاف سنی به رهبری عربستان سعودی قرار دارند.

 منبع: آی ۲۴ نیوز، ۶ آوریل ۲۰۱۵