معترضان در اندیشه تظاهرات بیشتر

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال درباره ایران

فرناز فصیحی

 

به گزارش وب سایت های مخالفان دولت ایران، جنبش سبز ایران پس از دو روز اعتراضات خشونت آمیز خیابانی، روز دوشنبه اعلام کرد در فکر اقدام بعدی خود است و ادامه اعتراضات خیابانی را مدنظر قرار داده است.

هنوز تاریخ جدیدی برای انجام اعتراضات ضد دولتی اعلام نشده است اما طرفداران جنبش در صفحه فیس بوک مخالفان نوشته اند که سه شنبه یا چهارشنبه جاری تاریخ های احتمالی هستند.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی رهبران مخالفان بیش از یک هفته است که در بازداشت خانگی به سر می برند و ارتباط اندکی با دنیای بیرون دارند. اما به نظر می رسد غیبت آنها تأثیر اندکی بر سازماندهی جنبش و یا توانایی آن در به حرکت درآوردن مردم داشته است.

به گزارش وب سایت های مخالفان، اردشیر امیر ارجمند یکی از اعضای این کمیته و سخنگوی میرحسین موسوی در خارج از کشور گفت: «دیکتاتورها باید بدانند که مبارزه ما پایان نخواهد گرفت. به خواست خدا با شهامت، هماهنگی و عزم راسخ، گام های بعدی ما محکم تر و سخت تر خواهد بود.»

تعدادی از مشاوران و فعالان که عمدتاً در خارج از کشور حضور دارند، گروهی موسوم به کمیته مرکزی سازماندهی  را برای جنبش سبز تشکیل داده اند و اکنون به اتخاذ این تصمیمات مشغول اند.

گروهی از فعالان جوان داخل ایران نیز به فعالان ایرانی مستقر در آمریکا و اروپا پیوسته اند تا به گردانندگان صفحه فیس بوک مخالفان در ثبت تاریخ هر کدام از این اعتراضات از طریق انتشار اخبار حتی در صورت محدودیت دسترسی به اینترنت در داخل کشور، کمک کنند.

فعالان ایرانی می گویند موج ناآرامی های به راه افتاده در خاورمیانه، از بحرین گرفته تا لیبی، به تقویت روحیه و شتاب جدید جنبش کمک کرده است. یکی از فعالان داخل ایران گفت احساسی در میان ایرانی ها بوجود آمده است که گویی نمی خواهند از آنچه وی «حرکت قطار تاریخی دموکراسی در سراسر منطقه» خواند، جا بمانند.

معترضان در روز یکشنبه دوباره در خیابان ها ظاهر شدند و ده هزار نفر با سردادن شعار علیه دولت و درخواست برکناری رهبرعالی کشور، به خیابان ها سرازیر شدند. مخاللفان توانستند دوشنبه گذشته و پس از یک هفته سکون و غیبت، دوباره مردم را به خیابان ها بکشند.

دولت با استفاده از خیل عظیم نیروهای امنیتی به سرکوب مردم پرداخت و به گفته شاهدان عینی، مردم را با باتون ها فلزی و زنجیر کتک زده و به سوی جمعیت آتش گشودند. گفته می شود در تظاهرات روز یکشنبه سه نفر کشته شده اند که یکی از آنها با نام حمید نور محمدی، دانشجوی دانشگاه در شیراز، شناسایی شده است . به نوشته وب سایت های مخالفان، نورمحمدی پس از آنکه نیروهای امنیتی وی را از بالای پلی به پایین پرتاب کردند، کشته شده است.

خبرگزاری نیمه دولتی فارس که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابسته است، اعلام کرد آقای نورمحمدی روز دونشبه در جریان تصادف رانندگی کشته شده است. خبرگزاری رسمی کشور اعتراضات روز یکشنبه را غیرقابل توجه خواندند و گفت شهرهای کشور در آرامش به سرمی برند.

به نظر می رسد بازگشت قدرتمندانه مخالفان علیرغم یک سال مملو ز بازداشت ها، اعدام ها و سرکوب، طرفداران محافظه کار دولت را شگفت زده کرده باشد. برخی آشکارا می پرسند آیا سرکوب های شدید در حال نشان دادن نتیجه عکس و افراطی کردن درخواست های مردمی است و باعث شده است از درخواست انتخابات جدید پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 به درخواست برای سرنگونی نظام در هفته جاری تغییر یافته باشد؟

فواد صادقی روزنامه نویس محافظه کار نزدیک به سپاه پاسداران در وب سایت نشریه آینده نیوز نوشت: «واقعیت این است که پس از 20 ماه سرکوب وناآرامی های متعاقب انتخابات، کشور هنوز شاهد نارضایتی گسترده است. این نشان می دهد که شیوه دولت برای حل معضل ناآرامی ها به نتیجه ای نرسیده است.»

روزنامه نگاران از گزارش تظاهرات اخیر منع شده اند و وزارت اطلاعات با ارسال نامه ای به دفاتر رسانه های خارجی در تهران به آنها هشدار داد درصورت نوشتن «مقاله های منفی نگرانه» در خصوص تظاهرات مخالفان، دفترهای آنها تعطیل و گزارشگران آنها اخراج خواهند شد.

منبع: وال استریت ژورنال- 22 فوریه