تهمت خرابکاری به زیمنس

نویسنده

» مقاله گاردین درباره روابط هسته ای ایران و آلمان

سعید کمالی دهقان

ایران شرکت مهندسی زیمنس آلمان را به همکاری با اسرائیل و آمریکا برای انتشار یک بدافزار رایانه ای متهم کرد که جهت خرابکاری در تأسیسات هسته ای این کشور طراحی شده بود.

یک فرمانده ارشد نظامی ایران گفت زیمنس از طریق قراردادن اطلاعات سیستم کنترل خود موسوم به اسکادا در اختیار واشنگتن و اورشلیم، به حمله سایبری بدافزار استاکس نت علیه این کشور کمک کرده است. سیستم اسکادا در تأسیسات هسته ای ایران به کار گرفته شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل ایران نوشت: “مسؤولان اجرایی ما باید پرونده مربوط به نرم افزار اسکادای زیمنس که زمینه حمله استاکس نت را فراهم کرده، از نظر حقوقی پیگیری کنند.”

وی افزود: “زیمنس باید توضیح دهد که چگونه و به چه دلیل اطلاعات مربوط به کدهای نرم افزار اسکادا را در اختیار دشمن قرار داده و زمینه را برای یک حمله سایبری علیه ما فراهم کرده است.”

ایران در ابتداد تبعات اولین حمله این بدافزار در ژوئیه 2010 را کم اهمیت نشان داد، اما محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در ماه نوامبر پذیرفت که برنامه هسته ای تحت تأثیر این حمله قرار گرفته است. البته وی اعلام کرد مشکلات حل شده اند و آسیب جدی وارد نشده است.

به گفته جلالی، تحقیقات داخلی نشان داده است که بدافزار از منابعی در اسرائیل و آمریکا منتشر شده است.

وی گفت: “اگر اقدامات مقتضی در زمان مناسب به عمل نمی آمد، این اقدام خصمانه می توانست آسیب های جدی به کشور وارد کند.” ایران سال گذشته گروهی از کارشناسان را برای مقابله با بدافزار رایانه ای تشکیل داد.

اما اسرائیل و آمریکا که گفته می شود در حال اجرای عملیات مخفیانه علیه برنامه هسته ای ایران هستند، ادعای کارشناسان رایانه ای در خصوص دست داشتن در تولید و اشاعه بدافزار استاکس نت را تکذیب کرده اند.

نشریه نیویورک تایمز در ماه ژانویه گزارش داد نهادهای اطلاعاتی هر دو کشور در یک پروژه مشترک برای تولید بدافزاری که نرم افزار مدیریت صنعتی مورد استفاده ایران در عملکرد سانتریوفوژها را هدف می گیرد، همکاری کرده اند.

راف لنگر کارشناس برجسته امنیت رایانه ای در ماه مارس در یک کنفرانس در کالیفرنیا گفت به اعتقاد وی، موساد، سرویس امنیتی اسرائیل در این ماجرا دخالت داشته است اما “تنها یک منبع اصلی وجود داشته است و آن هم ایالات متحده بوده است.”

زیمنس به تقاضای گاردین برای مصاحبه بر سر اتهامات ایران مبنی بر دست داشتن این شرکت در توسعه بدافزار پاسخی نداده است.

برنامه هسته ای ایران سال گذشته به غیر ازحمله استاکس نت، از ترور سه دانشمند فعال هسته ای خود نیز ضربه خورد. رویدادی که به اعتقاد برخی از کارشناسان، ممکن است بخشی از یک جنگ مخفیانه علیه ایران باشد.

پای زیمنس در یک ماجرای دیگر مربوط به ایران هم باز شده بود. یک فعال سیاسی زندانی در ایران در اوت 2010 به طرح شکایتی علیه شرکت زیمنس و نیز شرکت نوکیا به اتهام تحویل یک سیستم کنترل و نظارت برای شنود و استراق سمع مخالفان به شرکت مخابرات ایران، دست زده بود.

منبع: گاردین- 17 آوریل