مجلس وزیر اطلاعات را فرا می خواند

نویسنده

mosavian465.jpg

حمید احدی

با گذشت یک هفته از دستگیری حسین موسویان دیپلومات و عضو برجسته مرکز پژوهش های مجمع تشخیص مصلحت و در حالی که وی همچنان در بند 209 وزارت اطلاعات و کاملا ایزوله به سر می برد، حداکثر توان همفکر و یاران موسویان این بوده است که زمینه های احضار محسنی اژه ای وزیر اطلاعات را به مجلس فراهم آورند، یک روز مانده به برگزاری کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور اژه ای، هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت به یک هفته سکوت خود پایان داد و در جواب خبرنگاری گفت که حقیقت به زودی معلوم می شود فعلا اجازه بدهید در این مورد بیش از این چیزی نگویم.

در این میان خبری که می تواند از جانب بازجویان اطلاعاتی به برخی رسانه های تندرو داده شده باشد حاکی است که اتهام اصلی موسویان این است که وقتی با هماهنگی لاریجانی و متکی از سیروس ناصری دعوت شده به کشور برگردد، وی رییس سابق هیات مذاکره گر هسته ای را با خبر کرده که این یک تله اطلاعاتی است.

در پی دستگیری حسین موسویان، بسیاری از ناظران انتظار داشتند تا شخصیت های سیاسی همسو با وی تمامی امکانات خود را برای ازادی موسویان به کار اندازند. تا به حال تنها کسی که درباره دیپلمات دستگیر شده مشخصا اظهار نظر کرده محمد عطریانفر معاون سابق وزارت کشور و روزنامه نگار و عضو برحسته حزب کارگزاران سازندگی است که اولین روز در مصاحبه با روزنامه فاینشنال تایمز آن را آغاز یک پرونده سازی و ایجاد فضای پلیسی خواند.

واکنش مجلس

ظاهرا کوشش های همفکران موسویان تنها در مجلس نتیجه داده که عده ای از نمایندگانش خواستار حضور وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی و توضیح درباره پرونده موسویان شده اند. این امر توسط علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون به محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ابلاغ شد. در همین حال روزنامه اعتماد، که اولین روزنامه ای بود که خبر دستگیری موسویان را منتشر کرد، در شماره روز دوشنبه خود خبر داد که طیفی از نمایندگان مجلس که به نوشته این روزنامه از تعداد زیادی در مجلس برخوردارند و می توانند از طریق ائتلاف با فراکسیون اقلیت رای اکثریت مجلس را به دست آورند، تهدید کرده اند که اگر مدارک محکمی دال بر اتهامات موسویان ارائه نشود و معلوم شود بازداشت این دیپلمات ارشد بنا به ملاحظات سیاسی و جناحی بوده است وزرای مربوطه را استیضاح خواهند کرد و حتی محمود احمدی نژاد را هم به مجلس احضار خواهند کرد. می توان پنداشت که افراد مورد اشاره اعتماد از میان همان صد و ده نماینده ای هستند که دو ماه قبل در ملاقاتی با هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دلنگرانی خود را نسبت به اقدامات تندروانه دولت احمدی نژادی نشان داده و به ویژه در مورد تصمیم های اقتصادی از رییس دولت نهم انتقاد کردند.

در هفته گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به خبر دستگیری موسویان سکوت کرده اند. روزنامه هائی مانند رسالت و کیهان هم خبرهای کوتاه بدون اظهار نظر در این باره منعکس کرده اند. اما در مقابل روزنامه ها و سایت ها و خبرگزاری های متعلق به جناح های هوادار دولت همچنان به فعالیت ادامه داده و به افکارعمومی اطلاعاتی رسانده اند که در محافل سیاسی به عنوان “تلقینات بازجو” شهرت دارد. از اولین سال های تاسیس جمهوری اسلامی به دنبال دستگیری هر شخص صاحب نامی، نشریات حزب اللهی و وابسته به گروه های اطلاعاتی اخبار و اطلاعاتی درباره زندانی منتشر کرده اند که گاه از دورن پرونده و بازجویی های آنان استخراج شده و گاه به هدایت بازجویان به قصد جوسازی و زمینه پردازی علیه زندانی بوده است.

حمله به حسن روحانی

سایت رجانیوز که به عنوان سایت اصلی هوادار دولت احمدی نژاد شناخته می شود لبه تیز حمله خود را متوجه حسن روحانی کرد که از اولین روحانیونی است که احمدی نژاد علیه او سخن گفت و از معدود روحانیون صاحب مقام است که به صراحت علیه دولت فعلی و برنامه هایش سخن گفته است. رجانیوز به عنوان یادداشت نوشته:


“پس از تفویض اختیارات پروندهء هسته‌ای به حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، وی از جمعی از دیپلمات‌های نزدیک به خود از جمله موسویان، ناصری و زمانی برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد و از این پس موسویان‌ که امروز به اتهام جاسوسی در بازداشت به سر می‌برد، در تمامی مذاکرات محرمانه مرتبط با پروندهء هسته‌ای حضور داشته و در جریان جزییات تمام زیر و بم این پرونده قرار می‌گیرد. موسویان بیش و پیش از آن‌که یک دیپلمات باشد یک تاجر تمام عیار بود… اگر دو سال پیش همین موقع آگاهی چندانی نسبت به نوبرهای درخت مذاکر‌ه‌کننده هسته‌ای وجود نداشت، اکنون و با گذر زمان، البته این میوه‌های رسیده نه تنها هیچ شیرینی ندارند بلکه هر دم از این باغ آنچنان بری می‌رسد که تلخی و گندیدگی آن با هیچ عسلی قابل جبران نیست. پرونده هسته‌ای کشور به مثابهء خط مقدم سیاست خارجی جمهوری اسلامی، دو سال در دست تجار دیپلمات نمایانی بوده که یکی اهل رشوه و دزدی، دیگری سر در آخور بیگانه مشغول جاسوسی و دیگری… ؟ این ماجرا هنوز روشن نیست که خاتمه یافته یا دنباله‌داری دلخراش است؟”

رجانیوز افزوده: “ شاید حسن روحانی در قبال این نوشته لب به اعتراض بگشاید که «هان! مگر من کف دستم را بو کرده بودم که جاسوس در آستین می‌پرورانم؟» البته پر بیراه هم نمی‌گوید چرا که گویا شامه خود بر بوییدنی‌ها بسته و دیده از دیدنی‌ها برگردانده بود و الا سیروس ناصری متحد و شرکت تجاری دیک چنی معاون رییس جمهور آمریکا در تیم مذاکرات وی چه می‌خواست؟ ناصری در آن مقطع از وزارت خارجه بیرون آمده بود و این روحانی(حسن) بود که از وی یک کماندوی ورزیده در عرصهء دیپلماسی ساخت و نمایاند و چه دیدنی بود چهرهء این کماندو، آن شب که موافقتنامهء عجیب پاریس را امضا کرد و… عطریانفر، عضو انگلوفیل کمیته ایکس نیز ظاهرا با همین استدلال، برای به میدان آمدن هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در دفاع از موسویان فرخوان داده است. “

به نوشته رجانیوز که اخبار و گزارش هایش همان است که به نوع دیگر در گفته های غلامجسین الهام سخنگوی دولت و در مقالات همسر وی فاطمه رجبی می آید اضافه کرده :

“دستگیری موسویان ترجمه روشنی است از مجموعه تعفن‌آوری که در زرورق‌های خوشرنگ لزوم بازگشت به سیاست هسته‌ای سابق، تعلیق دوباره، پرهیز از میل دادن کشور به سوی جنگ، تدبیر با القای بی‌تدبیری دولت نهم و… همه روزه روی دکه‌های روزنامه‌فروشی و برخی تریبون‌ها، کادوپیچ شده تحویل افکار عمومی می‌شود… نقل است در اولین سفری که برخی مسوولان سیاست خارجی دولت نهم پس از درشت‌گویی‌های وزرای خارجه اروپایی، به قصد گفت‌وگو با آنان برگزار کردند، پس از آن‌که یکی از مسوولان ایرانی به بیان استدلال‌های منطقی جمهوری اسلامی دربارهء حقوق مسلم ملت ایران و همچنین توبیخ طرف‌های مقابل به دلیل زیاده‌خواهی، می‌پردازد، وزیر امور خارجه وقت آلمان با تعجب و در حالی که دست خود را بر صورت گذارده بود، می‌پرسد: مگر در ایران دوباره انقلاب شده است؟… با وجود آن‌که مدتی در این مثنوی تاخیر شد، اما بالاخره مهلتی که این خون ‌شیر شود، نیز فرا رسیده و رمزگشایی از این صندوقچه از اتاق حسین موسویان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مقابل کلکسیون «پیپ و قهوه» وی آغاز شده است!”


علت دستگیری؟

در مورد علت دستگیری حسین موسویان، قدس روز یکشنبه از قول یک منبع نوشته:

“اتهام جاسوسی حسین موسویان، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و عضو کلیدی تیم سیاسی حسن روحانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی که هم اکنون در اوین به سر می‌برد، تایید شده است. این منبع آگاه افزود: موسویان همچنین متهم است که در تماسی با سیروس ناصری، متهم پرونده کیش اورینتال، از وی خواسته به ایران برنگردد. چندی پیش متکی و لاریجانی در اقدامی هماهنگ شده از سوی وزارت اطلاعات و قوهء قضاییه، از ناصری خواسته بودند برای مساله‌ای که پیش آمده به ایران بازگردد، اما این دیپلمات که از سال گذشته در ژنو به سر می‌برد، در پی تماس موسویان و پی بردن به این تله اطلاعاتی، از بازگشت به تهران خودداری کرد. ناصری متهم به پرداخت رشوه بیش از نیم میلیون دلاری از حساب سوییس خود به مشاور عالی شرکت نفت و گاز پارس برای موفقیت در قراردادهای نفتی است.”

قدس در عین حال تاکید کرده است که از اتهامات مطرح شده علیه موسویان، ارتباط با یک دیپلمات آمریکایی به مدت طولانی است. وی همچنین به ارایه اطلاعات امنیتی به آلمان متهم است. موسویان دوشنبه شب، در حال استراحت در منزل شخصی خود دستگیر و به بند زندانیان امنیتی در اوین منتقل شد. گفته می‌شود، فیلم بازداشت موسویان به علت نصب بودن تجهیزات فیلمبرداری در تمامی اتاق‌های منزل وی در اختیار خانواده اوست.