زمینه سازی برخورد با خانه هنرمندان

نویسنده

khanehonarmandaniran.jpg

محبوبه نیک نهاد

روزنامه کیهان، در شماره چهارشنبه خود، و درست یک روز پس از انتشار اتهامات شدید علیه “خانه هنرمندان ایران” به بهانه برگزاری مراسم بزرگداشت فریدون مشیری، از تلاش 6 نماینده تهران در مجلس برای فراخوانی وزیران کشور و اطلاعات در ارتباط با “فعالیت مشکوک خانه هنرمندان” خبر داد. این اولین بار نیست که بلافاصله پس از اتهامات کیهان علیه شخصیت های حقیقی یا حقوقی، تعدادی از نمایندگان همسو با این روزنامه در مجلس به زمینه سازی برای برخورد امنیتی با آنها می پردازند.

کیهان در شماره دیروز خود در ارتباط با اقدام نمایندگان سوال کننده از وزرای امنیتی دولت نوشت: “این نمایندگان که همگی از حوزه انتخابیه تهران هستند با اشاره به حضور افراد ‌طاغوتی و ضدنظام در این خانه و نیز انجام برنامه‌های سؤال‌برانگیز خواستار پاسخگویی شفاف آقایان محسنی اژه‌ای و پورمحمدی درباره عملکرد خانه هنرمندان شده اند.” این در حالی است که مجوز فعالیت‌های فرهنگی خانه هنرمندان از سوی وزارت ارشاد صادر شده و مکان و برخی امکانات فعالیت‌های این نهاد فرهنگی را نیز شهرداری تهران در اختیار خانه هنرمندان قرار داده است.

این روزنامه، همچنین به تذکر کتبی چندی پیش دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم (“لاله افتخاری” نماینده تهران و “سیدجلال یحیی زاده” نماینده تفت و میبد) به صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم درباره خانه هنرمندان اشاره کرد که در آن “خواستار نظارت جدی بر عملکرد خانه مزبور” شده بودند. لاله افتخاری، نماینده تهران در مجلس هفتم نیز روز سه شنبه پس از دیدار از نمایشگاه عکس دفاع مقدس در خانه هنرمندان، به ایرنا گفت: “کمیسیون فرهنگی مجلس می‌خواهد که خانه هنرمندان ایران باقی بماند و در اختیار هنرمندان متعهد قرار گیرد. اگر در میان هنرمندان متعهد نقدی هم باشد، این نقد مربوط به افراد خانواده است.”

فعالیت تخریبی علیه خانه هنرمندان، دیروز مستقیما پای وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد را نیز به میان کشید. صفار هرندی در مصاحبه ای درباره خانه هنرمندان گفت: “تیم جدیدی که به‌تازگی در خانه هنرمندان مستقر شده است باید هویت روشنی را به خانه هنرمندان ببخشند، زیرا این مجموعه نباید مکانی رو در روی سایر مجموعه‌های نظام باشد.”

دور جدید حملات کیهان به خانه هنرمندان

روزنامه کیهان روز سه شنبه برای چندمین بار در ماه‌های اخیر، با تکرار بدون مدرک ادعای متصل بودن هنرمندان و نویسندگان به سرویس های اطلاعاتی کشورهای دیگر، خانه هنرمندان را به حرکت در مسیر “طرح وزارت امور خارجه ایالات متحده باری جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی برای فروپاشی از درون” متهم کرد. بهانه حملات جدید کیهان به این نهاد، ظاهرا مراسمی بود که به مناسبت بزرگداشت “فریدون مشیری” ، شاعر معاصر ایران، برگزار شده بود.


این روزنامه که پیش از این هم خانه هنرمندان را به “فراهم کردن مکانی برای جاسوسان” ، “تریبون دادن به هنرمندان طاغوتی”، “ترویج سکولاریزم” ، “پخش فیلم‌های مبتذل کهنه” و حتی “حمایت از تروریست های گروهک کومه له” متهم کرده بود، همچنین وعده داد که “نیمه پنهان” خانه هنرمندان را افشا کند. نیمه پنهان نام یک ستون پاورقی است که در صفحات میانی این روزنامه منتشر می‌شود و در آن، چهره های منتقد یا افراد مخالف با کیهان به بیگانگان یا رژیم سابق منتسب می شوند.

اما کیهان این بار در حالی وعده افشای نیمه پنهان “خانه هنرمندان ایران” را داده است که در مرداد ماه گذشته نیز چند مقاله مفصل در ستون “نیمه پنهان” درباره خانه هنرمندان به چاپ رسانده بود. با این حساب، مشخص نیست مطابق وعده داده شده، این بار قرار است نیمه دیگری از این نهاد فرهنگی که قبلا از نظر کیهان پنهان مانده بوده، افشا شود یا همان نوشته‌های قبلی تکرار خواهد شد.

مدیر برکنار می‌کنیم!

پس از آنکه بهروز غریب‌پور، از مدیران سابقه دار فرهنگی که موسس فرهنگسراهای بهمن و خاوران و موسس و مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان بود، به دنبال فشارهای پیدا و پنهان در سوم مرداد ماه گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد، روزنامه کیهان ادعا کرد که این امر به علت “افشاگری های مستند و مستمر روزنامه کیهان از پنجم خردادماه 1386” بوده است.

ادعای استعفای غریب‌پور به خاطر حملات کیهان، بعدا از سوی غلامحسین امیرخانی، سخنگوی شورای عالی خانه هنرمندان، تکذیب شد. اما بعدها مشخص شد که فشارها علاوه بر کیهان، از جانب شهرداری تهران، وزارت ارشاد و نهادهای امنیتی نیز وارد می‌شده، و سرانجام غریب‌پور را ناگزیر کرده تا از مدیریت این نهاد فرهنگی کنار برود و جای خود را به “مجید نصیری جوزانی” بدهد که به ادعای کیهان از نزدیکان قالیباف، شهردار تهران است.

کیهان پیش از آن هم ادعا کرده بود که خانه هنرمندان آرشیو سایت خود را پاک کرده تا کیهان نتواند سابقه “فعالیت های مخرب و ضد فرهنگی” این خانه را فاش کند. نویسنده روزنامه کیهان که ظاهرا نتوانسته بود پس از جست‌وجو در سایت مذکور نتیجه‌ای به دست آورد، در مطلب با عنوان “ننگ با رنگ پاک نمی شود” در این باره نوشته بود: “خانه هنرمندان نام مأموران مخملی وچهره‌های وابسته به اردوگاه فکری براندازی نرم را از “الگوریتم موتور جستجو”ی این رسانه الکترونیکی حذف کرد!” ]کیهان، 21 خرداد 86[

این روزنامه چند روز بعد در مطلبی با امضای “پدرام ملک بهار” - پس از آن هم چند مطلب دیگر علیه خانه هنرمندان به همین نام منتشر شد - برگزاری مراسم با حضور افرادی همچون “آیدین آغداشلو، جواد مجابی، داریوش شایگان، کامران فانی، حسن کامشاد، محمدعلی سپانلو، امید روحانی، احسان نراقی، جمشید ارجمند، بابک احمدی و علی دهباشی” در خانه هنرمندان را نشانه “جاسوسی” و “طاغوتی” بودن این نهاد فرهنگی و وابستگی آن به CIA و MI6 ذکر کرد و این خانه را “خانه هنر سیاه” نامید.

صهیونیسم، سرویس اطلاعاتی سوئد و فریدون مشیری

اکنون کیهان در مطلبی به شدت به مدیر جدید انتقاد کرده که چرا “همچنان علی دهباشی که حلقه وصل نویسندگان اسرائیلی لابی صهیونیسم در ایالات متحده به نشریات ایران است در حوزه تصمیم گیری «خانه» برای برگزاری نشست های گوناگون باقی مانده است؟”

در این مطلب، همچنین به نحوه برگزاری بزرگداشت فریدون مشیری انتقاد شده، که چرا “آهنگسازان دربار ستم شاهی و هنرمندان دوران طاغوت به جای پرداختن به موضوع بزرگداشت، از ننگ و فحشای هنر پیش از انقلاب ستایش کردند.”

کیهان این بار، برای اولین بار، پای سرویس اطلاعاتی سوئد را هم به میان کشیده و سیامک پورزند را “منبع تغذیه اطلاعاتی” آن و “انجمن ایرانیان مقیم سوئد” را همکار این سرویس معرفی کرده است. این روزنامه، همایون خرم، آهنگ‌ساز، موسیقی‌دان و نوازنده برجسته کشورمان را نیز با عنوان “از چهره های منفور موسیقی مبتذل” توصیف کرده و “سروش-ح” (حبیبی) مترجم و نویسنده ایرانی که نامه‌اش در این مراسم خوانده شد و نیز خود “فریدون مشیری” را “همکار یکی از روشنفکران حامی کشتار مردم در رژیم پهلوی دوم” دانسته است.

گفتنی است در مراسم بزرگداشت فریدون مشیری، غیر از علی دهباشی و استاد همایون خرم که مورد نوازش کیهان قرار گرفته اند، استاد غلامحسین امیرخانی، استاد فرهاد فخرالدینی، پگاه احمدی و رضا سیدحسینی نیز درباره فریدون مشیری و اشعارش سخنرانی کردند که ظاهرا نویسنده کیهان فراموش کرده درباره آنها چیزی بر قلم بیاورد.