سرکوب در فضای مجازی و بسیج پارازیت ها

نویسنده

» آغاز فعالیت فنآوری ارتباطات و اطلاعات سپاه

نازنین کامدار ـ فرزانه روشن

با نزدیک شدن به تاریخ ۲۲ بهمن ماه و در فاصله چهار روز باقیمانده تا سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت شهر ها را به حکم شورای عالی امنیت ملی بر عهده گرفته است، علاوه بر گسترش بازداشت فعالان سیاسی و فرهنگی و دانشجویی و نیز  تفتیش منازل شهروندان، اقدام به ایجاد اختلال شدید در وسایل ارتباطی از جمله اینترنت و پیام کوتاه و نیز هک کردن سایت های سیاسی و گسترش بی سابقه فیلترینگ کرده است.این در حالیست که ارسال پارازیت بر روی رسانه های فارسی زبان مقیم خارج نیز به حدی افزایش یافته که در بعضی نقاط، امکان تماشای این رسانه ها به کلی از بین رفته است.

بنا به گزارش ها از تهران، هم اکنون در بسیاری از نقاط شهر تهران شبکه اینترنت به طور کامل قطع شده و یا امکان برقرای ارتباط به کندی میسر است.
بنا به گزارش خبرنگاران روز از تهران، بسیاری از کاربران در تماس با شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از عدم دسترسی به اینترنت شکایت کرده اند و شرکت های ارائه دهنده نیز از “وجود اختلال فنی” خبر داده اند.
در همین حال سایت بالاترین نیز که کاربران آن بخش ویژه ای را برای اطلاع رسانی از وضعیت اختلال شبکه اینترنت ایجاد کرده اند، در یکی از خبرهای این بخش نوشته است:” در بسیاری از نقاط پایتخت شبکه اینترنت به طور کامل قطع شده و در محل هایی نیز که اینترنت با سرعت بسیار پایینی هنوز وصل است، امکان دسترسی به جی میل و یاهو مسنجر وجود ندارد”.

البته بنا به گزارشی که ایسنا روز پنجشنبه منتشر کرد “علت اختلال در شبکه اینترنت قطع کابل جاسک- فجیره” بوده و بنا به گفته حسین شفیع،  یکی از مسئولان شرکت ارتباطات زیر ساخت، این اختلال “تا روزهای آینده” نیز برطرف نخواهد شد.
ایسنا به نقل از این مسئول مخابراتی می نویسد: “عیب یابی و اتصال دوباره کابل جاسک ـ فجیره ممکن است چند روز طول بکشد، بنابر این نمی توان زمان دقیقی برای برگشت شبکه اینترنت به حالت عادی عنوان کرد”. 

پایگاه خبری “کلمه”، نزدیک به میرحسین موسوی نیز ضمن بازتاب دادن گفته های این مقام مسئول از عدم دسترسی کاربران اش در شهرستان ها به این سایت خبر داده و پیش بینی کرده است که این کندی در سرعت اینترنت بی ارتباط به راهپیمایی معترضان در روز ۲۲ بهمن نباشد.

در همین حال خبرگزاری فارس نیوز، ارگان غیر رسمی سپاه پاسداران در خبری از “راه اندازی کانون فنآوری ارتباطات و اطلاعات بسیج مهندسین” از روز یکشنبه (امروز) خبر داده است.

این کانون را سپاه محمد رسول الله که وظیفه بازداشت و بازجویی از فعالان سیاسی و فرهنگی پس از انتخابات خرداد گذشته را برعهده دارد، راه اندازی کرده است.

فردی که خود را “مسئول بسیج مهندسین سپاه محمد رسول الله تهران” معرفی کرده درباره راه اندازی این کانون به فارس گفته است: “این کانون مسئولیت جذب، آموزش و بکارگیری مهندسین بسیجی حوزه آی-تی را بر عهده دارد که مخاطبین اول ما مهندسان بسیجی خواهند بود”.

مسئول بسیج مهندسین سپاه محمد رسول الله تهران که خبرگزاری فارس نام وی را فاش نکرده، اولین ماموریت این ستاد را هم “ساماندهی اخلاق در حوزه آی-تی” معرفی کرده است.

به اعتقاد آگاهان، این کانون که از سوی ارگان سرکوب معترضان، یعنی سپاه محمد رسول الله راه اندازی و هدایت می شود بی ارتباط با آنچه که “ارتش سایبری ایران” نام گرفته نیست و  نقش اصلی آن تقویت فنی و مالی برای افزایش فعالیت هکرهایی است که سایت های معترض را هک می کنند و از کار می اندازند.

گفتنی است در ماه های اخیر برخی از هکرهای وابسته به سپاه پاسداران و ارگان شبه نظامی بسیج، که خود را “ارتش سایبری ایران” معرفی می کنند اقدام به هک کردن سایت های مخالفان از جمله موج سبز آزادی و برخی دیگر از پایگاه های خبری از جمله توییتر و بایدو  کرده بودند.

این گروه  دو هفته قبل سایت “رادیو زمانه” را نیز به مدت ۴۸ ساعت از کار انداختند و پنجشنبه گذشته نیز وبسایت “خبر نامه امیر کبیر” و سپس “ادوارنیوز” را هک کردند. 

 

گفتنی است، این گروه از هکر ها پس از هک کردن پایگاه مورد نظر خود  جملاتی دال بر “مزدور و صهیونیست” بودن اداره کنندگان این سایت را بر روی صفحه نخست آن قرار دادند.

در دو روز گذشته پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسون اقلیت مجلس بار دیگر فیلتر شد. همچنین بنا به گزارش سایت کلمه، “برهان” که از سایت های حامی آیت الله دستغیب در شهر شیراز بوده و اخبار حمله بسیج به  مسجد قبا را به همراه تصاویر منتشر کرده بود نیز فیلتر شده است.

در همین حال سایت جرس نیز از فیلتر شدن وبلاگ معصومه ابتکار از اعضای شورای شهر تهران خبر داده است.

در تحولی دیگر، از روز پنجشنبه ارسال پیام کوتاه از طریق خطوط شرکت “ایرانسل” قطع شده و هنوز هیچ مرجعی دلیل قطع شدن پیام کوتاه ایرانسل را اعلام نکرده است. همچنین بنا به گزارش ها ازتهران، سرعت استفاده از “اینترنت همراه” نیز که از قابلیت های اپراتور ایرانسل است به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

پارازیت ها بسیج شدند

از سوی دیگر در آستانه راهپیمایی 22 بهمن، از شب شنبه دور جدیدی از ارسال پارازیت بر روی شبکه های سیاسی ماهواره‌ای آغاز و پارازیت‌های جدید علاوه بر ماهواره های هاتبرد و نایل ست، بر روی ماهواره یوتل ست نیز ارسال شده است.

حجم پارازیت ارسالی به قدری است که بسیاری از کانال های با موج نزدیک به کانال های هدف را نیز از دسترس خارج کرده است؛ منجمله مجموعه کانال های فرانسوی زبان در ماهواره هاتبرد قربانی حمله جمهوری اسلامی به بی بی سی شده اند.

 پارازیت‌های پخش شده بر روی شبکه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی، صدای‌آمریکا و رادیو فردا، شکل جدیدی به خود گرفته و حالا در تمام مناطق تهران این چند شبکه رادیو و تلویزیونی با اختلالات شدیدی روبروشده اند. در برخی مناطق هم شبکه‌های ماهواره‌ای به کلی قابل رویت نیستند.

بر اساس گزارش های رسیده مناطق مرکزی و شمالی تهران بیشترین حد پارازیت را تجربه می‌کند و در مناطق جنوبی، دیش‌های ماهواره با این حجم از پارازیت مواجه نیست. این در حالی است که پس از وقایع روز عاشورا، چند هفته‌ای بود که ارسال پارازیت دچار وقفه شده بود. اما ارسال پارازیت، با آغاز مراسم سالگرد انقلاب و برنامه های خبری و تحلیلی شبکه های برون مرزی  درباره نقد تاریخ جمهوری اسلامی دوباره شدت گرفته است.                                                                                                                             

 در شرایط فعلی اگرچه بحث در مورد  تاثیرات پارازیت بر سلامت افراد تا حدودی فانتزی به نظر می‌رسد، اما باید خاطر نشان کرد که پارازیت‌های متراکم و بی وقفه‌ای که فضای شهرهای بزرگ ایران را تصرف کرده، مشکلات جسمی و روحی شدیدی را برای مردم به وجود آورده است.                                                                                      

خبرگزاری ایلنا دی‌ماه گذشته در گزارشی خبر داد که برخی پزشکان تهرانی اعلام کرده‌اند مراجعات بسیاری  از شهروندان در پی اختلالات مغناطیسی است که با همین پارازیت‌ها نسبت دارد و عارضه‌هایی مثل سردرد و بی‌خوابی در پی دارد. امیر حسین قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با روزنامه همشهری گفته است: “این امواج بزرگ ترین شکل آثار زیان‌بار خود را در اختلالات خواب و استراحت و بیماریهای خلقی نشان خواهد داد و بیماری‌هایی چون سقط جنین و تومورها در مورد پارازیت هنوز به اثبات نرسیده است.“                                                                                                  

ارسال پارازیت‌های گسترده که با سالگرد انقلاب اسلامی حجم انبوه تری گرفته، بیشتر از طریق ایستگاه‌های زمینی که در مراکز مختلف ساختمان‌های دولتی نصب شده، انجام می شود. البته اطلاع دقیقی از منشا پارازیت ها منتشر نشده؛ضمن اینکه وزارت مخابرات هم مسوولیت پخش آن را بر عهده نگرفته است.                                                                                                                               

با این حال نمایندگان مجلس در پی فشار افکار عمومی مبنی بر سرطان زا بودن پارازیت‌ها، دیماه گذشته وزیر‌اطلاعات و معاون سلامت وزارت بهداشت را به مجلس فراخواندند، اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد. در این جلسه وزیر اطلاعات هم مدعی شد که وزارتخانه‌اش هیچ نقشی در ارسال پارازیت نداشته و اطلاعی هم در اینباره ندارد.در نتیجه قرار شد وزیر اطلاعات و وزارت بهداشت گزارشی به مجلس ارائه کنند تا معلوم شود چه کسی این پارازیت ها را ارسال می کند و چه زیان‌هایی برای سلامت دارد؛ این گزارش هنوز به مجلس نرسیده است.                                                                                                 

از آنجا که پخش پارازیت، برای دولت جمهوری اسلامی مسوولیتی بین المللی به همراه دارد و شبکه هایی که مورد هجوم فرکانسی قرار گرفته‌اند، می‌توانند از جمهوری اسلامی شکایت کنند، ارگان های پخش پارازیت به صورت محرمانه باقی مانده‌اند و مسوولان وزارت ارتباطات حاضر نیستند نامی از سازمان متصدی پخش پارازیت بیاورند. اما بر اساس سخنان مسئولان سپاه، دیگر این شک تبدیل به یقین شده که واحد جنگ الکترونیک سپاه پاسداران در زمینه پخش پارازیت فعال است.                                                                                                                       

پخش  پارازیت به صورت گسترده‌، از روزهای پس از انتخابات آغاز شد؛ اما به تدریج وقفه های ساعتی در پخش شبکه های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا تبدیل به قطع کامل فرکانس این شبکه ها شده است، به همین دلیل کارشناسان معتقدند متصدیان پخش پارازیت به تکنولوژی پیشرفته‌تری دست پیدا کرده‌اند.                          

شبکه بی بی سی در همان روزهای اولی که پخش برنامه‌هایش مختل شد، اعلام کرد منبع پخش پارازیت، نه در ایران که در لبنان است. جایی که کارشناسان سیاسی، آن را به نشانه همکاری نزدیک متحدان جمهوری اسلامی در لبنان گرفته و خبر داده اند که از این متحدان خواسته شده تا شبکه‌های مخالف نظام را از هر جا که هستند، هدف بگیرند.

 البته این محدویت های تکنولوژیک، برای آنهایی که بخواهند اخبار دست اول را داشته باشند، قابل گذر است. در هفته های اخیر گیرنده‌های ماهوارهای جدیدی در تهران فروخته می‌شود که به جای دیش به اینترنت خانگی متصل شده و دیگر نیازی به دیش ندارد و این یعنی عبور از پارازیت.