تشدید حملات تندروها به روحانی بر سر مذاکرات اتمی

نویسنده

» گزارشی از فایننشال تایمز

درحالیکه تندرو های ایران حمله به مذاکرات اتمی را تشدید کرده اند،بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر دو روزه شان به ایران را آغاز کرده اند.

گروهی از نمایندگان محافظه کار مجلس که خود را “ دلواپسان” نامیده اند، آخر هفته گذشته در سخنرانی های تندی روحانی را هدف حملات خود قرار دادند.

علیرضا زاکانی، نماینده تندروی مجلس روز شنبه گفت: “آقای روحانی! کشور را به کجا هدایت می کنید؟ ما نگرانیم و هر توافقنامه ای که حق غنی سازی اتمی را محدود کند، پوچ و توخالی می دانیم.”

محمد جواد قدوسی، یک نماینده دیگر متذکر شد که می شود رئیس جمهور را استیضاح کرد و هشدار دادکه قوه مجریه نباید پای خود را از گلیمش درازتر کند، که در آن شرایط ملت گلیم را از زیر پایش خواهند کشید.

این سخنرانی ها آخرین حملات به آقای روحانی است که تابستان سال گذشته به ریاست جمهوری رسید و وعده داد که وضعیت اقتصادی را بهتر می کند و ایران را از انزوای بین المللی بیرون خواهد آورد. موفقیت او منوط به امضای نهایی توافقنامه ای است که در ماه نوامبر بین ایران و شش قدرت جهان تنظیم شده بود.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق بخشی از این قطعنامه این هفته به ایران آمدند. این درحالی است که علی اکبرصالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد تاسیسات آب سنگین اراک گفت که این تاسیسات برای کاهش تولید پلوتونیوم، طراحی مجدد شده است. دور بعدی مذاکرات قرار است ۱۳ مه در وین از سر گرفته شود. توافق نهایی باید تا ۲۰ ژوئیه امضا شود.

تندروهای ایران نمی توانند بطور مستقیم در مذاکرات اتمی کارشکنی کنند زیرا آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران که حرف آخر را می زند از روحانی حمایت می کند.

آنها در عوض، راه های دیگر را برگزیده اند و سیاست های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی روحانی را از جایگاهشان در مجلس و قوه قضائیه و تلویزیون و سپاه، علنا زیر سئوال می برند.

حمیدرضا ترقی، سیاستمدار محافظه کار می گوید: “عدم موفقیت روحانی در توافق اتمی یک شکست بزرگ برای اوست و حتی ممکن است منجر به سقوط دولت قبل از پایان دوران ریاست جمهوری اش بشود”.

آقای ترقی که اصرار دارد از یک توافق پایدار حمایت کند، گفت که گروه های “تندرو” هم در میان محافظه کاران و هم در میان اصلاح طلبان دلشان می خواهد که آقای روحانی در مذاکرات شکست بخورد و عمر دولتش کوتاه شود.

آقای روحانی روز یکشنبه پاسخ منتقدانش را داد و آنها را به منفعت بردن از تحریم ها محکوم کرد درحالیکه ایرانیان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

او گفت: “هر کس که دوست دارد تحریم ها ادامه پیدا کند باید دلیلش را بگوید. به محض اینکه ما گفتیم ما بدنبال رابطه سازنده با دنیا هستیم آنها گفتند شما می خواهید سازش کنید؟ نه! ما می خواهیم با دنیا بجنگیم و به روی دنیا خنجر بکشیم! مسلم است که ما می خواهیم با جهان گفتگو کنیم”.

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم که بشدت از گفتگوهای اتمی حمایت می کند به رئیس جمهور پیوست و هشدار داد که کشور در شرایط عادی نیست و خواستار “همگرایی داخلی” برای حمایت از گفتگو های اتمی شد.

حمله تندروها به رئیس جمهوری در هفته های اخیر شدیدتر شده است. این شامل پخش فیلم مستندی با عنوان “من روحانی هستم” نیز می شود که در مورد چندین دهه مبارزات سیاسی روحانی است. در این فیلم القا می شود که او با دورویی قصد رویارویی با روح الله خمینی رهبر انقلاب ایران از طریق وارد شدن به گفتگوی مخفی با آمریکا در دهه هشتاد را داشته است.

تندروها همچنین او را محکوم به تحریک زندانیان اوین در ماه گذشته می کنند. در این میان قوه قضائیه یک روزنامه متعلق به اصلاح طلبان، ابتکار، را بست. این سومین روزنامه ای است از زمان به ریاست جمهوری رسیدن روحانی در تابستان گذشته، بسته می شود.

همسر روحانی نیز از این حملات بی نصیب نماند. دلیل حملات این است که او به مناسبت روز زن همسران سفرای کشورهای خارجی را دعوت کرده بود. رسانه های محافظه کار این جشن را با توجه به وضعیت بد اقتصادی ایران زیاده روی توصیف کردند.

سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب، می گوید: “تندروها شبیه به کسانی هستند که درحال غرق شدن به هر چیزی چنگ می زنند. آنها می دانند که به محض اینکه توافقنامه امضا شد وضعیتشان تغییر می کند.”

فایننشال تایمز، ۵ مه