رونق توریسم: آیا درها باز می‌شود؟

نویسنده

» گزارش گاردین از تغییر شرایط توریسم در ایران

ایران با ویرانه‌های باستانی و مساجد زیبا و مناظر دیدنی یکی از گنجینه‌های فرهنگی جهان است، اما از زمان انقلاب 1979 گردشگران بین‌المللی اندکی توانسته‌اند از این کشور دیدن کنند. در سال‌های اخیر مسافران عالیرتبه ایران بیشتر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

حالا دولت حسن روحانی سعی دارد درهای کشور را به روی خارجی‌ها باز کند و اجازه دهد ارز وارد ایران شود.

محمد علی نجفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت، ایران در حال آسان کردن شرایط سفر به ایران و برداشتن ویزا برای بسیاری از کشورهای خارجی است. وی عنوان کرد که پیش‌بینی می‌کند ظرف دو یا سه ماه آینده تعداد توریست‌های خارجی که به ایران سفر می‌کنند به شدت افزایش یابد.

نجفی گفت، کشورها را به سه دسته تقسیم می‌شوند. توریست‌های دسته اول ویزا لازم ندارند. توریست‌های دسته دوم تا وقتی با تور سفر کنند ویزا نمی‌خواهند و روند دریافت ویزا برای دسته سوم نیز آسان می‌شود، به این معنی که بسیاری می‌توانند هنگام ورود به کشور ویزا دریافت کنند.

وی گفت: “کشورهای غربی به احتمال زیاد در دسته دوم و سوم قرار خواهند گرفت.”

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که به جز 10 کشور از جمله، انگلیس، آمریکا، افغانستان، پاکستان، گردشگران خارجی می‌توانند هنگام ورود، در فرودگاه ویزا دریافت کنند.

نجفی نیز در سفر روحانی به نیویورک همراه او بود. این سفر تغییر عمده‌ای را در روابط ایران و آمریکا رقم زد و امیدهایی را برای یافتن راه‌حل برای بن‌بست هسته‌ای ایجاد کرد. نجفی می‌گوید: “وقتی در آمریکا بودم شخصا با چند تور مسافرتی حرف زدم. چه با تورهای ایرانی چه غیرایرانی‌ها که در گذشته با ایران کار کرده‌اند.”

روحانی پس از ادای سوگند، نجفی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی کرد اما مجلس او را به طرفداری از جنبش سبز متهم کرد و به او رای اعتماد نداد. روحانی در عوض او را به عنوان معاون خود منصوب کرد که به رای اعتماد مجلس نیازی ندارد.

نجفی می گوید: “در دو ماه گذشته بسیاری از آژانس‌های مسافرتی با ما تماس گرفته‌اند و گفته‌اند تعداد توریست‌های خارجی متقاضی برای تورهای ایران بسیار افزایش یافته است.

به گفته نجفی سال گذشته چهار میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کرده‌اند که بیشترشان را زائران کشورهای همسایه نظیر پاکستان و عراق برای دیدار مقبره‌های امامان شیعه تشکیل می دهد. او می‌گوید: “ما آمار دقیق نداریم اما تخمین می‌زنیم که سال گذشته صنعت توریسم کشور حدود 2 میلیارد دلار درآمد داشته است.” نجفی می‌گوید، هدف 10 میلیارد دلار بوده است.

“آمار جهانی نشان می‌دهد که چین بیش از همه کشورها گردشگر به کشورهای دیگر می‌فرستد. ما با کمک سفارت خود در چین با مقامات توریسم چین حرف زده‌ایم و تعدادی از آن‌ها را به ایران دعوت کرده‌ایم.”

او گفت: “امیدواریم توریست‌های خارجی سفرای حسن نیت کشور ما برای مردم جهان باشند. ما کشوری امن در منطقه داریم اما ایران باید قدم‌های اولیه را بر دارد تا غربی ها را متقاعد کند سفر به ایران برایشان خطری نخواهد داشت.”

منبع: گاردین - 18 اکتبر 2013