پیام مقامات نظامی آمریکا به ایران

نویسنده

niroyeamrica.jpg

لولیتا سی بالدور

مقامات نظامی ایالات متحده روز جمعه مدعی شدند ایران به تشدید حمایت های خود از ستیزه جویان عراقی دست زده است. ایران با تجهیز جنگجویان عراقی به سلاح هایی که به تازگی تولید شده اند و نیز با عبوردادن آنان از مرزهای خود برای آموزش دیدن توسط اعضای سپاه پاسداران، بر حمایت های خود افزوده اند.

دریادار مایک مولن، رییس ستاد مشترک آمریکا، گفت ارتش آمریکا خود را برای ارایه مدارکی آماده می سازد- نظیر تاریخ ثبت شده بر روی مجموعه تسلیحاتی که به تازگی کشف شده اند- که نشان می دهد تجهیزاتی که اخیراً در ایران تولید شده اند، به طور فزاینده ای راهی عراق شده اند.

مولن از ارایه جزییات این مدارک خودداری کرد، معذالک انتظار می رود این اطلاعات تا اوایل هفته آینده از سوی رهبران نظامی این کشور در عراق فاش شوند. در همین حال، یک مقام ارشد نظامی دیگراعلام کرد این تجهیزات شامل خمپاره ها، راکت ها، سلاح های کوچک، بمب های جاده ای و مواد منفجره ضد زره پوش – موسوم به EFP - است که در ماه های اخیر توسط نیروهای نظامی کشف شده اند.

این مقام که به خاطر علنی نشدن اطلاعات از ذکر نامش خودداری کرده، گفت تاریخ حک شده بر روی برخی از این تجهیزات به زمان پس از موافقت اواخر سال گذشته ایران باز می گردد که بر اساس آن ایران تعهد کرده بود پشتیبانی از ستیزه جویان را متوقف کند.

ضمناً این شواهد شامل اطلاعات بدست آمده از بازداشت شدگانی نیز هست که تحت آموزش اعضای سپاه قدس ایران قرار گرفته اند. این موارد همچنین اخبار مربوط به ستیزه جویانی که دستورالعمل لازم برای نحوه آموزش سایر جنگجویان را دریافت نموده اند، را نیز شامل می شود.

مقامات گفته اند که بخشی از تجهیزاتی که قرار است اطلاعات آنها به اطلاع عموم برسد، مربوط به پشتیبانی ایران از ستیزه جویان در جریان جنگ اخیر بصره در جنوب عراق است.

مولن از مشاهده مدارکی خبر داده است که “نه تنها بر کشف اخیر تسلیحات دلالت می کند، بلکه نشان می دهد این تجهیزات به تازگی تولید شده اند.”

ضمناً او هشدار داد که آمریکا در صورت لزوم، از قدرت کامل برای حمله به ایران برخوردار است.

در عین حال، هم مولن و هم رابرت گیس- وزیر دفاع ایالات متحده- تاکید کرده اند علیرغم اینکه همه گزینه از جمله اقدام نظامی هنوز روی میز قرار دارند، آنها ترجیح می دهند از اهرم های دیگری برای اعمال فشار بر ایران استفاده کنند.

مسوولان نظامی ایالات متحده در ارتباط با جزییات ادامه تلاش های ایران در پشتیبانی از تروریسم در عراق، در حال ارسال پیام هایی به تهران و بغداد هستند.

پیامی که به ایران فرستاده می شود از این قرار است: ایالات متحده از اقدامات ایران مطلع است و در صورت لزوم اقدام مقتضی را به عمل خواهد آورد. و اما پیام ارسالی به بغداد: این امید وجود دارد که رهبران عراق در برابر تاثیر منفی همسایه شیعه خود ایستادگی کنند و به تلاش برای کنترل اوضاع کشور خود و سرکوبی تندروهای شیعه ادامه دهند.

مولن گفت: “وضعیت کنونی همچنان بر استفاده از سایر ابزارهای ملی، شامل اهرم های دیپلماتیک، مالی و فشار بین المللی بر ایران استوار است.”

هرچند مولن از فشار سنگین آغاز یک درگیری سوم در منطقه بر روی نیروهای نظامی کشورش مطلع است، اما به گفته خودش، او آمادگی لازم را در نیروهای دریایی و هوایی برای انجام عملیات احتمالی نظامی به وجود آورده است.

او گفت: “اینکه فکر کنند ما دور از شرایط عملیاتی هستیم، یک اشتباه بزرگ خواهد بود.”

مولن اعلام کرد یافته های جدید هنوز دخالت مسوولان عالیرتبه دولت ایران را در تایید روند صعودی حمایت از ستیزه جویانی که مشغول کشتار نیروهای آمریکایی و عراقی هستند، ثابت نمی کند.

اما به گفته او، ظاهراً سرکردگان سپاه قدس از این فعالیت ها اطلاع دارند. مولن گفت با توجه به ارتباط مستحکم میان این افراد با رهبران تهران، بعید به نظر می رسد که “آن ها نیز از موضوع مطلع نباشند.”

معذالک مولن اضافه کرد: “من هیچ نشانه ای برای اثبات دست داشتن رهبران عالیرتبه ایران در این ماجرا، در اختیار ندارم.”

مسوولان نظامی ایالات متحده در این اواخر به ابراز نظرهای خود بر علیه ایران افزوده اند. این تاییدی است بر اینکه اعتقاد پیشین بر توقف حمایت های ایران از جنگجویان عراقی در سال گذشته، نادرست از آب درآمده است. مولن می گوید شواهد اخیر بر ادامه آموزش های ستیزه جویان برای جنگ در عراق دلالت دارد.

او درباره ایران گفت: “من هیچ شواهدی از عقب نشینی آنها نمی بینم. جنگ بصره هم بسیاری از حقایق را روشن ساخته است.”

او گفت: “ما باید به فشارها اضافه کنیم، و من انتظار ندارم در آینده بسیار نزدیک وارد یک رویارویی با ایران شویم. با اینحال من به مرور زمان نگران شده ام، تنش ها ظرف همین چند سال گذشته رو به افزایش گذاشته است. ایران عکس العملی نشان نمی دهد و به نظر می رسد آنها از نظر پشتیبانی تروریسم، در حال تشدید اقدامات خود هستند.”

او گفت ایران روشن ساخته که قصد دارد یک قدرت منطقه ای باشد. به گفته او، ایران ترجیح می دهد شاهد وجود یک عراق ضعیف باشد تا بتواند بر هر آنچه در آن می گذرد، تاثیر چشمگیر داشته باشد.

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 25 آوریل 2008