اتهام جدید: مافیای قضایی

نویسنده
آزاده میررضی

» حمله کیهان به رئیس قوه قضاییه

در حالی که اخبار غیررسمی از تغییر هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه، و انتصاب صادق لاریجانی به جای وی در تابستان آینده حکایت می‌کند، حسین شریعتمداری روز شنبه در سرمقاله روزنامه کیهان به بهانه صدور حکم آزادی شهرام جزایری، به شدت به قوه قضاییه حمله کرد و بدون اشاره مستقیم، اتهاماتی را نیز به هاشمی شاهرودی وارد ساخت.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در کیهان  دیروز سمت و سوی حملات موسمی خود را به جانب قوه قضاییه نشانه رفت و با اتکا به مصونیت آهنینی که تنها روزنامه کیهان از آن برخوردار است، به انتقاد شدید از “باند مافیایی قوه قضاییه” پرداخت و با اشاره غیرمستقیم، رئیس قوه قضاییه را به خوش‌گذرانی در “ویلاهای آنچنانی شمال” و بی‌توجهی به وظایف خود و امور قضایی متهم کرد.

وی در یادداشت خود از الفاظ و عباراتی نظیر باند مافیایی سازمان یافته، انگل‌های خطرناک، رشوه دهی و ساخت و پاخت با عوامل متعدد، خیانت‌ها، جنایت‌ها، زد و بند پنهان، زد و بند پشت صحنه و قانون شکنی استفاده کرد تا نشان دهد که شمشیر را برای “تعدادی از دست‌اندرکاران صاحب مقام در قوه قضاییه” و نیز “مقام عالی‌رتبه در قوه قضاییه” از رو بسته است.

به‌کارگیری این لحن بی‌سابقه علیه قوه قضاییه و استفاده از شیوه‌هایی که این روزنامه در ستون نیمه پنهان خود به کار می‌گیرد علیه مسئولان دستگاه قضایی، در شرایطی صورت گرفته که رئیس قوه قضاییه آخرین ماههای مسئولیت خود در این دستگاه را سپری می‌کند.

بدین ترتیب این حمله از نوع کیهانی را نمی‌توان بی‌ارتباط با تغییر نزدیک رئیس دستگاه قضایی تحلیل کرد و به خصوص از اشاره تمجیدآمیز شریعتمداری به نقش مثبت ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، در جلوگیری از آزادی شهرام جزایری می‌توان به نسبت یادداشت کیهان با رقابت‌های قدرت در رأس قوه قضاییه پی برد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشت دیروز (شنبه) خود تصریح کرد که مافیای قضایی با زیر پا گذاشتن قانون، حکم آزادی شهرام جزایری را صادر کرده، اما رئیسی جلوی اجرای این حکم را گرفته است.

وکیل شهرام جزایری دیروز به سایت خبری آفتاب گفت که اعطای مرخصی به جزایری با موافقت رئیس قوه قضاییه صورت گرفته و این دستور هم‌اکنون در حال طی مراحل قانونی است.

با این حساب لبه اتهام شریعتمداری مستقیما متوجه هاشمی شاهرودی می‌شود که دست بر قضا تنها چهار ماه دیگر باید جای خود را به رئیس بعدی قوه قضاییه بدهد.

هرچند روزنامه جمهوری اسلامی سه شنبه گذشته از قطعی شدن ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضاییه از مرداد ماه 88 خبر داد، اما ابراهیم رئیسی نیز در گمانه‌زنی‌های قبلی از گزینه‌های مطرح برای ریاست دستگاه قضایی بوده که بعید به نظر می‌رسد هنوز هم از رسیدن به این سمت ناامید شده باشد؛ لااقل یادداشت کیهان که اینطور القا می‌کند.

در سرمقاله شنبه کیهان آمده است که: “در آخرین ساعات باقیمانده تا آزادی شهرام جزایری، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، معاون اول قوه قضاییه از ماجرای این قانون شکنی و زد و بند پشت صحنه برخی از مسئولان- متأسفانه بلندپایه- قوه قضاییه با خبر می شود و بلافاصله خود را به مسئول اجرای حکم رسانده و خواستار توقف آن می‌شود. ولی مسئول مربوطه اعلام می‌کند که حکم آزادی شهرام جزایری تمامی مراحل را طی کرده و حتی به امضای یک مقام عالی‌رتبه در قوه قضائیه هم رسیده است! و تأکید می‌کند که حق ندارد مانع آزادی جزایری شود! اما معاون اول قوه قضائیه با اصرار و با مسئولیت خود خواستار توقف اجرای حکم آزادی شهرام جزایری می‌شود و سرانجام با مسئولیت شناسی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از این رخداد رسوا جلوگیری می‌شود.”

 

قضات خوش‌گذران

اما اتهام‌زنی‌های شریعتمداری به هاشمی شاهرودی، به صدور “حکم غیرقانونی” آزادی شهرام جزایری محدود نشد؛ بلکه کیهان با همان ادبیاتی که در “نیمه پنهان” به اصحاب قلم و اندیشه می پردازد، به افشاگری علیه برخی مسوولان قوه قضاییه  - بدون ذکر نام - هم روی آورده و آنها را به خوش‌گذرانی در ویلاهای شمال و لم دادن درخانه‌های اشرافی کلان‌سرمایه‌داران متهم کرده است.

نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان، در سرمقاله خود می نویسد: “کاش برخی از مسئولان محترم دستگاه قضایی به جای آنکه گذران اوقات فراغت خود- که متاسفانه خیلی زیاد نیز هست!- به نقاط خوش آب وهوای کشور رفته و در خانه‌های اشرافی کلان سرمایه داران جا خوش کنند، بخشی از وقت خود- بخوانید وقت متعلق به ملت- را نیز صرف رسیدگی به امور قضایی بر زمین مانده مردم و بررسی هویت برخی از مدیران این دستگاه می کردند البته به عنوان وظیفه خویش نه منت به مردم.”

شریعتمداری سپس افشاگری خود را با نام بردن مخفف از یک سرمایه‌دار (به همان شیوه همیشگی ستون نیمه پنهان) تکمیل کرده و ادامه داده است: “چرا تعطیلات نوروزی را در باغ رویایی! و چند ده هکتاری آقای «الف-الف» در منطقه خوش آب وهوای شمال سپری کرده و در ویلاهای آنچنانی و اشرافی این کلان سرمایه دار لم داده اند؟ که خدای نخواسته مجبور باشند بهای این «لم دادن»‌ها را از کیسه ملت هزینه کنند؟!”

مدیرمسئول کیهان سپس با نام بردن مستقیم از شاهرودی به وی هشدار داده که: “بازداشت و محاکمه عاملان این باند مافیایی و محاکمه آنان در یک دادگاه علنی، کمترین انتظار منطقی و قانونی مردم از حضرت آیت الله شاهرودی است که به یقین از این خواسته خود دست نخواهند کشید.”