مطهری به فرماندهان سپاه: در سیاست دخالت نکنید

نویسنده
جلال یعقوبی

» "از روحانی انتظار صراحت بیشتری داریم"

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس با انتشار نامه‫ای سرگشاده، خطاب به فرمانده کل سپاه پاسداران از او خواست که در سیاست دخالت نکند.

در این نامه که سایت رسمی علی مطهری آنرا منتشر کرد، ضمن اشاره به اظهارات اخیر فرمانده سپاه در دفاع از شورای نگهبان، خطاب به سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری آمده است: “خیرخواهی و احساس مسئولیت جناب‌عالی نسبت به آرمانهای انقلاب اسلامی بر همگان روشن است لکن قطع‌نظر از درستی یا نادرستی انتقاد آن مقام محترم، ورود سپاه پاسداران به عالم سیاست و لوازم آن مانند انتخابات، به صلاح کشور و نیروهای مسلح و انقلاب اسلامی نیست.”

مطهری سپس به برخی سخنان آیت‫الله خمینی اشاره کرده و نوشته است: “اگر قرار بر پاسخگویی جناب‌عالی به رئیس جمهور بود، باید استدلال ایشان را پاسخ می‌دادید. جان کلام رئیس جمهور این بود که هرقدر در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر سخت‌گیری شده است مجالس ضعیف‌تر شده‌اند. […] ولی جناب‌عالی به جای پاسخ به این استدلال، فرموده‌اید: «کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن،‌ فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند.» گویی بر جناب آقای روحانی، رئیس جمهور، منت گذاشته و گفته‌اید به جای این حرفها خدا را شکر کنید که از سر لطف و اغماض شورای نگهبان از این فیلتر و صافی عبور کردید.”

مطهری اضافه کرده است: “این چه لطف و اغماضی است که کسی که هجده میلیون رأی داشته و اگر انتخابات به دور دوم می‌کشید شاید سی میلیون رأی داشت، رد صلاحیت نشده است؟ این سخن، نوعی تضعیف شورای نگهبان و قرار دادن آن در مقابل مردم است.”

علی مطهری پیش از این نسبت به دخالت سپاه پاسداران در سیاست و خصوصا در انتخابات اعتراض کرده است. او از جمله در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ و بعد از برگزاری انتخابات مجلس گفته بود: “دخالت سپاه در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای مورد نظر خود بود، بسیاری از کاندیداها چه آن‌هایی که رای آوردند و چه آن‌هایی که رای نیاوردند این واقعیت را تایید می‌کنند و این امر آفتی برای سپاه و برای آینده انقلاب اسلامی و مخالف توصیه معروف امام (ره) است. وظیفه‌ پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی که در اساسنامه‌ سپاه آمده به معنی دخالت در سیاست نیست، بلکه به معنی مبارزه با گروه‌های مسلحی مانند مجاهدین خلق، فرقان و پژاک است که قیام مسلحانه کردند.”

پس از آن سخنان و اعتراض برخی راستگرایان به او مطهری بار دیگر در مجلس گفته بود: “درباره‌ی انتقاد به سپاه نیز حرفم این بود که سپاه در انتخابات مجلس از برخی از کاندیدای مورد نظر خود حمایت کرد و تمام قد وارد شد. همین کار تخلف است. حرفم این نبود که سپاه آمد و احیانا نتیجه صندوق‌ها را تغییر داد. حرفم این است که سپاه اساسا نباید وارد این گونه موضوعات شود که با آن توصیه امام (ره) نیز منافات دارد.” او اضافه کرده بود: “بسیاری از فرماندهان سپاه نیز حرف من را قبول دارند برخی از افراد در سپاه هستند که این کار را کردند. نظرم به همه فرماندهان سپاه نبود تنها برخی از آنها که اگر اصرار کنند و به این روششان ادامه دهند اسم آنها را خواهم آورد. همچنین اطلاع دقیق دارم که برخی مقامات عالی رتبه نیز از این رفتار سپاه در انتخابات اخیر راضی نبوده‌‌اند.”

بعدها و در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ وقتی که حسن روحانی در جمع فرماندهان سپاه تاکید کرد که “بنده شایعاتی را که راجع به سپاه در حوزه اقتصادی مطرح می شود اصلا قبول ندارم. سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی نیست” مطهری در یادداشتی کوتاه از فعالیت‫های اقتصادی سپاه انتقاد کرد و نوشت: “رئیس جمهور خواسته است تذکر و هشدار محترمانه ای به سپاه در خصوص ورود این نیروی نظامی به حوزه اقتصاد که در دولتهای نهم و دهم به اوج خود رسید، بدهد، و الا بسیار بعید است که جناب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ندانند که واقعا امروز سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی و مثل پیمانکارهای معمولی است و این امر آفات و آسیبهایی برای خود سپاه و اقتصاد کشور داشته است.” او اضافه کرده بود: “ما هم آرزو داریم که سپاه فقط پروژه های بسیار مهمی را که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد بر عهده بگیرد. به هر حال از جناب آقای روحانی صراحت بیشتری را انتظار داریم.”

مطهری در خرداد ماه سال گذشته هم از سپاه پاسداران خواسته بود در وظایف وزارت اطلاعات دخالت نکند. او گفته بود: “سپاه علی رغم خدمات زیادی که در داخل و خارج کشور و در دفاع از مرزها انجام داده، گاهی از حیطه وظایف خود خارج شده است. مثلا سپاه نباید در کار وزارت اطلاعات دخالت کند. مجلس می‌تواند از وزیر اطلاعات سوال کند ولی از سپاه نمی‌تواند. به نظر من سپاه فقط در مواردی می‌تواند در این امور دخالت کند که اقدام مسلحانه علیه نظام در کار باشد، مثل مبارزه‌ای که سپاه با منافقین و گروه فرقان و پژاک داشته و دارد. بقیه امور امنیتی به عهده وزارت اطلاعات است.” او تاکید کرده بود: “امام (ره) سپاه را از دخالت در سیاست پرهیز می‌دادند. بدیهی است هر فرد سپاهی شخصاً می‌تواند نظری داشته باشد ولی سپاه به صورت سازمانی نباید در سیاست دخالت کند. میزان ورود سپاه در اقتصاد نیز باید مشخص باشد. مثلا پروژه‌هایی را که بخش خصوصی از انجام آن عاجز است عهده‌دار شود. همچنین نباید مالکیت پیدا کند و تبدیل به یک کارتل یا تراست شود.”

تقابل مطهری و سپاه پاسداران تا آنجا کشیده شد که بعدها و در جریان سفر به شیراز و حمله گروه‫های لباس شخصی به او، سپاه فجر شیراز هدایت این افراد را بر عهده گرفت. با اینهمه به نظر می‫رسد که مطهری حاضر به تجدید نظر در رویارویی‫هایش با سپاه پاسداران نشده است.