زندگی خامنه ای در نمایشگاه قرآن و برای مشتاقان

نویسنده
نازنین کامدار

» رونمایی از کتابی که یکبار جمع آوری شد

طی یک مراسم حکومتی از کتاب “شرح اسم”، که داستان زندگی آیت الله خامنه ای است،  رونمایی و اعلام شد این کتاب در نمایشگاه قرآن، در اختیار “مشتاقان” قرار خواهد گرفت.در این مراسم که بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند،ماکتی از این کتاب نیز در ابعاد چند متری بر روی صحنه قرار داده شده بود.

گفتنی اینکه کتاب مزبور سه ماه پیش و همزمان با نمایشگاه کتاب، یکبار توزیع شده اما بلافاصله دفتر آیت الله خامنه ای دستور جمع آوری آن را به دلیل “عدم دقت در مستندات تاریخی” صادر کرده بود.اینبار اما ظاهرا این کتاب که در حد و اندازه قران با آن برخورد شده،رضایت دفتر آیت الله خامنه ای را فراهم کرده است.

خبرگزاری  فارس، وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی  در گزارشی در باره مراسم رونمایی این کتاب نوشت: “کتاب «شرح اسم» که زندگینامه رهبر معظم انقلاب اسلامی است، روز گذشته طی مراسمی با حضور بسیاری از مدیران و چهره‌های فرهنگی در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد. «شرح اسم» شرحی بر زندگی آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای از ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ است و به عبارتی این کتاب از تبار و تولد تا سال‌های کودکی و نوجوانی و کارنامه‌ای از مبارزات سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بر‌می‌گیرد. کتاب که روایتی داستانی دارد، مستندگونه و براساس نوعی تاریخ نگاری بر اساس اسناد ساواک، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است.در تالیف کتاب «شرح اسم»، براتعلی طبرزدی، منصور غفوری، مجتبی سلطانی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی، لیلا قدیانی و سیما موسی‌پور به هدایت‌الله بهبودی در فیش‌برداری، جمع‌آوری و بازخوانی اسناد و خاطرات کمک کرده‌اند. کتاب شرح اسم ۷۵۷ صفحه و ۲۲ فصل دارد که در شمارگان ۵۰ هزار نسخه از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده است”.

بر اساس این گزارش، محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد در این مراسم گفته است: “کتاب «شرح اسم» کتابی است که مردم، نخبگان و جوانان ما به آن احتیاج دارند و در خارج از کشور نیز افرادی هستند که اشتیاق زیادی برای شناخت زندگی رهبر انقلاب داشتند و دارند. نمی توانیم ادعا کنیم که این کار کامل و بی نقص است چرا که متکی بر اسناد ساواک و شهربانی است و ممکن است کسان دیگری خاطراتی نقل کنند که باعث کاملتر شدن کتاب شود.این کتاب کار قابل قبول و موثری است و می تواند دستمایه ای باشد برای دیگر محققان و نویسندگانی که می خواهند رمان بنویسند و یا فیلم تهیه کنند.کسی نمی خواهد ادعا کند که این کتاب حق مطلب را ادا کرده است. بلکه «شرح اسم» یک آغاز است و امیدواریم هر بخش این کتاب به صورت مستقل کار شود”.

حسینی، در ادامه سخنان خود، آیت الله خامنه ای را “فردی با پرسش های دقیق در باره کتاب ها” معرفی کرده و البته اشاره ای به دلایل جمع آوری این کتاب در اردیبهشت گذشته نکرده است.

در این مراسم، علی اکبر صادقی رشاد هم از طرف “ مؤسسه تنظیم نشر آثار دفتر مقام معظم رهبری” حضور داشته و گفته است:” در منطق به‌جای این‌که به تعریف اکتفا کنیم به برابر نهاد لغوی آن شرح اسم می‌گوییم. این نامگذاری یک نامگذاری متواضعانه است و دوستان قصد داشتند که شخصیت رهبر انقلاب را تنها به عنوان یک واژه و شرحی بر آن عرضه کنند. این کتاب بسیار دقیق و عمیق نگاشته شده است و از جهت فنی اثر بسیار خوبی است. این کتاب اثر بزرگی است که نویسنده و ناشر آن تلاش بسیاری برای آن انجام داده‌اند. گرچه رویکرد این کتاب بیشتر سیاسی است، می‌توان آن را زندگینامه سیاسی رهبر انقلاب دانست”.

گفتنی است، حضور این نماینده از طرف دفتر آیت الله خامنه ای به معنای تایید انتشار این کتاب تلقی شده است.

پس از وی، نوبت به محمد خزایی، مدیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ناشر این کتابرسید تا وی نیز به تمجید از آیت الله خامنه ای بپردازد و بگوید: “موسسه از دو سال قبل درصدد برآمد که اندوخته‌های علمی و پژوهشی خود را به میان آورد تا کاری درباره رهبر معظم انقلاب انجام دهد. درصدد بودیم با نگارش و انتشار این کتاب، پرده‌های معاصرت را از چهره رهبر معظم انقلاب بزداییم. بسیاری از دشمنی‌ها با ایشان به دلیل همین مسأله معاصر بودن ایشان است. عده‌ای موظف شدند تمام اسنادی را که در این ارتباط دارای اهمیت بود، جمع‌آوری کنند. همچنین بسیاری از اطلاعات از اینترنت جمع‌آوری شد و همه آثاری هم که درباره ایشان نوشته شده بود، گردآوری شد. پس از آن فردی لازم بود تا بتواند با قلم داستانی این کتاب را بنویسد. کسی که هم مورد تائید رهبری و هم دارای قلم‌توانمندی باشد. برای ما مهم بود که نسل جوان که با جریان آزاد اطلاعات مواجه است، بتواند با کتاب همذات‌پنداری کند. در عین حال سعی کردیم به اصول تاریخ‌نگاری پایبند بمانیم. کتاب برای اولین بار در نمایشگاه کتاب منتشر شد و بعد از آن، قدری مکث کرد تا بر خود بیفزاید. برخی از دوستان نقدهایی را به آن وارد کردند و ویراست جدید آن بارفع نواقص امروز رونمایی شد. ایرادات وارده به کتاب عمدتا اغلاط تاریخی بود و در ویراست جدید حسرت یک خط حذف و سانسور بر‌دل بدخواهان ماند. اگر هم چیزی حذف شده، مطالبی در منقبت شخصیت رهبری است که به خواست خود ایشان حذف شده است. فکر نکنم هیچ کشوری در جهان حاضر باشد زندگی رهبرش را از کودکی در معرض قضاوت دیگران قرار دهد. شرح اسم محبوب ترین و آشناترین چهره انقلاب را معرفی می کند”.

در پایان مراسم، نویسنده این کتاب هم که در زمان جمع آوری نسخه قبلی به عنوان “از نیروهای اطلاعات” معرفی شده بود، به ماکت ساخته شده بر روی صحنه “ادای احترام” کرده و آن را بوسیده و با تشویق حاضران مواجه شده است. 

سایت های حکومتی هم روز گذشته از یک “خبر خوش در حوزه نشر” سخن گفته اند که چیزی نبوده جز اینکه: “کتاب شرح اسم در نمایشگاه قرآن و عترت در اختیار مشتاقان قرار گرفت”. 

گفتنی است، مراسم رونمایی از این کتاب در تمامی بخش های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی بازتاب یافت.

همچنین، برخی از منابع گفته اند وزارت ارشاد به ارگان های حکومتی دستور داده این کتاب را برای توزیع در بین کارمندان خود، خریداری کنند. 

نحوه برگزاری مراسم رونمایی از کتاب و تملق های مقامات حکومتی از آیت الله خامنه ای با انتقاد های گسترده ای در بین کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده و برخی این اقدام را تلاش برای “هم ردیف کردن خامنه ای با خدا” تلقی کرده اند.