احمدی نژاد: کاندیدای انتخابات نیستم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شریعتمداری و صفارهرندی حاضر به دیدار وی نشدند

وب‌سایت نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به نقل از “یک منبع آگاه” اخباری را که در روزهای گذشته پیرامون حضور او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ منتشر شده بود، تکذیب کرد.

دولت بهار به نقل از منبع خود نوشته است که اخبار روزهای گذشته پیرامون “اعلام کاندیداتوری دکتر احمدی‌نژاد و جلسه با وزرای سابق و نیز تماس تلفنی با چهره‌های اصول‌گرا” از اساس “کذب و عاری از واقعیت” است. به نوشته دولت بهار “برخی عناصر سیاسی با علم به حساسیت و اهتمام افکار عمومی برای پیگیری اخبار مرتبط با دکتر احمدی‌نژاد با هدف گم شدن مسایل اصلی هر از گاهی دست به خبرسازی های غیر‌اخلاقی می‌زنند”.

در روزهای گذشته اخباری پیرامون حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۹۶ منتشر شد. منبع اصلی این اخباری وب‌سایتی بی‌نام و نشان بود. اما بسیاری از رسانه‌های مشهور نزدیک به اصول‌گرایان اقدام به بازنشر این گزارش کردند. از جمله می‌توان به دو وب‌سایت الف - متعلق به احمد توکلی - و باشگاه خبرنگاران جوان - وابسته به معاونت خبر سازمان صدا و سیما - اشاره کرد.

این گزارش به نقل از یک وزیر دولت احمدی‌نژاد - بدون ذکر نام - مدعی بود که رئیس دولت‌های نهم و دهم “قطعا برای انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال آینده برنامه‌های جدی دارد و از هم اکنون فعالیت‌های خود را برای موفقیت در این عرصه آغاز کرده است”. به گفته این منبع احمدی‌نژاد در جلسه‌ای به همکاران خود گفته است که نامزد انتخابات مجلس نخواهد شد اما برای ریاست جمهوری دوره بعد می‌آید.

گزارش این وب‌سایت اضافه می‌کرد که در صورت کاندیداتوری، صلاحیت احمدی‌نژاد از سوی شوراش نگهبان رد خواهد شد و این مساله به خود او نیز اعلام شده. به همین دلیل رئیس‌جمهوری پیشین “لابی‌های گسترده‌ای را برای جلب نظر تصمیم‌سازان سیاسی کشور آغاز کرده و می‌کوشد با رفع برخی سوتفاهمات گذشته، اعتماد دوباره محافل سیاسی اصول‌گرا را جلب کند”.

اکنون اما وب‌سایت دولت بهار به نقل از منابع خود نوشته است: “رئیس‌جمهور سابق کشورمان هیچ مساله‌ای پنهان از مردم ندارد و در صورت اتخاذ هرگونه تصمیم سیاسی همچون روال همیشگی خود، آن را به صورت صریح با ملت بزرگ ایران در میان می‌گذارد. در عین حال در شرایط فعلی دکتر احمدی‌نژاد به جز بازخوانی خط نورانی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی هیچ ماموریت دیگری برای خود قائل نیست”.

این گزارش روز گذشته و با تغییراتی اندک از سوی وب‌سایت جهان‌نیوز نیز بازنشر شد. گرچه جهان‌نیوز این خبر را “اختصاصی” خود معرفی کرد و نوشت: “گفته می‌شود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر با حسین شریعتمداری و حسین صفارهرندی تماس گرفته تا با آنان ملاقات کند اما پاسخ این دو نفر به وی قاطعانه و منفی بوده است. از سویی این دو فعال سیاسی به نزدیکان رئیس‌جمهور سابق گفته‌اند که مدت‌ها است به اظهارات وی اعتماد نداشته و فریب سخنان تازه او را نمی‌خورد”.

با وجود آنکه تاکنون اخبار مختلفی درباره فعالیت‌های احمدی‌نژاد و اطرافیانش برای حضور در انتخابات منتشر شده، نزدیکان رئیس دولت دهم چنین اخباری را تکذیب می‌کنند. از جمله یکی از مشاوران احمدی‌نژاد به “روز” گفت که احمدی‌نژاد نه تنها قصدی برای حضور در انتخابات ندارد، بلکه نزدیکان خود را از هرگونه رفتار و موضع‌گیری که شائبه انتخاباتی بودن داشته باشد، منع کرده.

چند ماه پیش برخی از وزرا و مسئولان دولت احمدی‌نژاد اقدام به تشکیل جبهه‌ای با نام “یکتا” کرده بودند. تشکلی که بعد از جبهه پایداری، دومین گروه سیاسی متشکل از نزدیکان رئیس دولت سابق است.