با حمایت و تحریک اراذل، باد می‌کارید

نویسنده
مریم کاشانی

» ماجرای حمله به علی مطهری و گروه فشار شیراز

ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز، ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. در حالی که رسانه‌های داخلی ایران خبر از احضار استاندار فارس به تهران داده‌اند، احتمال استعفای او نیز مطرح شده است.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، در آخرین روز هفته گذشته، اعلام کرد: “وزیر کشور از آنچه برای این نماینده مجلس در شیراز پیش آمده ابراز تاسف کرده و از معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه خواسته است هرچه سریع تر عوامل این واقعه شناسایی شوند.”

او حمله به نماینده مجلس در شیراز را امری قبیح خوانده و اضافه کرده بود: “این اتفاق در حالی رخ داده است که آقای مطهری سخنرانی نکرده بوده است تا محتوای صحبت‌های ایشان مورد اعتراض قرار گیرد.”

از سوی دیگر سرتیپ پاسدار حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور نیز خبر داد که پس از حادثه شیراز جلسه‌ای به ریاست وزیر کشور تشکیل شده و “پس از استماع گزارش حادثه، مقرر شد هیأتی مرکب از معاون امنیتی انتظامی، رئیس دفتر جانشینی فرماندهی معظم کل قوا در ناجا و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور ضمن رسیدگی دقیق به ابعاد این حادثه و اقدام قاطع، نتیجه را به شورای امنیت کشور گزارش نماید.”

او خلاصه حادثه را چنین شرح داده بود: “بر اساس گزارش ها و بررسی‌های اولیه، یکی از تشکل‌های دانشجویی با مجوز هیأت نظارت دانشگاه شیراز، از جناب آقای دکتر مطهری برای سخنرانی در تاریخ ۸۱-۲۱-۳۹ دعوت بعمل می آورد، در پی این دعوت شورای تأمین شهرستان شیراز ضمن اعلام احتمال ایجاد تنش و درگیری در مراسم فوق با برگزاری مراسم و سخنرانی جناب آقای مطهری مخالفت می‌نماید. علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه بعمل آمده، جناب آقای مطهری برای ایراد سخنرانی به شیراز عزیمت نموده و در مسیر فرودگاه به محل برگزاری مراسم توسط افرادی مورد تعرض قرار می گیرد.

وزارت کشور ضمن ابراز تأسف عمیق از اینگونه حوادث، اجرای قانون و برخورد با تمامی کسانی که بر خلاف قوانین و مقررات جاری کشور عمل نموده‌اند را قاطعانه پیگیری نموده وبه هیچ وجه اجازه اخلال در نظم و امنیت کشور را نخواهد داد.”

در حالی که اعتراض‌ها به حمله گروه‌های فشار در شیراز افزایش یافته بود، سیدمحمد احمدی، استاندار فارس طی سخنانی بصورت تلویحی اعلام کرد که این حادثه به دلیل اصرار مطهری برای ایراد سخنرانی بوجود آمده است. او گفته بود: “شورای تامین شهرستان شیراز به دلیل مشکلات موجود در دانشگاه شیراز از چندی قبل اعلام کرده بود که برگزاری سخنرانی علی مطهری به صلاح نیست اما این نماینده مجلس و برگزار‌کنندگان این سخنرانی به این موضوع توجه نکردند.” استاندار فارس تاکید داشت: “اگر آقای مطهری به محل سخنرانی می‌رسید با توجه به جوی که در آنجا حاکم بود، امکان بروز حوادث بسیار ناگوارتری وجود داشت. وی افزود: اگر در زمان سخنرانی اتفاق ناگواری حادث می‌شد و دانشجو و فردی آسیب جانی می‌دید، چه کسی پاسخگو بود و این مسئله که دانشگاه به توصیه‌های شورای تامین بی‌تفاوت باشد صحیح نیست.”

بعد از این سخنان بود که محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای حسن روحانی در گفتگویی احتمال استعفای استاندار را مطرح کرده و گفت: “با اطلاعاتی که از مسئولان ذیربط دریافت کرده‌ام استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تامین استان با تدبیر عمل نکرده و چنانچه نتواند به زودی براساس اختیارات قانونی‌اش با مسببین این موضوع برخورد قانونی کند از باب مسئولیت‌پذیری باید استعفا دهد.” او تاکید داشت: “تعرض به خودرو و اقدامات غیرقانونی که علیه آقای مطهری صورت گرفت مغایر با آموزه‌های دینی بوده و نقص آشکار قانون تلقی می‌شود.”

احتمالا همین سخنان بود که نهایتا موجب حضور استاندار فارس در دفتر علی مطهری شد. او در این دیدار با اشاره به دستور وزیر کشور بر شناسایی و برخورد قانونی با حمله‌کنندگان، به مطهری “قول” داد که شخصا مسئولیت هیات بررسی ابعاد حادثه را عهده‌دار باشد.

با اینهمه این تنها استاندار فارس نبود که علی مطهری را مقصر در کتک خوردن خودش می‌دانست. مشابه این سخنان را امام جمعه شیراز نیز بیان کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام اسدالله ایمانی در نمازجمعه این هفته شیراز گفت: “آیا واقعا مشکل ما این است که هر روز یک سخنران دعوت شود و علی رغم تذکر شورای تامین استان توجه نکنند. مگر این پستها تا کی برای ما می ماند؟ شورای تامین بر اساس مصالحی که مد نظرش است نظر داده است و باید با شورای تامین استان همراهی کنیم.” او اضافه کرده بود: “من سوالم این است اگرکسی حریم ولایت و خبرگان و فتنه را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید طوفان را درو می کنید. چرا مسائل را مقطعی ارزیابی می کنید؟ همه چیز باید با هم مورد ارزیابی قرار گیرد. چرا می خواهید دولت را مصادره کنید؟ دولت، دولت تدبیر و امید و دولت همه مردم است و دولت گروه خاصی نیست.”

اظهارات امام جمعه شیرازر پاسخ تند علی مطهری را به دنبال داشت. او در نامه ای به اسدالله ایمانی که بصورت سرگشاده منتشر شد، با اشاره به سخنان امام جمعه شیراز نوشت: “با این دو جمله از ضاربان اینجانب حمایت و کار آنها را تأیید کرده‌اید. خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیئت تحقیق وزارت کشور باید به شما به عنوان متهم بپردازد. امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود، مانند شما اقرار و اعتراف کند گرچه برای همگان شناخته شده است.”

مطهری اضافه کرد: “ضرب المثلی ذکر کرده‌اید که «اگر باد کاشتید طوفان درو می‌کنید». این ضرب‌المثل درباره شما صادق است که با حمایت و تحریک آن اراذل باد می‌کارید و در آینده طوفان درو خواهید کرد زیرا نوبت شما هم خواهد رسید. این چاقوی احساس و هیجان چند جوان جاهل را که تیز می‌کنید روزی دست خود شما را هم خواهد برید، همان طور که طالبان و القاعده روزی علیه آمریکا و اسرائیل فعال شدند.”

او در پایان نامه خود تاکید کرده بود: “از نظر شما هرکس که بخواهد نظری مخالف نظر شما ابراز کند باید از ورود او به شهر شیراز جلوگیری کرد حتی به قیمت مضروب شدن و از دست رفتن جانش. واقعا همه باید اسلام را از جناب‌عالی بیاموزند! یک نسخه از کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران از استاد شهید آیت‌الله مطهری را برای شما ارسال می‌کنم تا با ماهیت و آرمانهای انقلاب اسلامی آشنا شوید. شما و دوستانتان در شیراز سنگ را بسته و سگ را رها کرده‌اید. اگر مایل به زورآزمایی اجتماعی هستید مخالفان این داعشی‌های وطنی را نیز آزاد بگذارید تا ببینید چه بر سر این اراذل می‌آورند. “