سربازها بخشیده شدند؛ کریمی قهر کرد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» آخرین روز تیم ملی فوتبال در تهران، پرحاشیه بود

در روزی که علی‌ کریمی‌، ستاره سابق و کمک مربی‌ فعلی‌ تیم‌ ملی‌ همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده بود، داستان ۴ بازیکن سرباز پایان خوشی‌ پیدا کرد. به این ترتیب با دستور عالی‌‌ترین مقام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، سروش رفیعی، شجاع خلیل‌زاده، حسین ماهینی و مهرداد پولادی که به دلیل استفاده از معافیت‌های جعلی در آستانه حذف از تیم‌ ملی‌ و از دست دادن جام ملت‌های آسیا بودند، به کاروان تیم‌ فوتبال ایران در استرالیا اضافه خواهند شد.

 

مشکل از کی‌روش است یا کریمی؟

نرفتن علی کریمی به استرالیا، تیتر اول ورزش ایران است؛ غیبتی اسرارآمیز که حتی فدراسیون فوتبال از دلایل آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و بازیکنان تیم ملی هم به دستور سرمربی از هرگونه مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند. تنها اطلاع قطعی آن چیزی است که کریمی در صفحه ایسنتاگرام خود منتشر کرده: “اگر نمی‌توانی خدمت کنی، برو تا خیانت نکنی”. بازیکن سابق تیم ملی که بدون هیچ سابقه مربیگری از سوی کارلوس کی‌روش به عنوان دستیار انتخاب شده بود، اکنون یک جنجال دیگر به پرونده جنجال‌های بزرگ دوران فوتبالش اضافه کرده است. در سوی دیگر، کی‌روش هم با خداحافظی سومین دستیارش، به اصطلاح فوتبالی‌ها هت‌تریک کرد.

غیبت علی کریمی از آخرین تمرین تیم ملی، در حالی که همه از رابطه بسیار خوب او با سرمربی تیم ملی سخن می‌گفتند، ابتدا به مسایل شخصی پیش از سفر طولانی به استرالیا نسبت داده شد اما وقتی او در اتوبوس حامل کاروان تیم ملی به فرودگاه هم حضور نداشت، گمانه‌زنی‌ها آغاز شد.

خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که سرمربی تیم ملی در این دقایق به شدت عصبانی بود و از اتوبوس پیاده نشد. او پس از رفتن بازیکنان، در همان اتوبوس با سایر دستیارانش جلسه‌ای برگزار کرد و سپس به دنبال جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی فرستاد تا با او هم جلسه‌ای داشته باشد. در این میان، گرفتن عکس و تصویر هم برای خبرنگاران ممنوع بود و بازیکنان هم به دستور سرمربی حق مصاحبه نداشتند.

در نهایت کاروان تیم ملی ساعت ۲۱:۳۰ با ۲۲ بازیکن و همراه کادر فنی تهران را ترک کرد اما انبوهی از سوالات را برجای گذاشت. سایت فدراسیون فوتبال هم در خبری اعلام کرد که این جدایی “ بدون اعلام هیچ دلیلی” بوده است. رییس فدراسیون فوتبال هم عنوان کرد که از چند و چون ماجرا بی‌خبر است و باید با خود کریمی صحبت کند.

رسانه‌های ورزشی هم عمدتا سعی کردند تا از اعلام دلیلی قطعی برای این جدایی خودداری کنند هرچند بازار گمانه‌زنی‌ها داغ بود. در این بین روزنامه ورزشی گل در صفحه یک روز سه‌شنبه خود خبر داده که خداحافظی کریمی از تیم ملی در اعتراض به خط خوردن محمد نوری، بازیکن پرسپولیس از تیم ملی بوده تا تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا، بدون بازیکنی از تیم سرخپوش پایتخت راهی مسابقات شود.

برخی هم به سابقه جدایی سایر دستیاران سرمربی تیم ملی اشاره کرده بودند تا نتیجه بگیرند که گویا کی‌روش اصولا رابطه خوبی با اعضای کادر فنی‌اش ندارد. امید نمازی، اولین دستیاری بود که پیش از جام جهانی از تیم ملی رفت. مجید صالح، مربی آرام و بدون حاشیه ایرانی هم در آستانه بازی‌های جام جهانی از تیم ملی خداحافظی و اعلام کرد که برای حفظ آرامش تیم ملی سکوت می‌کند؛ سکوتی که تا به امروز ادامه پیدا کرده است. حالا اما سومین جدا شده از کادر فنی تیم ملی، کسی است که عنوان “یاغی” به او داده‌اند و به هیچ عنوان با جنجال و جنجال‌آفرینی بیگانه نیست. شاید به زودی سکوت او بشکند و بگوید که چرا فکر می‌کرده ماندنش در تیم ملی، خیانت است.

 

بخشش موقتی ۴ ملی‌پوش

وقتی روز یکشنبه، سردار موسی کمالی، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با قطعیت اعلام کرد هیچ امکانی برای بخشش ملی‌پوشان سربازی نرفته وجود ندارد، خیلی‌ها نگران شدند که تیم ملی در جام ملت‌ها با مشکل مواجه شود. اما دیدار وزیر ورزش با مقام ارشد کمالی، نتیجه خوشحال‌کننده‌ای برای تیم ملی به دنبال داشت. چرا که سرلشکر فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دستور داد بازیکنان خاطی به طور موقت تا پایان دی ماه بخشیده شوند و پس از حضور در تیم ملی، به تخلفاتشان رسیدگی شود.

سردار کمالی هم درباره اتخاذ تصمیمی مغایر با آن چه او گفته بود، توضیح داد: “ ما به دو دلیل محرومیت ملی‌پوشان سرباز برای حضور در جام ملت ها را بخشیدیم. یک دلیل آن این بود که افراد مختلفی از جمله وزیر ورزش و بعضی از مقامات دولتی با ما تماس گرفتند و از ما خواستند که برای جام ملت ها اجازه بدهیم که آنها بازی کنند. دلیل دوم هم این بود که نمی‌ خواستیم بهانه ای دست تیم‌ملی بدهیم تا خدای ناکرده در جام ملت ها نتیجه نگیرند.”

او این تصمیم را لطف فیروزآبادی دانسته و تاکید کرده که این بخشش موقت، مانع “ برخورد قاطع و قانونی با کسانی که با جعل و دسیسه کارت معافیت جعل کرده‌اند” نخواهد بود.

فدراسیون فوتبال هم پس از بخشش سروش رفیعی، شجاع خلیل‌زاده، حسین ماهینی و مهرداد پولادی به تکاپو افتاده تا مجوز بازی سایر بازیکنان سرباز را هم برای جام باشگاه‌های آسیا دریافت کند.

تاکنون بیش از ۳۰ کارت معافیت سربازی بازیکنان فوتبال به دلیل جعل شواهد و مدارک، باطل شده و ده‌ها مورد دیگر نیز در دست بررسی است. در میان متخلفان از بازیکنان نه چندان مشهور تا بازیکنان تیم ملی حضور دارند.

سردار کمالی در آخرین مصاحبه خود پیش از بخشش موقتی چهار بازیکن ملی‌پوش گفته بود: “ آنها در طول مدتی که باید به سربازی می رفتند و خودشان را معرفی نکردند، میلیون ها تومان حق بیت المال را خورده اند. آنها حق من و شما را خورده اند. این بازیکنان تقلب کرده اند و باید مجازات سنگینی بشوند… مگر می‌شود بازیکنی را که قوانین نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است به این راحتی ببخشیم؟”

او نیز مانند سایر مقامات قضایی و نظامی، تنها از تخلف بازیکنان فوتبال صحبت می‌کند و هیچ اشاره‌ای به سازمان نظام وظیفه نمی‌شود؛ همان مرجعی که کارت معافیت‌ها را صادر کرده و اکنون این کارت‌ها جعلی شناخته شده است.