امنیتی ها بیانیه های معترضان را جعلی می دانند

نویسنده
نازنین کامدار

» برغم تایید توسط اعضای حزب مشارکت

پس از انتشار گزارش سایت جوان آنلاین، ارگان اینترتی نیروهای امنیتی نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه، درباره جعلی بودن بیانیه حزب مشارکت در اعتراض به سخنان احمد جنتی، برخی از اعضای شورای مرکزی این حزب ادعای این سایت را تکذیب کردند؛ تکذیب هایی که باعث شد تا “مقام آگاه” جوان آنلاین یکبار دیگر بر ادعای قبلی خود پافشاری کند و از “تماس با سران مشارکت و ابراز بی اطلاعی آنان از بیانیه” سخن بگوید.

جوان آنلاین همچنین با وجود تکذیب ادعاهای مقام آگاه اش در مورد جعلی بودن بیانیه حزب مشارکت، از خودسری علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی این حزب انتقاد و به مشارکت “توصیه” کرده جلوی وی را بگیرد.توصیه های ارگان نیروهای امنیتی به حزب مشارکت درحالی مطرح می شود که اکثر اعضای شناخته شده این حزب از ماه ها پیش در بازداشت به سر می برند؛  همچنین با فشارهای پیدا و پنهان عوامل دولت، کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور پروانه فعالیت این حزب را لغو کرده است.

به گزارش سایت خبری پارلمان نیوز، عبدالله رمضانزاده قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت، روز گذشته و پس از انتشار خبر جوان آنلاین درباره جعلی بودن بیانیه حزب متبوع وی، در گفت و گویی صراحتا از این بیانیه دفاع کرد و گفت: “محتوای بیانیه جبهه مشارکت کاملا منطقی، عاقلانه ودرست بوده و من از آن دفاع می‌کنم”.

وی افزود: “روزنامه جوان و سایت جوان آنلاین به نقل از من و آقایان میردامادی، تاج‌زاده و صفایی فراهانی نوشته که ما بیانیه اخیر جبهه مشارکت ایران اسلامی را در مورد اظهارات آقای جنتی جعلی دانستیم که من به نوبه خودم این خبر تکذیب می‌کنم و تاکید می‌کنم که با هیچکس مصاحبه‌ای انجام نداده‌ام و تاکید می کنم که ادعای جوان دروغ است”.

وی در ادامه می گوید: “جبهه مشارکت ایران اسلامی یک حزب قانونی است و بیانیه‌های آن حتما مسئولیت دارد و مسئولان آن مشخص است، علاوه بر اینکه از نظر من مطالب آقای جنتی مطالبی بر خلاف منطق، عقل و بدیهیات بوده و من تعحب می‌کنم آقای جنتی در مقام امامت جمعه و عضو شورای نگهبان که عدالت شرط هر دو مقام است حرف‌هایی بر زبان می‌آید که کاملا خلاف و نافی عدالت است. امیدوارم که قضاوت آقای جنتی در مورد انتخابات و نحوه شمارش آرا مانند قضاوت ایشان در مورد این مسئله نباشد و آقای جنتی بدانند که بالاخره اگر در این دنیا پاسخگوی کسی نباشند در آخرت باید حتما پاسخگو باشند.”

او در پایان تاکید کرده: “در هر صورت مطلبی که روزنامه جوان به نقل از من زده کاملا دروغ است و من با هیچکس مصاحبه‌ای نداشتم و از نظر من محتوای بیانیه جبهه مشارکت کاملا منطقی، عاقلانه ودرست بوده و من از آن دفاع می‌کنم، در عین حال هم که معتقدم اینطور دروغ‌پردازی‌ها به نفع هیچکس نیست”.

سعید شریعتی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت هم که پس از دستگیری و شرکت در دادگاه نمایشی، از حزب مشارکت استعفا داده، در مطلبی در صفحه شخصی خود در فیس بوک، ادعای جوان آنلاین را تکذیب کرده و به دفاع از بیانیه مشارکت پرداخته است.

او می نویسد: “در سایت رجا دیدم که به نقل از سایت جوان نوشته کسانی با من تماس گرفته‌اند و در مورد بیانیه جبهه مشارکت درباره اظهارات آیت الله جنتی از من استعلام کرده اند! مکررا اعلام می کنم که من با هیچ یک از سایت‌های نشان داری که علیه اصلاح‌طلبان و به ویژه جبهه مشارکت با جعل خبر همت مضاعف می‌گمارند به هیچ عنوان مصاحبه نکرده و نمی کنم و در مورد بیانیه هم با کلیت مفاد آن موافقم”.

سایت جوان نیز به نقل از شکوری راد نوشته: “بیانیه جبهه مشارکت صحت داشته و به تایید اعضای جبهه مشارکت رسیده است”.

واکنش سه عضو جبهه مشارکت که دو تن از آنان ماه ها در بازداشت نیروهای امنیتی حفاظت اطلاعات سپاه بوده اند، در حالی مطرح شده که جوان آنلاین روز گذشته در چند گفت وگوی مجزا با همان “مقام آگاه”، همچنان مدعی جعلی بودن بیانیه حزب مشارکت شده است.

 مقام آگاه جوان آنلاین گفته است: “درارتباطی که با آقای محسن میردامادی دبیرکل حزب مشارکت و دیگر آقایان سعید شریعتی، مصطفی تاج زاده، صفایی فراهانی، عبدالله رمضان زاده و تنی دیگر از افراد موثر این حزب بر قرار شد آنان هرگونه اطلاع خود از صدورچنین بیانیه ای را تکذیب و تصریح کرده اند که چون آنان و سایر مرکزیت حزب نه در جریان این بیانیه بوده و نه آن را امضاءکرده اند، قویا برجعلی بودن آن تاکید دارند”.

این مقام آگاه جوان در حالی از سعید شریعتی به عنوان “عضو موثر جبهه مشارکت” سخن گفته که در خبری دیگر او را “عضو مستعفی و نادم حزب منحله مشارکت” خوانده است.

این مقام آگاه همچنین از “خودسری” به عنوان “بلای جان حزب مشارکت” سخن رانده و درباره شکوری راد گفته است: “ازآقای شکوری راد انتظار می رود با توجه به اینکه مرکزیت حزب هرگونه صدور این بیانیه را تکذیب می کنند و در ارتباط مجدد برقرارشده با آن ها، مجددا برجعلی بودن آن اصرار دارند، ایشان لطف کرده و اسامی امضاء کنندگان این بیانیه را رسما منتشر سازند تا مشخص شود آیا این بیانیه جعلی بوده است یا خیر؟ اظهار نظر شکوری راد در بردارنده برخی مسائل برای اعضای مرکزیت حزب بوده که آنان را نسبت به برخی خودسری های تشکیلاتی حساس تر ساخته است”.

از سوی دیگر این سایت در مطلبی به قلم سعید ترکشوند با عنوان “شریک جرم‌سازی مشارکت با بیانیه‌های جعلی” واکنشی خشمگینانه نسبت به اصرار اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت بر صحت بیانیه اخیر درباره اظهارات جنتی نشان داده و نوشته است: “افرادی چون محسن میردامادی، دبیرکل این حزب منحله، صفایی فراهانی، عبد‌الله رمضان‌زاده، سعید شریعتی و مصطفی تاج‌زاده که دو، سه روز است با قید وثیقه از زندان آزاد شده است از جمله افرادی هستند که از صدور این بیانیه بی‌اطلاعند و تأکید می‌کنند طی چند ماه گذشته هیچ گونه بیانیه‌ای از سوی این حزب و شورای مرکزی آن صادر نشده است و تمامی بیانیه‌ها جعلی است. این افراد همچنین بر این نکته تأکید کرده‌اند هر بیانیه‌ای با نام مشارکت بدون امضای شورای مرکزی فاقد اعتبار است. جالب آنکه شخص دبیرکل نیز از صدور آن بی‌اطلاع است و باید سرمنشأ آن را در اتاق‌های فکر لندن و غیره یافت”.
وی با وجود تاکید بر ادعای جعلی بودن بیانیه در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: “پس از کروبی نوبت به حزب مشارکت رسیده تا با صدور بیانیه‌ای سراسر فحاشی به سخنان آیت‌الله جنتی بتازد”.

جوان آنلاین در ادامه خشم خود ازبیانیه های جبهه مشارکت، تمامی بیانیه های اصلاح طلبان پس از 9 دی را جعلی دانسته و نوشته است: “زمستان سال گذشته و پس از حماسه 9 دی، بیانیه‌ای هم راستا با ضدانقلاب تحت عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات منتشر شد که اسم و امضای برخی از اعضای این احزاب نیز بر پای آن خورده بود اما پس از پیگیری روزنامه جوان مشخص شد بسیاری از آن اعضا از صدور چنین بیانیه‌ای به هیچ‌وجه آگاه نبودند و شورای هماهنگی ماه‌ها بود که جلسه‌ای تشکیل نداده بود و برخی از احزاب ذکر شده در بیانیه حتی دفتر کار خود را تعطیل کرده بودند.در مجموع می‌توان گفت صدور این بیانیه‌های جعلی با نیت شریک کردن سایر اصلاح‌طلبان در مطالبات توهمی سران فتنه است که توسط افراد نفوذی اتاق فتنه در این احزاب انجام می‌گیرد”.

گفتنی است یکی از علل اصلی بازداشت محسن آرمین نیز، به گفته خانم مهناز شریعتی، همسر وی، نگارش  بیانیه های احزاب اصلاح طلب بود. محسن آرمین هفته گذشته از زندان آزاد شد. 

در باره حساسیت عوامل امنیتی به بیانیه های معترضان، یکی از روزنامه نگارانی که سال گذشته مدتی را در بازداشت حفاظت اطلاعات سپاه گذرانده، به روز می گوید: “بازجوها نسبت به نامه هایی که روزنامه نگاران و یا فعالان سیاسی امضاء می کنند بسیار حساس اند. یکی از موارد اتهامی من نیز امضاء بیانیه […] بود که از نظر بازجوها جرم امنیتی محسوب می شد. حالا نسبت به بیانیه مشارکت هم همین حساسیت را نشان می دهند و بعید نیست برای منصرف کردن اعضای مشارکت با آنها تماس گرفته و تهدیدشان کرده باشند”.

در همین حال، سایت جوان آنلاین در گفت و گو با فردی به نام سیدکمال سجادی که او را دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان معرفی کرده، خواستار بازگرداندن فعالان سیاسی آزاد شده به زندان شد و نوشت: “فتنه‌گران مورد رأفت اسلامی قرار گرفتند به طوری که بسیاری از آن‌ها که به جرم خود اعتراف کردند اکنون با قید وثیقه در بیرون از زندان به سر می‌برند.”
سجادی ادامه داده: “برخی از کسانی که اکنون به قید وثیقه آزاد شدند بر رفتار گذشته خود تأکید دارند که قوه قضائیه باید به این مسئله حساس باشد چرا که مردم نمی‌پذیرند فتنه‌گران با رأفت اسلامی به مرخصی بروند و با قید وثیقه آزاد شوند اما در قبال آن اعمال مجرمانه را انجام دهند امروز برخی فتنه‌گران با قید وثیقه آزاد و بر اعمال مجرمانه تاکید دارند”.
این فرد افزوده است: “اگر قرار باشد مجرمی در بیرون از زندان جرمی را مرتکب شود که به دلیل آن به زندان رفته بود چه معنایی دارد که این فرد با قید وثیقه آزاد شود؟ قید وثیقه برای مجرمانی می‌تواند مؤثر باشد که آنها از کردار و رفتار خود پشیمان باشند نه اینکه در بیرون از زندان فتنه‌گری خود را ادامه دهند”.