علت دستگیری و زندان؛ مخالفت با اعدام در فیس‌بوک

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بی خبری از مختار زارعی و هژار محمودی‌آذر

خانواده و نزدیکان فعالان دربند کرد در مصاحبه با روز می‌گویند با گذشت دو ماه از بازداشت هژار محمودی‌آذر در مهاباد و ۲۰ روز از بازداشت مختار زارعی در سنندج، از سرنوشت و وضعیت این دو فعال مدنی و سیاسی اطلاعی در دست نیست.

مختار زارعی، فعال سیاسی روز ۲۴ اسفند ماه با حکم دادستانی در منزل بازداشت و بعد از مدتی به گفته نزدیکانش در جلسه‌ای چند دقیقه‌ای به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق نوشتن مطلبی در فیس‌بوک تفهیم اتهام شد.

او یک ماه قبل به صورت کتبی به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شده بود.

آزاد نمکی، فعال سیاسی و از نزدیکان مختار زارعی به روز می‌گوید وی روز سه‌شنبه ۴ فروردین‌ماه از زندان مرکزی سنندج به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است.

به گفته آقای نمکی خانواده موفق به تماس با وی نشده و این خبر از زندان به بیرون درز پیدا کرده است.

فرشاد مرادی وکالت مختار زارعی را به عهده گرفته اما تا کنون موفق به مطالعه پرونده موکل خود نشده است.

به گفته آزاد نمکی “مختار زارعی در یک جلسه چند دقیقه‌ای به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق انتشار مطلبی در فیس‌بوک در مورد اعدام تفهیم اتهام شده است. این مطلب در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.”

این فرد نزدیک به خانواده زارعی اما دلیل احتمالی بازداشت مختار زارعی را مباحثی می‌داند که در همایش نقش وکلای دادگستری در حقوق شهروندی و گرامیداشت شصت و دومین سالگرد استقلال کانون‌های وکلای دادگستری کشور  مطرح شده بود.

این همایش روز ۷ اسفندماه سال ۹۳ در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

یکی از نشست‌های این همایش به بررسی حقوق شهروندی اختصاص داشت که در آن صادق زیباکلام، خالد توکلی، ابراهیم اصغرزاده، جوانمیر عبداللهی و اسعد اردلان شرکت داشتند.

اما آزاد نمکی می‌گوید ‪”زمان اندکی به میهمانان همایش اختصاص داشت و بیشتر شبیه یک برنامه دولتی بود. گروسی، رئیس کل دادگستری استان کردستان حدود نیم ساعت در مورد دستاوردهای دادگستری در تامین حفاظت از حقوق شهروندان صحبت کرد که از آن استقبال نشد.”

اوکه در این جلسه حاضر بوده نقل می کند که ابراهیم اصغرزاده در اعتراض به این سخنان گفته: “چطور به مقامات قوه قضاییه تبریک بگوییم در حالیکه هنوز برای کشته شدن روزانه کولبران در مرزها جلسه ای تشکیل نشده است.”

این سخنان با تشویق شرکت‌کنندگان در جلسه و اعتراض رئیس کل دادگستری کردستان روبرو شد.

مختار زارعی هم در این جلسه گفته است: “آقای گروسی نیم ساعت صحبت کرد کسی حرفش را قطع نکرد. اگر حالا هم می‌تواند صحبت کند ما خواهان وقت برای اظهار نظر هستیم.”

به گفته آزاد نمکی در حاشیه این جلسه میان اصغرزاده و گروسی درگیری لفظی هم پیش آمد: “بعد از این جلسه انتظار انتقام‌گیری داشتیم. بخصوص که مختار یک بار دیگر در جریان جمع آوری امضای نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی جهت جلوگیری از اعدام حبیب‌الله لطیفی بازداشت و محکوم شده بود؛ حکمی که بر خلاف میل مقامات قضایی کردستان در دیوان عالی کشور نقض شد.”

مختار زارعی که  از بیست روز پیش بازداشت شده تا کنون موفق به تماس و ملاقات با خانواده و بستگان خود نشده است. وی از اعضای سابق اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد و جبهه متحد کرد است که در سال ۸۸ هم در جریان برگزاری مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف‌اللهی بازداشت و پس از ۳ ماه در سال ۸۹ با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

زارعی در ‌‌نهایت سال ۹۰ به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

بازداشت‌های خانوادگی

در ادامه بازداشت و بلاتکلیفی فعالان کرد، خانواده هژار محمودی‌آذر، فعال مدنی و محیط زیستی کردستان می‌گویند از زمان بازداشت او تا کنون اطلاعی از سرنوشت وی ندارند.

هژار محمودی‌آذر روز ۱۶ بهمن ماه ۹۳ به همراه دو فعال دانشجویی به نام های سوران آذربار، دانشجوی علوم سیاسی مهاباد و وفا آذربار دانشجوی دانشگاه ارومیه از طرف نیروهای وزارت اطلاعات در مهاباد بازداشت شدند.

شیرکو محمودی‌آذر برادر هژار در مصاحبه با روز می‌گوید: به جز اینکه مطلع شده‌ایم از طرف اداره اطلاعات ارومیه بازداشت و در همان اداره نگهداری می‌شود اطلاع دیگری از وضعیت برادرم نداریم. از وضعیت وفا و سوران آذربار هم خبری در دست نیست.

او می‌ افزاید هژار محمودی آذر بعد از مراسم ۱۳ بدر سال ۹۳ هم یبه همراه دیگر برادرش به اتهام شرکت در مراسم نوروز به مدت سه هفته بازداشت شده بود.

در تابستان همان سال نیز هژار بار دیگر به همراه برادر و پدرش بازداشت شد.

به گفته شیرکو محمودی آذر آن مزمان پدرش به مدت ۲۱ روز بازداشت بود و برادرانش هم بعد از یک ماه با ضمانت ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد  و بعدا در دادگاه تبرئه شدند.