جانشین روحانی در مجمع: وزیر قتل‌های زنجیره‌ای

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نجف آبادی تنها گزینه ریاست مرکز تحقیقات استراتیژیک

مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تائید گفتگوی آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی و قربانعلی دری نجف آبادی برای سپردن ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک این مجمع، از احتمال صدور حکم برای این عضو سابق کابینه اول خاتمی طی هفته جاری خبر داده است.

 بعد از منتفی شدن حضور محمدرضا عارف در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، هفته گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند هاشمی رفسنجانی برای تصدی کرسی ریاست این مرکز رایزنی‌هایی با قربانعلی دری‌نجف‌ آبادی صورت داده است.

در شهریور ماه پس از دیدار محمد رضا عارف و هاشمی رفسنجانی گزارش شد که عارف در این دیدار پیشنهاد هاشمی برای ریاست مرکز  تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را پذیرفته است. گرچه عارف در مصاحبه با خبرنگاران احتمال انتصاب خود را نه تائید و نه تکذیب کرده، اما با اعلام مدیرکل روابط عمومی مجمع به نظر می‌رسد احتمال انتخاب او منتفی شده باشد.

عارف که نامزد اصلاح طلبان در انتخابات اخیر بود و در ادامه از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد، در چند دوره اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده است.

 اما اینک رضا سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تائید دیدار هاشمی و دری نجف‌آبادی در خصوص ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک اعلام کرد: “صحبت‌هایی در این خصوص انجام شده است اما هنوز موضوع نهایی نشده و حکمی صادر نشده است.”

این مقام اداری مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سئوال خبرگزاری مهر مبنی بر احتمال صدور حکم طی هفته جاری از سوی هاشمی رفسنجانی گفته است: “با توجه به صحبت های انجام شده این احتمال وجود دارد.”

خبرگزاری فارس هم روز سه شنبه، ۳۰ ام مهر ماه گزارش داد که “طی توافقات اولیه با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و در صورت توافق نهایی از سوی دو طرف، قرار است حکم وی تا پایان هفته جاری صادر شود.”

 

چه کسی جانشین روحانی می‌شود؟

پیش از این ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عهده حسن روحانی، رئیس فعلی جمهوری اسلامی بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد و انتخاب روحانی، جانشین وی در این سمت تعیین نشده بود.

نام دری نجف آبادی برای جانشینی حسن روحانی در حالی منتشر شده که به گفته سلیمانی او تنها گزینه برای تصدی این سمت است و فعلا گزینه دیگری برای بر عهده گرفتن این مسئولیت مطرح نیست.

مرکـز تحقیقـات استـراتـژیـک با هدف تدوین و تنظیم استراتژی های جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف، در سال ۱۳۶۸ تشکیل شد. آنطور که در شناسه پایگاه الکترونیکی این مرکز آمده وظیفه آن انجام مطالعات استراتژیک در زمینه‌های مختلف بین‌المللی، سیاسی،‌اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی است.

این مرکز تا سال ۱۳۷۶ در زمره یکی از مؤسسات تابعه نهاد ریاست جمهوری بود، اما در این سال براساس مصوبه شورای عالی اداری از نهاد ریاست جمهوری جدا شد و به عنوان مرکزی تحقیقاتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوست.

قربانعلی دری نجف آبادی که اینک از او به عنوان تنها گزینه این مرکز نام برده می شود، در حال حاضر از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که توسط رهبر جمهوری‌اسلامی انتخاب می‌شوند.

 

نقش دری نجف آبادی در قتل های زنجیره‌ای

نجف آبادی، پیش از اعلام کابینه روحانی از سوی روزنامه آرمان به عنوان گزینه احتمالی برای ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده بود.نمایندگی مجلس، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دوم و پنجم، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور و وزارت اطلاعات در کابینه اول خاتمی از جمله سوابق دری نجف‌آبادی است.

پس از قتل‌های زنجیره‌ای و افشای نقش “عناصر خودسر وزارت اطلاعات” دراین قتل‌ها، قربانعلی دری نجف‌آبادی از وزارت اطلاعات کناره گیری کرد و جای خود را به حجت السلام یونسی داد.

قتل‌های زنجیره‌ای نامی است که رسانه ها در پاییز سال ۱۳۷۷ برای قتل شماری از روشنفکران و دگراندیشان برگزیدند.

نجف‌آبادی سال ۷۶ پس از یک کشمکش طولانی بر سر انتخاب وزیر اطلاعات بین محمد خاتمی و رهبر جمهوری اسلامی به عنوان وزیر اطلاعات انتخاب شد.

 بعدها متهمان قتل‌های زنجیره‌ای در دادگاه گفتند که برخی از این قتل‌ها را با حکم او انجام داده‌اند و این در حکم دادگاه نیز آمده است.

 شیرین عبادی وکیل بازماندگان داریوش و پروانه اسکندری و همچنین پرستو فروهر، در اظهاراتی جداگانه گفته اند در پرونده مربوط به قتل های زنجیره ای علاوه بر نام سید مصطفی کاظمی و مهرداد عالیخانی، عاملان اصلی و دیگرانی که محکوم شدند نام دری نجف آبادی هم در زمان وقوع قتل‌ها به چشم می‌خورد.