آداب نماز جمعه

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

در راستای اینکه نماز جمعه این هفته یک اجتماع است که سی سال است حکمش را وزارت کشور صادر کرده و امت شهید پرور و غیره( فعلا سبزها شهید پرور هستند) در آن شرکت می نمایند و آقای موسوی هم اعلام کرده در نماز جمعه ای که مردم شرکت می کنند حضور پیدا می کند و با توجه به اینکه مردم اطراف تهران و کرج و غیره هم لازم است در این فریضه حاضر شده و بخاطر اینکه تلویزیون تصاویرش را برای عمه جان مجتبی که چند سالی در عراق آب شور بغداد در معیت مسعود رجوی می خورد، پخش نکند، بر کلیه سبزها لازم است که دوربین و موبایل و سایر موارد فراموش نشود و تصاویر آن را برای همدیگر بفرستند، در کل از همه سبزها دعوت می کنیم با همان جمعیت چهار پنج میلیونی شرکت کنند و آن صد هزار نفری که ریگ ته جوی نماز جمعه هستند، ببینند جمعیت میلیونی یعنی چی. در همین راستا به برخی سووالات پاسخ داده می شود.

 

نماز جمعه چیست؟

نماز جمعه یک فریضه الهی است، که این فریضه الهی مثل سایر چیزهای الهی دیگر از جمله رای ملت که حفظ آن توسط دولت از فرایض الهی است، به سرقت رفته است، نماز جمعه نیز از سالها قبل توسط برادران حزب الله مورد دستبرد قرار گرفته و برای مسلمانانی که دوست دارند این فریضه الهی را انجام بدهند، فعلا در شرایط غیبت بسر می برد.

 

آیا رفتن به نماز جمعه برای کسانی که اهل نماز نیستند، فریضه الهی است؟

مسلما نه، چون فریضه الهی زمانی اتفاق می افتد که آدم به آن اعتقاد داشته باشد، اما اگر آدم به آن اعتقاد نداشته باشد، می تواند این کار را بکند، منتهی بعدش وقتی به خانه برگشت به جای آن می تواند یک فیلم درست و حسابی تماشا کند که اثر آن کمرنگ شود. اصولا نماز جمعه یک آئین سیاسی عبادی است که اگر قرار باشد سبز بشود، ممکن است آدمی که فرایضش را به جا نمی آورد، در آن چیزهای دیگری بجا بیاورد.

 

آیا نرفتن به نماز جمعه سبز مباح است

رفتن به نماز جمعه سبز واجب تخییری است، یعنی حالشو می برید و اهل نماز و روزه هستید شرکت کنید، اما اگر یک سبز اهل نماز نباشد، می تواند در همان اطراف یک لنگی حاضر شده و پس از پایان نماز در بلوار کشاورز و غیره حضور فعال داشته باشد. بنا براین نرفتن به نماز مباح است، ولی گیر دادن به اینکه نمی رم ضدحال مکروه است.

 

شرایط امام جمعه چیست؟

امام جمعه باید عادل باشد، سفیه نباشد، عاقل و بالغ باشد و یک تفنگ هم در دست داشته باشد. ضمنا باید یک آقایی به او گفته باشد “ شما این هفته نماز بخون” پس نتیجه می گیریم که اگر امام جمعه عادل باشد احتمالا یا مثل منتظری او را در حصر نگه می دارند، یا مثل کدیور می اندازند زندان، یا مثل صانعی ممنوع التصویر می کنند، یا مثل هاشمی بی آبرو می کنند.

 

علت اینکه امام جمعه تفنگ در دستش می گیرد چیست؟

برای حفظ وحدت بین مسلمین.

 

وزیر شعار کیست؟

یک آقایی که نیات درونی آدمها و خواسته های آنها را از پشت بلندگو اعلام می کند، تا مردم با تکرار آنها بفهمند که خواسته های شان چیست. در نماز جمعه نوع سبز وظیفه وزیر شعار بین مردم تقسیم می شود تا هرکسی همان شعاری را که دوست دارد بدهد و همه چیز همانطوری بشود که مردم دوست دارند بشود.

 

چرا قبل از نمازجمعه یک نفر سخنرانی می کند؟

برای اینکه ده نفر نمی توانند سخنرانی کنند و کسی هم نمی تواند آواز بخواند( آن جایی که ده نفر در آن آواز می خوانند اسمش فستیوال یا کنسرت است.)

 

چرا نماز جمعه واجب است؟

غلط کرده هر کی گفته نماز جمعه واجب است. نماز جمعه واجب تخییری است، یعنی همان حالشو ببر، اگر دوست داشتید و حالشو می بردید می روید نماز جمعه.

 

صفوف نماز جمعه چطوری است؟

بطور طبیعی دشمن شکن است، اما اگر سبزها نماز جمعه بخوانند ممکن است دشمن شاد کن یا همینجوری بشود.

 

رسانه ملی چطور می فهمد نماز جمعه فردا با حضور میلیونها نمازگزار برگزار می شود؟

چون خیلی زرنگ و با شعور است و آی کیو بالاست و می تواند همه چیز را حدس بزند.

 

اگر کسی نماز بلد نباشد و به نماز جمعه برود چکار می کند؟

در ایران این امکانپذیر نیست، چون بطور طبیعی بچه ها بعد از اینکه رفتند مدرسه نماز را یاد می گیرند، در خارج هم نماز جمعه برگزار نمی شود، در موارد خاص هم ممکن است کسی نماز جمعه بلد نباشد، ولی وقتی رفت آنجا حرکاتش را یاد می گیرد و اذکار را هم نمی خواند، بلکه به جای آن می گوید “ مامور ضد شورش، این محمودو بشورش” یا در هنگام قنوت می خواند” خدایا می شه زودتر شر اینها رو از سر ما کم کنی” یا در حالات دیگر با خودش پچ پچ می کند.

 

اگر امام جمعه عادل نباشد چه اتفاقی می افتد؟

می شود ولی فقیه و بقیه امام جمعه هایی که عادل نیستند و رئیس جمهور را تعیین می کند.

 

در چه شرایطی خواندن نماز وحشت در نماز جمعه لازم می شود؟

در حالتی که ماموران ضدشورش اطراف محل برگزاری نماز جمعه را گرفته باشند.

 

در چه شرایطی نماز میت بعد از نماز جمعه واجب می شود؟

وقتی که آیت الله جنتی امام جمعه باشد و بعد از دو دور کیلومتر صفر کردن هنوز هم بخواهد نماز بخواند و وسطش یکباره ریق رحمت را سر بکشد( جام زهر سابق)

 

حکم داشتن شال یا روسری یا دستبند سبز در نماز جمعه چیست؟

بهتر است آن را حتی به محرم هم نشان ندهد و وقتی مطمئن شد که “ گل پری جون” همه آن را بیرون بیاورند و یک دفعه سبز بشود.