کناره‌گیری مشایی از سیاست به‌خاطر احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حامیان رییس دولت سابق خبر دادند

در حالی که در چند ماه گذشته زمزمه حضور مجدد محمود احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی وجود داشته یک سایت حامی رییس دولت سابق به نقل از  اسفندیار رحیم‌مشایی نوشت که او از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده تا مشکلات اصول‌گرایان با احمدی‌نژاد حل شود.

وب‌سایت متین‌نیوز،‌با انتشار خبری اختصاصی به نقل از “یکی از حاضران”  در دیدار رحیم‌مشایی با “تعدادی از حامیان آقای احمدی‌نژاد” از قول مشایی نوشت: “در یک سال اخیر برای ایجاد انسجام میان احمدی‌نژادی‌ها برای همیشه از سیاست کنار کشیدم. اگر جبهه پایداری و حزب‌اللهی‌ها به دلیل نزدیکی من با آقای احمدی‌نژاد از ایشان حمایت نمی‌کنند من از همین امروز اعلام کناره‌گیری از ایشان می‌کنم”.

مشایی دلیل این تصمیم خود را نیز چنین شرح داده: “متاسفانه تفرق و سرخوردگی‌های ایجاد شده در اردوگاه حامیان آقای احمدی‌نژاد به نفع جریان هاشمی تمام شد و ما باید مانع ادامه این وضع شویم”.

در سال‌های گذشته اصول‌گرایان همواره از حضور مشایی در کنار احمدی‌نژاد به عنوان یکی ازدلایل “انحراف” رییس دولت‌های نهم و دهم یاد کرده‌اند. مشایی با وجود حمایت‌های احمدی‌نژاد، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد.

او اکنون درباره حضور خود در سال‌های گذشته در عرصه سیاسی گفته است: “امروز که به حوادث ۵ سال اخیر نگاه می‌کنم با خود می‌گویم  همان موقع که رهبر معظم انقلاب در پندی حکیمانه معاون اولی این‌جانب را موجب سرخوردگی دوست‌داران آقای احمدی‌نژاد خواندند دیگر به مصلحت نبود که این‌جانب در صحنه و در کنار آقای احمدی‌نژاد بمانم و حتی کاندیدای ریاست جمهوری شوم”.

این البته چندمین بار در یک سال اخیر است که چنین اخباری منتشر می‌شود. تاکنون چندین بار بعضی از اشخاص و گروه‌های اصول‌گرا، خبر از جدایی احمدی‌نژاد و رحیم‌مشایی داده‌اند.

از جمله چند ماه پیش داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد - که از منتقدان اوست ـ- گفته بود احمدی‌نژاد “اینها را ریخته دور و مشایی و بقایی را دک کرده است”. داوود احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که این خبر را از “یکی از نزدیکان محمود” شنیده،در عین حال  اضافه کرده بود که “من باورم نمی شود”.

اصول‌گرایان طی سال‌های گذشته بارها نسبت به حمایت محمود احمدی‌نژاد از رحیم‌مشایی و رابطه‌ی نزدیک این دو تن اعتراض کرده‌اند. به عقیده‌ی آن‌ها، بسیاری از مشکلاتی که دولت احمدی‌نژاد با آن روبه‌رو شد، به اسفندیار رحیم‌مشایی و نزدیکان وی باز می‌گشت.

اصول‌گرایان از این مجموعه با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند. طی سال‌های گذشته چندین بار افراد نزدیک به مشایی بازداشت و از آن‌ها بازجویی شد. در برخی از پرونده‌های قضایی، نظیر فساد سه هزار میلیارد تومانی، بارها نام مشایی و نزدیکان وی مطرح شده بود.

رحیم‌مشایی برای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری هم کاندیدا شد، اما صلاحیت وی برای حضور در انتخابات توسط شورای نگهبان رد شد. غلام‌حسین کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان، بعدها گفت که احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت مشایی جلسه‌ای با احمد جنتی، دبیر این شورا، برگزار کرد؛ جلسه‌ای که در نهایت منتج به نتیجه خاصی نشد و رحیم‌مشایی امکان حضور در انتخابات را پیدا نکرد.

با این حال این اخبار هیچ‌گاه با تایید محمود احمدی‌نژاد مواجه نشده. خردادماه گذشته سایت جهان‌نیوز -ـ نزدیک به علی‌رضازاکانی -ـ نوشته بود که احمدی‌نژاد در جمعی درپاسخ به سوالی پیرامون نظرش درباره مشایی،‌ گفته بود: “این را که خودتان می دانید، من یعنی مشایی و مشایی یعنی من”.

این بار اما خبر کناره‌گیری مشایی به شکل تلویحی توسط نزدیکان احمدی‌نژاد تایید شده. عبدالرضا داوری، از حامیان رسانه‌ای احمدی‌نژاد، در این‌باره به خبرگزاری آریا گفته: “کاملا روشن است که آقای مشایی از فضای سیاسی کشور کناره‌گیری کرده‌اند. تردیدی نیست که آقای مشایی هیچ برنامه‌ای برای فعالیت‌های سیاست ندارند و ازاین فضا فاصله گرفته‌اند”.

هم‌زمان بهمن شریف‌زاده، از روحانیان حامی مشایی و احمدی‌نژاد، در گفت‌وگویی با وب‌سایت نامه‌نیوز، با اشاره به این‌که رای مردم به حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ “رای به مخالفت با احمدی‌نژاد نبود بلکه نه به اصول‌گرایان بود”، اضافه کرد: “عده‌ای می‌گویند احمدی‌نژاد در حال نزدیکی به اصول‌گرایان است و عده‌ای می‌گویند وی در حال نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان است! این در حالی است که هیچ یک از این تحلیل‌ها درست نیست و تنها یک بازی سیاسی است. احمدی‌نژاد مبانی و اصول خود را دارد و نه به اصول‌گرایان ربطی دارد و نه به اصلاح‌طلبان”.

طی هفته‌های گذشته بحث بازگشت محمود احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی جمهوری اسلامی، جدی‌تر از همیشه شده. رسانه‌های اصول‌گرا عکس‌هایی از حضور مردم مقابل منزل رییس دولت‌های نهم و دهم منتشر کردند و سپس خبر از دیدار حامیان اودر ۲۸ استان با احمدی‌نژاد دادند.

به گزارش رسانه‌های اصول‌گرا، حامیان و اطرافیان احمدی‌نژاد قصد دارند با شعار “بهار از بهارستان می‌گذرد” در انتخابات مجلس شرکت کنند. اما هدف آن‌ها نه تنها انتخابات مجلس، بلکه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ هم هست. واژه “بهار”، کلیدواژه اصلی شعارهای انتخاباتی اسفندیار رحیم‌مشایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ بود. گرچه صلاحیت رحیم‌مشایی در آن انتخابات تایید نشد، اما این شعار به شعار اصلی حامیان و طرفداران احمدی‌نژاد تبدیل شد.

حامیان محمود احمدی‌نژاد طی ماه‌های گذشته فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند. آن‌ها علاوه بر راه‌اندازی چند سایت خبری، اقدام به راه‌اندازی روزنامه‌ای اینترنتی با عنوان “هما” کرده‌اند.

روزنامه کیهان اوایل ماه جاری درباره این روزنامه اینترنتی و اعضای آن نوشته بود: “بر اساس شاهدان موثق یکی دو نفر از مدعیان همراهی با احمدی‌نژاد که گروهی موسوم به هما را راه‌اندازی کرده‌اند (مانند عبدالرضا. د) از عناصر نزدیک به اصلاح‌طلبان و مدعی توبه از دوم خرداد هستند، اما در عمل خوراک تبلیغاتی خبرگزاری‌ها و نشریات اصلاح‌طلبان را در وقت نیاز تامین می‌کنند”.

چند هفته پیش عبدالرضا داوری، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، در صفحه توییتر خود “لیست کابینه احتمالی دولت دوازدهم” را هم منتشر کرد؛ لیستی که از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده بود. داوری پیش از این نیز نوشته بود احتمال دارد روحانی در سال ۹۶ دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دهد.

پیش از این و پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، برخی اصول‌گرایان گفته بودند او دیگر اجازه حضور در هیچ انتخاباتی در جمهوری‌اسلامی را نخواهد داشت.