یک گروگان گیری تازه؟

نویسنده

رابین رایت

ایالات متحده آمریکا دیروز پیامی رسمی به ایران در باره سرنوشت مامور سابق اف.بی.آی. فرستاد که بنا به گفته مقامات آمریکائی از ایران بازدید میکرده و از 8 مارس تا کنون خبری از او در دست نیست.

این مامور، که نام او عنوان نشده، برای کار خصوصی به ایران رفته، اما ایالات متحده اکنون نگران سرنوشت اوست و به همین دلیل وزارت امور خارجه از طریق سفارت سویس در تهران با ارسال درخواستی رسمی، تقاضای اطلاعاتی در باره او کرده است. سفارت سویس از سال 1980 حافظ منافع آمریکا در ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، شان مک کورمک، گفت: “او یک شهروند آمریکایی است که برای یک کار خصوصی به ایران رفته، و ما اکنون به دنبال خبری در مورد سلامتی و محل اقامت او هستیم. ما نمیدانیم او کجاست. ما اطلاع موثقی در باره او نداریم. اما گمان نمیکنیم که او را گروگان گرفته باشند.”

مقامات آمریکائی همچنین گفتند که وزارت امور خارجه که با خانواده و کارفرمای او در تماس است، سعی کرده تا رد حرکت او را در دو هفته گذشته پیگیری کند. آمریکائی گمشده از جزیره کیش بازدید میکرده و از امارات متحده عربی به ایران رفته است.

اف.بی.آی. و وزارت امور خارجه تاکید میکنند که این فرد برای دولت آمریکا یا هیچ یک از سازمانهای دولتی این کشور کار نمیکرده است. مقامات مربوط میافزایند که تخصص این فرد در اف.بی.آی. مربوط به ایران نمیشده است.

به گفته سخنگوی اف.بی.آی. جان میلر، این مامور سابق تجربه ای طولانی در تحقیق پیرامون جنایت سازمان یافته در آمریکا داشته است. او مردی میانسال است که ده سال پیش از اف.بی.آی. بازنشسته شده و برای یک شرکت خصوصی کارهای تحقیقاتی انجام میداده است. به گفته مقامات، او به عنوان مامور اف.بی.آی. هرگز ماموریتی در زمینه تروریسم یا مسائل خاورمیانه نداشته است.

وزارت امور خارجه اعلام کرده که این مامور گمشده به ملاقات مردی رفته بوده تا ترتیب مصاحبه یا مصاحبه هایی را در مورد یک پروژه مربوط به یک کتاب و یک فیلم مستند ساخته یک تولید کننده مستقل و یک نویسنده را بدهد که گفته میشود کانادایی است. یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته که این مرد گمشده، دوندگی های یک پروژه کاملا “بی خطر” را انجام میداده “که ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.” این مقام اضافه کرده است: “این مرد در یک ماموریت خصوصی کاملا بی خطر بوده است.” این مقام آمریکایی گفت، که احتمالا او کارهایی در ارتباط با شرکت مشاوره ای خودش نیز انجام داده است.

مک کورمک گفت که وزارت امور خارجه همه ساله خبر گمشدن دو یا سه آمریکائی را در ایران دریافت میکند. اگرچه هر یک از این موارد ویژگی های خودش را دارد، اما در بیشتر مواقع معلوم میشود که شخص گمشده توریستی بوده که با خانواده اش تماس نگرفته است. با این وجود یک مقام آمریکائی گفت که این مورد از جمله موارد فوق نیست.

مقامات آمریکائی میگویند این مورد ارتباطی با دستگیری 15 ملوان و تفنگدار دریائی بریتانیایی در 23 مارس در خلیج فارس ندارد. اما به هر حال آمریکا دارای سوابقی طولانی در زمینه گروگانگیری ماموران خود در ایران است.

منبع: واشنگتن پست