ایران به اسرائیل حمله نمی کند اما ماشه را می کشد

نویسنده

» نظریات مشاور اوباما در موندووایس

لستر کراون، میلیاردر اهل شیکاگو و مشاور اوباما در امور یهودیان و رهبران اسرائیل می گوید مطمئن است که اوباما درصورت دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوی آن را خواهد گرفت؛ حتی اگر ایران از سلاح اتمی علیه اسرائیل استفاده نکند.

کراون 88 ساله است و بندرت در برابر رسانه ها ابراز عقیده می کند. او یک انساندوست واقعی و مشاور اوباما است. او که روز 2 ژوئیه در جریان فستیوال عقاید در آسپن با جفری گلدبرگ، روزنامه نگار سرشناس در زمینه اسرائیل و یهودیان مصاحبه می کرد، اعتراف کرد که گاهی اوقات مجبور است نظرات اوباما را برای رهبران اسرائیل تفسیر کند.

کراون، تشکیل اسرائیل را یک معجزه می داند و می گوید که اسرائیل برای من هشتمین عجایب دنیا نیست بلکه یک معجزه است. گلدبرگ که یک بار به اسرائیل مهاجرت کرد و به خدمت سربازی رفت با لحنی ستایش آمیز درمورد کراون می گوید: “شما لسترکراون هستید، هیچ کس در مورد وفاداری و خدماتی که به اسرائیل کردید، تردید نمی کند.”

 

گلدبرگ: من می دانم که شما با رئیس جمهور آمریکا در مورد مسئله ایران صحبت می کنید. من می دانم شما در مورد ایران با رهبران اسرائیل هم حرف زده اید.

کراون: درست است.

 

گلدبرگ: درواقع من می دانم که رهبران اسرائیل نزد شما آمده و از شما خواسته اند در مورد طرزفکر اوباما در برخی موارد، برایشان توضیح بدهید. پس لطفا در مورد طرز فکر اوباما در مورد سیاست خارجی و امنیت ملی در مورد خاورمیانه در دوسال آینده، توضیح بدهید. آیا فکر می کنید اگر بر او فشار وارد شود او دستور حمله به تاسیات اتمی ایران را صادر می کند؟

کراون: تا آنجایی که من می دانم، پاسخ به سئوال شما “آری” است و می دانم که در این مورد در اقلیت هستم. من فکر می کنم که دو مسئله وجود دارد. به عقیده من اسرائیلی ها در حال حاضر، تصمیم گیری را به آمریکایی ها سپرده اند و از این تصمیم غافلگیر می شوند. فکر می کنم دیگر زمان آن گذشته است که اسرائیل فکر می کرد نیروی هوایی اش با حمله به اهداف از پیش تعیین شده می تواند ضربه ای را که به نظرش سودمند بود، بزند.

برنامه اتمی ایران از ابتدا تا امروز همین بوده، از موشک ها گرفته تا سانتریفیوژ ها،و تسلیحاتی شدن این برنامه نشان می دهد که آنها به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده اند. آنها بسیار نزدیک شده اند. حالا دیگر نمی دانیم که تا دستیابی به سلاح اتمی، دوماه مانده است یا شش ماه یا یک سال، من مسلما چیزی در مورد این موضوع نمی دانم.

 

گلدبرگ: اما شما اطمینان دارید که پرزیدنت اوباما بر این مسئله اشراف دارد؟

کراون: افکار عمومی آمریکا به عقیده من در این مرحله هیچ کاری با مسئله خاورمیانه ندارد. آنها دوست دارند که این موضوع حل بشود. آنها دوست دارند که این مشکلات از میان برداشته شود. آنها دلایل خوبی دارند. افکار عمومی آمریکا بعد از عراق و افغانستان، نمی خواهد هیچ عملیات نظامی در خاورمیانه صورت بگیرد. من فکر می کنم اوباما در لحظه ای که باید، جلوی آن را خواهد گرفت. سئوال واقعی این است که این اتفاق به موقع می افتد یا با یک روز تاخیر عملی می شود؟

 

گلدبرگ: سئوال آخر و شاید دشوارترین سئوال من این است: کدامیک تهدید بزرگ تری برای اسرائیل محسوب می شود، برنامه اتمی ایران یا سیاست های اسرائیل در قبال کرانه باختری که ممکن است به مشروعیت اسرائیل ضربه بزند و این درحالی است که در ده های پیش رو اکثریت با یهودیان خواهد بود؟

کراون: مسئله ایران باید حل شود. این اتفاق باید بیافتد، اگر ایران سلاح اتمی داشته باشد، به عقیده من از آن علیه اسرائیل استفاده نخواهد کرد،اما تبدیل به قلدر منطقه خواهد شد و به حزب الله دستور حمله به اسرائیل را خواهد داد. بهتر است بگوییم این دستور را هر دوسال یک بار تکرار خواهند کرد.و با توجه به یک دهه ای که درنظر گرفته بودید، چیزی از اسرائیل باقی نمی ماند. پس این موضوع باید با جدیت حل بشود.بعد از این موضوع، باید مشکل داخلی حل بشود. اسرائیل باید مشکلات داخلی اش را حل کند. مشکل ساکنان کرانه باختری و وضعیت اولترا متعصبین یهودی باید حل شود. نمی توان اجازه داد که این وضعیت ادامه پیدا کند زیرا منجر به زنگ زدن بدنه کشور از داخل و سپس همه کشور خواهد شد.

موندو وایس، 22 ژوئیه