نقدی: چیزی به نام حقوق بشر در جهان نداریم

نویسنده
مهشید برومند

» مجرم مدعی شد

محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج و از کسانی  که در موارد زیادی به نقض حقوق بشر و شکنجه بازداشت شدگان در پرونده های مختلف متهم بوده و حتی به عنوان مجرم شناخته شده است طی اظهاراتی مدعی شد که “ما چیزی به نام حقوق بشر در جهان نداریم، چرا که آنها از حقوق ظالمان دفاع می کنند.”

فرمانده بسیج روز گذشته در همایش ائمه جماعات استان قم  در این باره گفت:” نهاد حقوق بشری در دنیا نداریم، همه آنها حقوق ظلم و ظالمین هستند و این نهادها را برای فریب مردم دنیا درست شدند.  حوادث اخیر کشورهای اسلامی ثابت کرده است که چیزی به نام حقوق بشر در دنیا وجود ندارد.”

این گفته های محمدرضا نقدی درباره حقوق بشر و نهادهای مدافع آن در شرایطی است که وی از سوی فعالین حقوق بشر در ایران و همچنین نهادهای بین المللی در سالیان اخیر به موارد متعدد نقض حقوق بشر متهم شده است. او حتی در مقام مسئول حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، در جریان پرونده موسوم به “شهرداران” که طی آن شهرداران مناطق مختلف تهران بازداشت و به فساد مالی متهم شده بودند،به علت شکنجه متهمان  این پرونده در “بازداشتگاه وصال”  از سوی دادگاه نظامی مجرم شناخته  و به 8 ماه حبس قطعی محکوم شده بود.

نقدی  در ماجرای ۱۸ تیر ـ حمله به کوی دانشگاه تهران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی ـ نیز یکی از فرماندهان سرکوب دانشجویان بود.

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل  در ماه مارس سال 2008 نام محمدرضا نقدی را به دلیل تلاش برای شکستن تحریم های بین المللی برعلیه ایران در فهرست افراد شامل تحریم قطعنامه 1803 این شورا قرار داد.

درماه آوریل سال جاری نیز اتحادیه اروپا اسامی 32 نفر از فرماندهان نهادهای نظامی و مقامات قضایی را به عنوان ناقضان گسترده حقوق بشر در ایران منتشر کرد که نام محمدرضا نقدی هم در میان آنان بود. اتحادیه اروپا در این بیانیه  درباره محمدرضا نقدی نوشته بود که” وی به عنوان فرمانده بسیج، از نیروهای بسیجی برای سرکوب خشونت‌بار اعتراض‌های روز عاشورا سال 88 سوء استفاده کرد که در نتیجه این خشونت‌ها، 15 نفر کشته و صدها نفر بازداشت شدند. وی پیش از انتصاب به عنوان فرمانده بسیج در اکتبر سال 2009 مسئول واحد اطلاعات بسیج بود که از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات نیز بازجویی می‌کرد.”

با این حال محمدرضا نقدی در اظهارات روز گذشته خود با اشاره به اینکه «انقلابیون کشورهای اسلامی از تظاهرات مردم کشورهای دیگر به نفع آنها دلگرم می‌شوند» افزود:” همین که انقلابیون توانستند ایستادگی کنند و بر روی اهداف‌شان پافشاری و مقاومت کنند بزرگ‌ترین حرکت الهام بخش را انجام داده‌اند. کشورهای اسلامی هم تا حکام آنها اسلامی نشوند دچار همین گرفتاری‌ها خواهند بود.”

این گفته های محمدرضا نقدی در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته وزارت کشور با درخواست مجوز رهبران جنبش سبز برای راهپیمایی 25 بهمن ماه در حمایت از قیام مردم تونس و مصر مخالفت کرد و نیروهای تحت امر محمدرضا نقدی در بسیج در کنار نیروهای امنیتی و انتظامی به سرکوب راهپیمایان پرداختند؛سرکوبی که در تهران به کشته شدن چند تن از جمله دو دانشجو به نام های محمد مختاری و صانع ژاله ختم شد.

از زمان فرماندهی محمدرضا نقدی در بسیج، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و تعدادی از شاگردان وی  در قالب طرح هایی به نام “بصیرت افزایی” در شهر قم جلسات توجیهی برای فرماندهان این نیروی شبه نظامی و دیگر نیروهای آن برگزار می کنند.

محمدتقی مصباح یزدی نیز در این جلسات به توجیهات دینی فرماندهان و اعضای بسیج برای جایز دانستن سرکوب مردم معترض می پردازد. او از جمله در پاییز سال 88 همزمان با تغییر فرماندهی بسیج در جمع فرماندهان سپاه و بسیج گفته بود:” اگر کسی عمدا و با آگاهی، قصد ضربه زدن به دین و مسلمانان را دارد، باید با او با صلابت و قاطعیت برخورد کرد و کسی حق ندارد بگوید در این مورد نیز باید مدارا شود.”

وی همچنین اعلام کرده بود که “در اجرای حدود الهی جای رافت نیست و همان‌گونه که نباید از حدود الهی تجاوز شود، نباید در اجرای آن‌ها کوتاهی شود.”

وی همچنین با انتقاد ازموضوعاتی همچون”رعایت حقوق بشر در اسلام” تاکید کرده بود:” دشمنان برای ترویج این نوع فرهنگ حتی به دین اسلام استناد کرده و اسلام را دین‌مدارا و تسامح و تساهل معرفی کردند. از طرف دیگر به مذمت خشونت‌طلبی پرداخته و حرکت خود را هم‌سو با دین جلوه دادند و در نتیجه با استفاده از ابزار و الفاظ زیبا شبهات شیطانی خود را القا کردند.”