شش مفسد اقتصادی در هفت سال

نویسنده

اسفندیار صفاری

در حالیکه در یک سال و نیم گذشته بیش از هر زمان دیگری مقامات دولتی از مبارزه با فساد اقتصادی سخن گفته اند، در روزهای اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن راه اندازی سایتی با عنوان”اقتصاد پنهان” اقدام به انتشار عکس و مشخصات “شش نفر” تحت عنوان مفسد اقتصادی کرد. سر سلسه این مفسدان هنوز و همچنان شهرام جزایری عرب است.

از زمان انتصاب سردار محمدرضا نقدی، فرمانده اسبق حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ،بسیاری از کارشناسان به کار گیری خشونت در این بخش را پیش بینی می کردند. خشونتی که سردار نقدی تنها آن را در برخورد با قاچاقاچیان خرده پا و کارگران و باربران به نمایش گذاشته است. از جمله جریان درگیری ماموران تحت امر ستاد قاچاق کالا و ارز بندر دیلم با کارگران که به مرگ یک کارگر و مجروح شدن چند تن دیگر منجرشد. اخبار مشابهی هم از مرزهای غربی و جنوبی کشور که طی آن کارگران جزء جان خود را در درگیری با ماموران مبارزه با قاچاق کالا از دست دادند، در رسانه های رسمی منتشر شده است.

البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بخشی از مسئولیت های مبارزه با مفاسد اقتصادی را نیز بر عهده دارد، در ماه های اخیر اخبار مختلفی از کشف دریاچه های زیر زمینی سوخت و کشف باندهای بزرگ قاچاق کالا هم داده است.با این حال از وقتی که این ستاد اقدام به راه اندازی سایتی با عنوان”اقتصاد پنهان” کرد که وظیفه اطلاع رسانی درباره قاچاق کالا را بر عهده دارد، تاکنون تنها اسامی و عکس شش نفر را با عنوان مفسد اقتصادی و قاچاقچی کالا منتشر کرده است.

شهرام جزائری عرب، قاسم خاکی، مهرداد قطان، پیمان محبی، علی مشهدی اسماعیل، قاسم ممتاز شش نفری هستند که مشخصات آنها تحت عنوان مفسد اقتصادی و قاچاقچی در این سایت به همراه عکس و خلاصه ای از پرونده قضایی شان منتشر شده است. جملگی این افراد کسانی هستند که به نوشته ارگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فاصله سالهای 78 تا 83 دستگیر و محاکمه شده اند.این سایت گرچه وعده داده که افراد دیگری را با عنوان قاچاقچیان کالای تحت تعقیب، معرفی خواهد کرد اما تاکنون اسم و مشخصات هیچ فردی در آن منتشر نشده است.

علاوه بر اینها خلاصه شش پرونده دیگر هم درباره قاچاق بستنی فاسد، لوازم ماشین، ماشین آلات راهسازی، سنگ شکن و لوازم آرایشی و بهداشتی به شکل سربسته و با حروف اختصاری در این سایت درج شده است.

این در حالی است که محمد رضا نقدی در هفته های اخیر اعلام کرد حاصل یک سال فعالیتش در راس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تنها در بخش قاچاق سوخت هایی چون بنزین، گازوئیل و نفت سفید، بازگشت یک میلیارد دلار به خزانه بوده است. اما در سایت اطلاع رسانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا اثری از معرفی شرکت ها، نهادها و افرادی که در این زمینه فعال بوده اند مشاهده نمی شود.علاوه بر این خبری از اسکله های نامریی تحت حفاظت برخی از نهادهای نظامی که پیشتر محمد باقر قالیباف رییس پیشین این ستاد از آنها با عنوان منشاء اصلی قاچاق کالا و سوخت نامبرده بود، در این سایت نیست.

در حالی که یک سال و نیم پس از آغاز به کار دولت،گرانی در کشور بیداد می کندو کارشناسان اقتصادی از تورم 30 در صدی در سال 86 سخن می گویند، مقامات دولتی همچنان از افشاگری درباره مفاسد اقتصادی سخن می گویند؛ سخنی که تاکنون در حد وعده باقی مانده است.

شاید به همین علت است که نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برخوردهای صورت گرفته با مفاسد اقتصادی را برخورد با معلول ها نام داده و گفته: “نه اعلام اسم افراد و اشخاص جلوی فساد را می گیرد، نه برخورد قاطع به تنهایی با اشخاص و افرادی که یا اسمشان اعلام می شود یا نمی شود.باید بستر را از بین برد. متاسفانه بستر برای فساد در این بخش هنوز آماده است”.

وی با تاکید بر اینکه باید ریشه ها را پیدا کنیم تاکید کرده: “وقتی می خواهیم با یک جریانی برخورد کنیم فوری مسایل اقتصادی اش را به رخ همدیگر می کشیم.متاسفانه در حال حاضر بحث مفاسد اقتصادی بحثی است که همه نوع استفاده از آن می بریم و به این طریق که پیش می رویم نه تنها راه به جایی نمی بریم بلکه مسایل را مشکل تر می کنیم”.