تکذیب و باز هم تکذیب

نویسنده
نازنین کامدار

» ۴ اطلاعیه در یک روز

انتشار اخباری از مناسبات مقامات جمهوری اسلامی با یکدیگر و نیز نقل قول از آن ها  موجب شد  تا  در یک روز  دفتر آیت الله خامنه ای، روابط عمومی سپاه، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و  دفتر محمود احمدی نژاد با انتشار تکذیبه شایعات در باره “تلاش برای برکناری احمدی نژاد”، “درخواست صدور دستور بازداشت مشایی از سوی سردار جعفری”، “سکوت هاشمی در برابر مسئله بحرین” و “اظهار نظر درباره ظهور امام زمان در 14 خرداد” را  تکذیب کنند.

بر اساس این گزارش، تکذیبیه  روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بی اعتنایی روزنامه جوان که متعلق به سپاه پاسداران است روبرو شد.

روزنامه جوان از  تلاش هاشمی برای عزل محمود احمدی نژاد و سکوت او در برابر حوادث بحرین نوشته بود، جوان نه تنها تکذیبیه را منتشر نکرد بلکه همان روز و در واکنش به تسلیت هاشمی به خانواده عزت الله سحابی  درباره بازداشت مهندس عزت الله سحابی در زمان ریاست جمهوری هاشمی گزارشی نوشت.

دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آن دست به انتشار جوابیه ای شدید الحنی خطاب به روزنامه متعلق به سپاه  زد و در آن نوشت این  پایگاه خبری اخبار متعددی را درباره هاشمی رفسنجانی عموما از زبان “یک مقام آگاه” منتشر کرده است.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مدیر مسئول این سایت نوشت: “یکی از ویژگی‌های خبرنگاران و رسانه‌های ایران اسلامی در مقایسه با دیگر کشورها، پایبندی به اخلاق اسلامی و انسانی است که متأسفانه مدتی است از سوی بعضی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی مخدوش شده و آخرین نمونه آن خبرسازی براساس (در خوشبینانه‌ترین حالت) بی‌اطلاعی و استنکاف از انتشار تکذیبیه‌ها در روزنامه جوان است”.

در  جوابیه مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: “متأسفانه یا خوشبختانه اخبار، اطلاعیه‌ها و پاسخ‌های دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیرامون مسائل داخلی و خارجی و شبهات و شایعات همواره از سوی آن مطبوعه محترم سانسور و در اغلب موارد به‌طورکلی حذف می‌گردد و صرفاً اخبار انتقادی و شایعات در مورد ایشان مورد توجه آن روزنامه قرار می‌گیرد!”

جوان آنلاین علاوه بر گزارش هائی از  همکاری جن گیرها با نزدیکان هاشمی، ارتباط مشایی و اصلاح طلبان و مهدی هاشمی و… بعد از انتشار تسلیت هاشمی به خانواده مهندس سحابی نوشت:” واکنش برخی از شخصیت های سیاسی به انتقاداتی که از آن ها می شود در جای خود می تواند بسیار قابل توجه باشد.کسانی که امروز از آگاهی بخشی و توجه به نگاه های مخالف سخن می گویند شاید گذشته ها را از یاد برده باشند که چگونه خود در مقام عمل برخی انتقادات را با زندان پاسخ می دادند.بخشی از خاطره مرحوم عزت الله سحابی درباره عملکردآیت الله هاشمی رفسنجانی شاید مصداقی باشد برای این گونه رفتارها:حدود 19 سال قبل یعنی در 23 خرداد 69، 23 نفر از اعضاء نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی‌ها به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی و به دستور ایشان بازداشت شدند. در همین رابطه عزت الله سحابی یکی از بازداشت شدگان سال 69 می گوید: “ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونه ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، 23 نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم… بعد از دستگیری ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: رویش زیاد شده بود، می خواستیم رویش را کم کنیم”.

 

تکذیبیه های دیگر

در همین روز  سه اطلاعیه دیگر درباره برخی از اخبار در رسانه های اصولگرا و از جمله جوان آنلاین منتشر شد که محور همه آنها ماجراهای مشایی و حواشی وی بود.

اطلاعیه اول که به دفتر آیت الله خامنه ای تعلق داشت مربوط به “نشر اخبار خلاف واقع به نقل از معظم اله” بود و طی آن آمده بود: “با توجه به برخی اظهارات درخصوص تدابیر و بیانات و مواضع مقام معظّم رهبری که حاوی مطالب خلاف واقع بوده و از راه‌های غیر‌موثق و غیر‌مستند در اختیار گویندگان آنها قرار گرفته است، ضمن تحذیر آقایان محترم از نقل این قبیل مطالب بی‌اساس، مؤکداً یادآوری می‌شود که اخبار مربوط به معظّم‌له صرفاً از مجاری رسمی انتشار می‌یابد و از رسانه‌ها (خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها و …) انتظار می‌رود از درج مطالبی که به شیوه‌های دیگر منتشر می‌شود، جداً خودداری کنند”.

در همین زمان سپاه پاسداران اطلاعیه دیگری منتشر کرد در اشاره  به گفته های امام جمعه کاشان درباره درخواست فرمانده سپاه  از آیت الله خامنه ای برای بازداشت مشایی که در آن آمده: “مطلب منتشر شده در برخی رسانه‌ها پیرامون ناگفته‌های یکی از ائمه جمعه مبنی بر درخواست سرلشکر جعفری - فرمانده کل سپاه - از مقام معظم رهبری برای دستگیری عوامل جریان انحرافی صحت ندارد. انتظار است رسانه‌ها براساس رسالت و وظیفه ذاتی خود نسبت به انتشار اخباری که توسط شخص ثالث از سوی فرماندهان و مسئولین سپاه نقل می‌شود، دقت و حساسیت بیشتری نشان دهند و در صورت مواجهه با این‌گونه موارد، صحت آن‌را از طریق روابط عمومی کل سپاه (به‌عنوان مرجع تایید رسمی اخبار سپاه) جویا شوند، زیرا مستنداتی از این دست از نظر ما فاقد اعتبار است”. 

تکذیبیه دیگر را دفتر محمود احمدی نژاد و با موضوع “ظهور امام زمان” منتشر کرد که طی آن چنین آمده بود: “در کنار سلسله اتهامات نادرست و ناروایی که این روزها به رییس دفتر رییس‌جمهور نسبت داده می‌شود، انتساب شایعه‌ای در خصوص اول ماه مبارک رجب و حوادث بعدی بیش از سایر اتهامات مضحک و درعین‌حال تأسف بر‌انگیز است.بدینوسیله ضمن تکذیب این داستان‌سرایی‌ها و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد برای دولت خدمتگزار، همگان را به رعایت حریم اخلاق و تقوای الهی دعوت می‌نماید”.

روزنامه سپاه همه تکذیبیه ها را به جز آن که متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود منعکس کرد.