فعالان حقوق بشر تلاش می کنند جلوی سنگسار یک زن ایرانی را بگیرند

نویسنده

» گزارش سی ان ان از تلاش ها برای نجات سکینه محمدی

یک فعال با سابقه حقوق بشر هشدار داد که هرلحظه امکان دارد سکینه محمدی آشتیانی، مادر دو فرزند، طبق حکمی که برایش در نظر گرفته شده است، سنگسار بشود.

به گفته مینا احدی، رئیس کمیته بین المللی مبارزه به سنگسار معتقد است که فقط یک کمپین بین المللی می تواند با فشار بر ایران اجرای حکم را متوقف کند. “از لحاظ قانونی همه چیز تمام شده است. هر لحظه امکان دارد که سکینه سنگسار شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که یک کمپین بین المللی درست کنیم. این تنها راه است.”

اگر تلاش ها به نتیجه نرسد آشتیانی را  که 42 سال دارد  تا سینه در خاک فرو خواهند کرد. به گفته عفو بین الملل سنگ هایی که به سمت او پرتاب می شود باید به اندازه ای باشد که باعث زجر کشیدنش بشود نه اینکه او را فورا بکشد.

سکینه  که اهل تبریز در شمال ایران است، در سال 2006 به زنا محکوم شد.

محمد مصطفایی، وکیل حقوق بشری روز سه شنبه اعلام کرد که او را بعد از اینکه 99 ضربه شلاق زدند، مجبور به اعتراف کردند. سکینه بعد ها این اعترافات را تکذیب کرد. مصطفایی می گوید حکم او بر پایه شواهد نیست بلکه بر اساس رای سه قاضی از پنج  قاضی است. او از دادگاه درخواست بخشش کرده است اما قضات با این درخواست موافقت نکرده اند.

دادگاه تجدید نظر در سال 2007 حکم را تایید کرد.

مصطفایی معتقد است که موانع زبانی باعث شده است که موکلش نتواند روند دادگاه را متوجه بشود. او که اهل استان آذربایجان است به زبان ترکی حرف می زند و زبان فارسی را متوجه نمی شود.

به گفته عفو بین الملل وضعیت سکینه یک وضعیت استثنایی در ایران نیست. این سازمان در گزارش سال 2008 خود  اعلام کرده است که اکثریت محکومین به سنگسار را زنان تشکیل می دهند.

روز چهارشنبه عفو بین الملل بار دیگر از دولت ایران خواست که سریعا حکم اعدام در ایران را لغو کند. این گروه اعلام کرده است که 126 نفر در سال گذشته تا روز 6 ژوئن در ایران اعدام شده  اند.

در این بیانیه آمده است: “سازمان عفو بین الملل از مقامات ایرانی خواسته است در قانون اعدام تجدیدنظر کنند و همه احکام اعدام را لغو کنند و به مجامع بین المللی که قانون اعدام را فسخ کرده اند، بپیوندند”.

احدی که اوایل دهه 80 از ایران خارج شد به سی ان ان گفت که تنها راه برای نجات آشتیانی فشار سازمان عفو بین الملل و سازمان ها و افراد مختلف است. تجربه نشان داده است که زمانی که فشار زیادی وارد می شود، حکومت ایران تصمیمش را عوض می کند.

در آمریکا، وزارت امور خارجه سنگسار را در ایران محکوم کرده است و گفته است که این روند نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران محسوب می شود.

جی پی کرولی، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: “نگرانی ما این است که این مجازات تناسبی با جرم ندارد. در یک جامعه مدرن مثل ایران چنین مجازات هایی ناقض حقوق بشر است.”

وی سیستم قضایی در مورد زنان را نا متناسب خواند و گفت که از دید آمریکا سنگسار زنان به جرم زنا تنبیه مناسبی نیست.

فعالان حقوق بشری به ایران فشار می آوردند تا حکم اعدام را لغو کند و می گویند که در ایران زنان حتی در مورد مجازات هم با مردان حقوق برابر ندارند. شهادت یک زن نصف یک مرد ارزش دارد.

طبق قانون 74 مجازات در ایران برای دادن حکم شهادت چهار مرد با سه مرد و دوزن برای دادن حکم سنگسار کافی است. اما در مورد آشتیانی هیچ شاهدی وجود نداشته است. احدی می گوید غالبا مردان از همسرانشان شکایت می کنند تا از قید ازدواج آزاد شوند.

مصطفایی گفت که من نمی توانم درک کنم که چطور ممکن است در سال 2010 هنوز چنین مجازات های سبوعانه ای وجود داشته باشد یا اینکه چطور می شود یک مادر را از دختر و پسرش گرفت. آنها برای دادگاه نامه نوشته بودند و درخواست عفو مادرشان را از دادگاه کرده بودند.

مصطفایی گفت که حکم در ملا عام اجرا نمی شود زیرا دولت از محکوم شدن چنین احکام وحشیانه ای می ترسد. او امیدوار است که این حکم اجرا نشود.

مصطفایی که خود در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات زندانی شده بود می گوبد که او متوجه خطرهایی که در پی دفاع از آشتیانی و حقوق بشر باید با آن مواجه بشود شده بود، اما این باعث نشد که دچار ترس بشود.

او پنج ماه پیش با آشتیانی در زندان تبریز ملاقات کرد و گفت که در جستجوی راهی است تا بتواند سنگسار او را لغو کند.

 

سی ان ان ، 6 ژوئیه