صدور احکام غیابی علیه دانشجویان

نویسنده

nav_b.jpg

نوید احمدی

“مسوولین دانشگاه به کمک نیروهای امیتی، دانشجویان تاثیر گذار در انجمن اسلامی و تشکل ها را شناسایی کرده و با صدور حکم تعلیق و اخراج برای آنان دنبال پیش بردن پروژ ه ی اخراج عناصرتاثیر گذار هستند”.

عباس حکیم زاده که پس از یک ترم ممنوع التحصیل شدن، اکنون در ابتدای ترم جدید با حکم جدید دو ترم تعلیق یا احتساب سنوات و نیز ممنوعیت استفاده از تسهیلات دانشگاه تا پایات تحصیلات مواجه شده است، در گفت و گو با روز ضمن بیان مطلب بالا گفت: “من هفته ی گذشته به کمیته ی انظباطی احضار شدم و برخلاف همیشه که حکم احضار از طریق آموزش دانشگاه به دانشجو ابلاغ می شد و برای معرفی دانشجو به کمیته نیز زمان کافی تعیین می شد، اما در مورد من در روز دوشنبه با تلفن یکی از کارمندان کمیته ی انظباطی به کمیته احضار شدم و همین تلفن به منزله ی بلاغ احضاریه به من تلقی شد”.

وی افزود: “به من اعلام شده بود که باید فردای آن روز(سه شنبه) خودم را معرفی کنم اما من نتوانستم و گمان کردم که طبق روال همیشه زمان برای رفتن به کمیته ی انظباطی وجود دارد. اما متاسفانه وقتی روز چهرشنبه یعنی 48 ساعت پس از تماس تلفنی با من خودم را معرفی کردم متوجه صدور حکم علیه خود به صورت غیابی شدم”.

دفاع حضوری نمی خواهند

حکیم زاده اضافه کرد: “این سرعت در صدور حکم نشان می دهد که آنها قصد داشتند به سرعت قبل از فرا رسیدن سال جدید حکم را صادر کنند تا جلوی دفاع حضوری من را نیز بگیرند”.

نایب دبیر انجمن اسلامی تعلیق شده ی امیر کبیر گفت: “طبق آیین نامه تمام دانشجویان احضار شده به کمیته ی انظباطی می توانند از خود به صورت حضوری دفاع کنند و طبق آیین نامه دانشگاه هم نباید مخالفت کند”.

وی با اشاره به مخالفت دانشگاه با دفاع حضوری در موارد دیگر گفت: “از حدود یک سال قبل نیز شایعه شده بود که اعضای کمیته ی انظباطی تهدید کرده اند که در صورت دفاع حضوری دانشجویان که منجر به فاش شدن هویت اعضای کمیته خواهد شد استعفا خواهند کرد”.

حکیم زاده افزود: “بر اساس این تهدید هر کسی که تقاضای دفاع حضوری می کرد فورا پرونده اش مختومه می شد و یک مورد هم در تیر ماه گذشته در مورد من اتفاق افتاد”.

وی اضافه کرد: “البته اینها کاری به اعتراض و… ندارند بلکه از نظر آنها یک عده از دانشجویان باید با محرومیت و توبیخ و تعلیق مواجه شوند”.

حکیم زاده ادامه داد: “اینها قصد دارند کاری انجام دهند و پروژه ای را به پیش ببرند، این پروژه باید به شکلی پیش برود. از این رو کاری به دفاع دانشجو ندارند. پروژه از قبل چیده شده است و اکنون فقط باید به هر صورتی اجرا شود”.

پروژ ه ها باید انجام شود

وی در این رابطه افزود: “پروژه ها به بهانه های واهی باید انجام شود و نمونه ی آن هم در مورد چهار دانشجویی است که سه هفته قبل به اتهام ضرب و جرح ماموران انتظامات احضار شدند. آنها متهم هستند که ماموران را در روز تجمع دانشجویان ممنوع الورود به امیرکبیرمضروب کرده اند، در حالی که در همان زمان بابک زمانیان مسوول روابط عمومی انجمن اسلامی که مضروب شده بود از ماموران انتظامات شکایت کرد”.

وی افزود: “شکایت بابک زمانیان منجر به عذر خواهی دانشگاه و قبول ضرب و جرح دانشجویان وپرداخت 54 هزار تومان دیه ی نقدی به بابک زمانیان شد. این نشان می دهد که نه دانشجویان بلکه ماموران ضرب و جرح کرده اند و دانشگاه هم پذیرفته، اما اکنون فقط به این دلیل که 4 نفر باید تعلیق شوند برای آنها این اتهام در نظر گرفته شده است”.

حکیم زاده سپس با برشمردن دیگر تخلفات در دانشگاه امیرکبیر گفت: “از نمونه های دیگر می توان به نوع صدور حکم من و بابک زمانیان اشاره کرد. حکم اولیه ی من و حکم قطعی برای بابک زمانیان در یک تاریخ صادر شده است، در حالیکه حکم اولیه توسط شورای بدوی و حکم قطعی در شورای تجدید نظر صادر می شود و برخی از اعضای این دو شورا هم مشترکند. بنابراین این دو شورا نمی تواند در یک روز جلسه داشته باشند”.

تشکیک در کمیته ی انظباطی

حکیم زاده نتیجه گرفت: “به نظر می رسد با توجه به اینکه تاکنون هیچ مورد دفاع حضوری در کمیته ی انظباتی صورت نگرفته و نیز نحوه ی صدور حکم اولیه ی من و حکم قطعی بابک زمانیان، اصلا شورای اصلی کمیته ی انظباطی تشکیل نشده است و مدیریت دانشگاه با مسوول نهاد رهبری می نشینند و بر اساس همان پروژه می برند و می دوزند”.

وی افزود: “از آنجا که اعضای این شورا باید از استاد و دانشجویان باشند از این رو نوع صدور احکام عجیب و غریب سبب می شود که ما بگوییم هیچ استاد و دانشجویی نمی تواند چنین احکامی را صادر کرده باشد”.

وی در پایان گفت: “من هنوز با توجه به این حکم تعلیق از اتهاماتی که بر اساس آنها محکوم شده ام اطلاعی ندارم و با توجه به اینکه من در ترم گذشته نیز تعلیق و ممنوع الورود به دانشگاه بودم صدور چنین حکمی و تصور اتهامی بسیار دور از ذهن است”.