قاب

نویسنده
میترا سلطانی

شباهت های جغرافیایی در قاب

 

“ورطه های آرام” عنوان نمایشگاه عکس آیدین قشلاقی اس تکه در گالری شکوه دایر است. گزارش روز را درباره این رویداد هنری می خوانید.

 

در نمایشگاه عکس آیدین قشلاقی؛ 19 قطعه عکس در ابعاد ۱۰۰×۷۰ رنگی و سیاه و سفید در معرض تماشا قرار گرفته است.

قشلاقی که تاکنون مجموعه‌های متفاوتی از عکس‌هایی با موضوع خواب و رویا، عکاسی تئا‌تر، مجموعه فتو مونتاژ ویک مجموعه عکس همراه با ویدئو آرت کار کرده است در ارائه جدید ترین آثارش در نمایشگاه دست به انتخاب سه جغرافیای متفاوت از محیط پیرامونی انسان زده است.
قشلاقی نام این مجموعه ها را به ترتیب این گونه آورده است: «ورطه‌های نبودَنت»، «ورطه‌های آرامیدَنت» و «ورطه‌های بی‌وَزنیت».

«ورطه‌های نبودنت» فریم هایی از کادربندی های موضوعی به نام “پنجره” است. «ورطه‌های آرامیدنت» شامل نماهایی از وسعت “دریا” و اتفاقات ظاهری آن برای دیدگان عمومی است و عکاس در قطعه ی «ورطه‌های بی‌وزنیت» نگاهی به دشت و کویر های موجود در ایران می اندازد.

قشلاقی در ارائه تصاویر و عکس ها،آن ها را به مثابه بخشی از فرهنگ هر جامعه تحلیل می نماید. این موضوع به خصوص درباره جامعه امروزی ایران که به نحو گسترده ای بصری و تصویری شده است اهمیت زیادی پیدا می کند و برای مخاطب جذابیت های ویژه ی خود را دارد. فریم های قشلاقی به نظر آشنایند.آشنا از این منظر که تعریفی است از تصاویر بود و نبود پیرامونمان. تصاویر و عکس هایی که در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما حضور دارد. با دیدن عکس های این گالری متوجه می شویم که ما در عصر بازنمایی تصویری همه چیز زندگی می کنیم. رسانه ها هر لحظه هزاران عکس از زندگی ما تولید و منتشر می سازند. شناخت گونه های تصویری، شیوه های بازنمایی تصویری زندگی در یک جامعه، و موضوعاتی از این نوع بخش مهمی از جامعه شناسی دنیای معاصر در هر جامعه وقاب بندی های عکاس است.


آیدین قشلاقی خود درباره انتخاب فضاهای موجود در نمایشگاهش چنین می گوید: سکون و آرامشی که در هرسه فضای موجود در این عکس‌ها وجود دارد احساس خواب و رویا را در مخاطب تداعی می‌کند. من سالهاست که بر اساس ایده اولیه خواب و رویا عکس می‌گیرم و سعی کردم در این مجموعه هم رد پایی از این احساس به چشم خورد. شاید به نظر این سه مجموعه شامل لوکیشن‌هایی متفاوت از هم باشند اما هر سه یک حس را القا می‌کنند.


به گفته قشلاقی فضاهای موجود در این عکس‌ها باعث می‌شود تا مخاطب به راحتی از آن‌ها گذر نکند و بیشتر به آن‌ها نگاه کند و احساسی رویا گونه برایش رقم زده شود.


عکاس برای القای دقیق تر مفاهیم موجود در عکس هایش از دو عنصر متن و شعر در کنار قاب ها استفاده کرده است.او در کنار یکی از مجموعه ها که فضای کویر را به بیننده معرفی می کند دل نوشته ای چنین می نویسد: زمان ما را در نوردیده است، زندگی یک تقلاست، ما موضوعیت اراده‌ایم و ماه پشت ابر می‌ماند، سبب بر ما چیره گشته است، ما ملاحظه شده‌ایم: گلدان از نرمی طاقچه بر زمین پست مستاصل گشت زیرا که ما سال‌ها پیش این مسیر را بی‌اراده طی کرده بودیم.

بیوگرافی:

آیدین قشلاقی متولد ۱۳۶۳ است. او لیسانس گرافیک دارد و تا کنون در نمایشگاه‌های متعددی در خانه هنرمندان و نگارخانه خارک شرکت داشته است.


نمایشگاه «ورطه‌های آرام» تا تاریخ ۲۴ خرداد ۹۱ در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۵ تا ۹ شب از این نمایشگاه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه شهید امیر نوری، شماره ۱۹ دیدن نمایید.